fbpx

Vanaf 2024 weer met de trein van Groningen naar Leer

In de huidige planning gaan er vanaf 2024 weer treinen rijden tussen Groningen en Leer. Dat geeft de provincie Groningen bekend gemaakt. Sinds december 2015 is treinverkeer door een kapot gevaren spoorbrug onmogelijk.

De nieuwe Friesenbrücke komt drie jaar later dan de provincie Groningen wil. Daar staat tegenover dat de nieuwe brug wel aan de Groningse wensen voldoet. “De keuze is definitief gevallen op de nieuwbouwvariant,” zegt gedeputeerde Fleur Gräper tegen RTV Noord. “De Duitse overheden zijn aan onze belangrijkste bezwaren tegemoet gekomen. De nieuwe Friesenbrücke krijgt twintig minuten per uur voor het laten passeren van treinverkeer. Daarmee komt de Wunderline tussen Groningen en Berlijn niet langer in gevaar.”

Doordat de Friesenbrücke twintig minuten per uur beschikbaar is voor het treinverkeer, kan er volgens RTV Noord twee keer per uur een trein tussen Groningen en Bremen overheen rijden. Dat was enige tijd onzeker, omdat de Duitse overheid en de Deutsche Bahn opteerden voor een nieuwbouwvariant, waarbij de brug minder lang beschikbaar zou zijn en de wens voor twee treinen per uur in gevaar zou komen.

Als alles volgens plan verloopt zal de trein vanaf 2024 weer vanuit Groningen naar Duitsland gaan rijden. “Het plan loopt hiermee wat vertraging op, maar in ruil daarvoor hoeft de brug er niet meer worden uitgetild.”

0 0 stemmen
Artikel waardering
18 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
dries molenaar
6 jaren geleden

Wat een armoe. Zo’n brug moet in drie jaar klaar kunnen zijn. Zo te lezen blijft het enkelspoor.

dries molenaar
6 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Je zou bijna gaan denken dat een enkelspoor geboorde tunnel nog te prefereren zou zijn.

Bert
6 jaren geleden

Tja als je bedenkt dat het Duitse gedeelte van de Betuweroute 13 jaar na geplande opleveringsdatum is gestart, dan is t nog maar afwachten hoe snel die brug vervangen zal worden.

dries molenaar
6 jaren geleden
Antwoord aan  Bert

Dit is feitelijk een schadegeval en de Betuwelijn is nieuwbouw die de Noord-Duitse havens beconcureert.

dries molenaar
6 jaren geleden
Antwoord aan  Bert

Daarbij is het Duitse deel niet eerder gepland en de opleverdatum ervan is ook pas onlangs vastgesteld bij de start van het werk.

Costnix
6 jaren geleden

Ik heb twee maal over die Friesenbrücke gewandeld en wat mij opviel, was de erbarmelijke staat van die brug. Ik snap best, dat die brug instorttte door die aanvaring.

dries molenaar
6 jaren geleden
Antwoord aan  Costnix

Het schip voer er doorheen. Zoiets kun je niet tegenhouden. Ook niet met een nieuwe brug. Denk maar even aan de stuw in de Maas.

Peter Sopacua
6 jaren geleden

Dat het zo lang moet duren , en dat er maar een enkelsporige brug word geplaatst dat is jammer , had liever een dubbelsporig brug en dubbelspoor met bovenleiding , voor nog snellere , sterkere en schonere elektrische treinen i.p.v dieseltractie !!

dries molenaar
6 jaren geleden
Antwoord aan  Peter Sopacua

Zijn er ook passagiers om in de trein te zitten?

Maarten
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

JA!. Dit is de verbinding naar Bremen en Hamburg! Grote steden en culturele-economische centra; universiteiten. Daar wil je mee verbonden zijn. De belangstelling van het Westen voor het Noorden is niet groot en neemt niet toe nu het gas dicht mag.

Maarten
4 jaren geleden
Antwoord aan  Maarten

Vijf jaar geleden beschadigd geraakt en nu pas een besluit om het over vier jaar hersteld te hebben met een enkelspoortje?
We betalen toch niet minder belasting dan mensen elders in het land? Mogen we dezelfde aandacht en investeringen?

Anoniem
6 jaren geleden

Uw trein heeft negen jaar vertraging…

Dick Zwik
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Je zult maar 9 jaar aaneengesloten daar staan..

K.Zwart
6 jaren geleden

Het zal eender gaan zoals met de autoweg
Zwartemeer-EmslandAutobahn. Duitsland gniffelt
al bij voorbaat en traineert de zaak omdat het
zogenaamd geen prioriteit heeft. Nederland vindt
het zo belangrijk en zegt dan dat het wel een
duits stuk wil betalen. Bingo! Daar gaan onze
miljoenen! En zo zal het ook gaan met de
geplande poorlijn Emmen-Aurich.

R
6 jaren geleden

Nog 6/7 jaren met trein-bus-trein? Dan maar Flixbus. Jeetje wat een tijd spoor eruit.

Martijn
6 jaren geleden

Je zou zeggen, boor dan gelijk een tunnel, als zo’n brug zo kwetsbaar is. Die kan je sowieso niet doormidden varen in 2024 en beyond, het kan zo maar weer gebeuren.
Valt me wel tegen van de Duitsers. Waar is de Grundlichkeit gebleven?

Roel Bartlema
6 jaren geleden
Antwoord aan  Martijn

Dan haal je je gezien de ellende bij Rastatt nog meer problemen op de hals!

Dick Zwik
1 jaar geleden

Je zal maar 9 jaar daar staan…