Van Veldhoven wil liever geen subsidie voor nieuwe nachttrein

Nieuwe nachttreinen tussen Nederland en andere landen moeten zonder subsidie mogelijk zijn. “Ik denk dat dit mogelijk is”, heeft demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) gezegd bij de eerste aankomst van de nieuwe slaaptrein uit Wenen.

Liever geen subsidie

Voor de zogeheten Nightjet die vanaf dinsdag dagelijks van Amsterdam naar de Oostenrijkse hoofdstad en Innsbruck rijdt, stelde de overheid nog 6,7 miljoen euro subsidie beschikbaar. Maar dit moet volgens Van Veldhoven gezien worden als een pilot. De bewindsvrouw gaat ervan uit dat er vraag is naar meer internationale treinverbindingen die niet per se door NS hoeven te worden uitgebaat. Voor een volgende nachttrein trekt ze liever geen subsidie meer uit.

Het doel, de nachttrein terug te halen naar Nederland, is volgens Van Veldhoven met de subsidie behaald. Inmiddels zijn er meerdere initiatieven bekend voor extra nachttreinen. Zo wil NS samen met SBB en ÖBB per december een nachttrein Amsterdam – Zürich aanbieden. De nieuwe particuliere vervoerder European Sleeper wil een nachttrein naar Praag, welke zal gaan starten in Brussel of Oostende. Die nachttrein krijgt naar verwachting bovendien een treindeel naar Warschau. European Sleeper vertelde eerder aan Treinreiziger.nl met het Ministerie in gesprek te zijn over eventuele ondersteuning. “Een gangbare vorm is subsidie, maar ook andere vormen zijn denkbaar. Bijvoorbeeld door een lagere infraheffing voor nachttreinen in rekening te brengen” vertelde initiatiefnemer Elmer van Buuren daar destijds over.

Hoge kosten

Treinreiziger.nl meldde al eerder dat nachttreinen relatief duur zijn in exploitatie. De staatssecretaris vindt het echter belangrijk dat Nederlanders bij buitenlandse reizen komende jaren vaker kiezen voor de trein, vooral omdat het veel duurzamer is dan korte vluchten met het vliegtuig.

De Nederlandse Spoorwegen (NS) werken bij de nieuwe nachttrein naar Wenen samen met de Oostenrijkse spoorvervoerder ÖBB, die de laatste tijd sterk inzet op nieuwe grensoverschrijdende nachtverbindingen. Als het aan NS-topvrouw Marjan Rintel ligt krijgt Nederland er straks ook meer bestemmingen bij. Rintel wil niet ingaan op vragen over de noodzaak van subsidie van eventuele volgende nachttreinen.

Sneller naar Berlijn

De prioriteit bij internationale treinreizen moet volgens de NS overigens niet op het nachtnet liggen, maar op een snelle trein naar Berlijn. De bedoeling is dat de reistijd in 2024 met 30 minuten wordt verkort naar 5 uur en 50 minuten. In de verdere toekomst moet de trein nog sneller worden, en moet de intercity naar Berlijn ook vaker gaan rijden. Het liefst ziet NS een reistijd van Amsterdam naar Berlijn van zo’n vier uur. Maar voorlopig is dat niet realistisch.

Van Veldhoven snapt dat er voor het bevorderen van internationale treinreizen in Europa grote investeringen nodig zijn. Het onderwerp staat volgens haar ook in Brussel op de agenda. Maar voordat er wordt besloten over de grote projecten, vindt ze het van belang dat bijvoorbeeld ticketsystemen van landen beter op elkaar afgestemd worden. Ze zegt een lijst naar de Tweede Kamer te sturen met treinzaken waarover volgens haar in Europa nog betere afspraken kunnen worden gemaakt.

Coronasteun

De Nederlandse overheid is ook nog met de NS en andere openbaarvervoerbedrijven in gesprek over extra steun om ze uit de coronacrisis te helpen. De NS had eerder laten weten nog veel extra geld nodig te hebben. Van Veldhoven hoopt dat er voor de zomer meer duidelijkheid is over een vangnet.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 27 september 2021 16:59

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug