fbpx

Vakbonden: knip het spoorwegnet niet op

Vier regionale vervoerders willen het spoornetwerk opsplitsen in een aantal intercity- en regionetten. Die zouden allemaal moeten worden aanbesteed. Dat staat in een plan dat woensdagavond werd aangeboden aan minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD). Vakbonden van CNV en FNV zien daarin geen heil.

De regionale vervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia boden minister van Infrastructuur en Milieu Schultz van Haegen (VVD) woensdagavond het Nieuwe Spoorplan aan. Hierin pleiten ze voor de opdeling van Nederland in drie geografische bepaalde intercitynetten en zeven regionetten voor stoptreinen. Beide diensten moeten volgens hen worden aanbesteed.

Concurrentie verhoogt de kwaliteit van de dienstverlening, stellen de vier regionale vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland. Ook andere bedrijven dan NS reizigers laten vervoeren op de hoofdaders van het Nederlandse spoornet is volgens hen beter voor de reiziger en goedkoper voor de belastingbetaler.

Geen heil
De spoorbonden van CNV en FNV laten weten geen heil te zien in het plan. CNV Vakmensen is bang dat de veiligheid afneemt, doordat niet op elke trein een conducteur aanwezig zou zijn. Ook zouden ervaringen in het goederenvervoer erop wijzen dat opsplitsing negatief zou uitpakken voor de werknemers.

FNV Bondgenoten vreest daarnaast chaos door een lappendeken van spoorbedrijfjes en verantwoordelijkheden. Ook zouden treinreizigers vaker moeten overstappen en dus langer onderweg zijn.

Beide bonden wijzen ook op het belang van NS als Nederlands bedrijf, en waarschuwen ervoor dat de zeggenschap over het spoor naar het buitenland dreigt te verdwijnen. De NS zou als ´oer-Nederlands´ bedrijf in Nederlandse handen moeten blijven. FNV Bondgenoten verwijst naar de ervaringen die de afgelopen jaren zijn opgedaan rond energiebedrijven.