fbpx

Vanaf 2013 minder OV tegen fors hogere prijs

15 aug 2011 21:24

Het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wordt vanaf 2013 mogelijk 14 tot 20 procent duurder. Tegelijkertijd verdwijnt in deze steden mogelijk twee derde van alle buslijnen.

Deze ingrijpende maatregelen zijn nodig om aan het bezuinigingsbedrag van 120 miljoen euro te komen dat VVD-verkeersminister Melanie Schultz van Haegen wil realiseren door aanbesteding van het openbaar vervoer in drie grote steden. Uit een rapport van PricewaterhouseCoopers blijkt dat de aanbesteding op zich maar 20 miljoen euro oplevert.

Nieuwe ingrepen
Omdat de minister vasthoudt aan 120 miljoen euro, besloten de stadsregio´s en de minister onderzoek te laten doen naar mogelijk nieuwe ingrepen om alsnog aan het bezuinigingsbedrag te komen.

Verhogen prijs kaartjes
Een substantieel bedrag is te halen uit het verhogen van de prijs van kaartjes met gemiddeld 15 procent, becijferde het kennisinstituut NEA. Een bezuiniging is verder het schrappen van een fors aantal buslijnen, blijkt uit een onderzoek van Conquist. Als dat gebeurt, moeten reizigers soms een halfuur naar een halte lopen in plaats van ongeveer 10 minuten zoals nu het geval is.

Weinig andere mogelijkheden
Het is uiteindelijk aan de stadsregio’s als opdrachtgevers van het ov in de drie steden zelf, om de maatregelen eventueel door te voeren. Er zijn echter weinig andere mogelijkheden, erkennen portefeuillehouder Jeannette Baljeu van de stadsregio Rotterdam en directeur Pedro Peters van stadsvervoerder RET. De stadsregio’s hebben nog wel geprobeerd de minister op andere gedachten te brengen, maar dat is ze niet gelukt.

Foutje bedankt
´´Het bewijs dat er geen 120 miljoen is te halen door het openbaar vervoer openbaar aan te besteden, heeft niet geholpen om de bezuiniging van tafel te halen’’, aldus Baljeu. Peters: ´´Mijn grootste kritiekpunt is dat er een inschattingsfout wordt gemaakt, maar dat de minister zich daar niets van aantrekt en gewoonweg zegt: ´foutje, bedankt´!´´

(c) ANP,  Foto: Patrick Hinderink.