fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

Vakbonden dreigen opnieuw met stakingen bij regionale trein en streekbus

Vakbonden FNV en CNV stellen werkgevers in het streekvervoer een nieuw ultimatum. Daarin krijgen werkgevers tot en met 20 februari de tijd om te reageren op hun cao-eisen. Blijft een reactie uit, dan volgen nieuwe stakingen vanaf 22 februari.

Geen winst

Medewerkers in het streekvervoer legden de afgelopen week ook al door het hele land het werk neer, uit onvrede over hun beloning en de arbeidsvoorwaarden. Ook zou de werkdruk door de vele zieken te hoog zijn. Werkgevers bestrijden de cijfers van de vakbonden, die claimen dat een op de vijf werknemers ziek is. Volgens werkgeversvereniging VWOV gaat het om een ziekteverzuim van een op de tien.

De VWOV laat weten nog altijd een cao te willen afsluiten met FNV en CNV en mee te willen werken aan initiatieven die dit mogelijk maken. “Als de oude ultimatums van de bonden op tafel blijven liggen, zien we weinig mogelijkheden om eruit te komen”, aldus een woordvoerster, die meldt dat de werkgevers het nieuwste ultimatum nog niet hebben ontvangen. “Ov-bedrijven maken geen winst, de moederbedrijven maken ook geen winst.”

8 tot 17 procent meer loon

De vakbonden en werkgevers zijn in een impasse terechtgekomen in de onderhandelingen over de grote cao in het streekvervoer, die geldt voor zo’n 13.000 medewerkers, met name buschauffeurs. Voor aanvang van de stakingen werden zowel door werkgevers als de bonden ultimatums gesteld. De bonden dreigden met stakingen als niet aan hun eisen tegemoet zou worden gekomen. De VWOV zou op haar beurt het cao-bod dat voorlag laten vervallen als er gestaakt zou worden.

VWOV geeft aan dat een salarisverhoging van 8 procent verdeeld over twee jaar het hoogst haalbare is. FNV wil echter 17 procent meer loon over een jaar en CNV eist 14 procent over een periode van achttien maanden. Om die eisen extra kracht bij te zetten, riepen de bonden hun leden op om afgelopen week voor vijf dagen het werk neer te leggen. Als gevolg daarvan viel een deel van het streekvervoer uit.

Impact stakingen

Ook over de precieze hinder van de stakingen verschillen de vakbonden en de ov-bedrijven van mening. Op meerdere dagen reed volgens VWOV slechts de helft van alle bussen. Ook vielen verschillende treinen uit, onder meer in de Achterhoek, Rivierenland en in Limburg. De vakbonden en werkgevers hebben twee cao’s waar de onderhandelingen muurvast zitten.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
111 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Erno-Berk
1 jaar geleden

Ik ben de stakingen meer dan zat. Sommige gebieden zoals delen van Limburg, Noord-Brabant, de Achterhoek en Twente zijn een week lang volledig afgesloten van openbaar vervoer. Ik hoop dat er alsnog snel een akkoord komt, want dit is niet leuk meer.

Sjors
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Twente niet hoor, NS, DB en Eurobahn rijden wel. Ook rijden er nog verschillende lijnbussen. Neemt niet weg dat die stakingen nergens over gaan, de vakbonden zijn alle realiteit verloren en staken alleen maar voor het bestaansrecht van de vakbonden zelf!

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Sjors

Rond Goor en Haaksbergen heeft de hele week haast niets gereden en dat is ook Twente.

Everts B.
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Er rijdt minder OV maar ook Goor en Haaksbergen rijden af en toe bussen, op dit moment zie ik wel degelijk rond beide plaatsen bussen rijden. Buschauffeurs moeten zich eens gaan afvragen of ze nog wel langer lid willen zijn van vakbonden, ze maken alleen maar veel kapot. Persoonlijk vind ik vakbonden zwaar achterhaald, kijk ook naar Frankrijk waar die bonden het hele land kapot hebben gemaakt en geen bedrijven maar naar Frankrijk komen door al dat gestaak.

Bert
1 jaar geleden
Antwoord aan  Sjors

Dan zou ik er toch maar eens in verdiepen waarover het gaat. Niet alleen om salaris. Even wakker worden nu .

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert

17% eisen, dan ben je volledig van de pot gerukt

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert

Nee, het gaat niet alleen om salaris en dat is nou net het probleem. Want naast 11% extra salaris worden ook nog voor 6% loonkosten aan andere zaken geeist. Als je denkt dat je echt +17% gaat krijgen dan wacht je nog een bittere teleurstelling.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert

Gewoon laten staken, langzamerhand raakt de stakingspot vanzelf leeg. De FNV kan het nog even volhouden, de VVMC niet lang meer.

Pieter
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert

ze staken wel degelijk om meer loon.
ik vind het helemaal niet erg als je staakt vanwege agressie en werkdruk dan zeg ik je hebt gelijk. maar ze staken zeer zeker om meer loon.
wat gaan we straks krijgen? 17 procent meer loon gekregen en op naar de veertig procent looneis en veertig inflatie?
ik ben ook meer kwijt aan leefkosten dan een buschauffeur maar ik staak tenminste niet.
als je ballen hebt doe je dat ook niet en zoek je een andere baan. maar dit volk is gewoon werkschuw en werkt niet als er maar een klipscheet dwars zit. of om het in ns termen te zeggen als er blaadjes op de rails ligt

Marc
1 jaar geleden
Antwoord aan  Sjors

Laat u niet misleiden door de onjuiste informatie. Bekijk de pagina van fnv wij staken oook voor jou: https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2023/02/wij-staken-ook-voor-jou

Marian Bemelmans
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Helemaal Gelijk!!!!

Eric verhaegh
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Dat is niet normaal meer Dat staken. Dat moet afgelopen zijn

Rach
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Ze staken alleen maar met hun loonsverhoging hoeveel loonsverhoging willen ze nog! Vooral deze tijd ik snap het nog steeds niet ze kunnen alle treinen beter platleggen en iedereen in de auto stappen dan komen ze weer met klimaat onzin dit begint echt overdreven te worden elke keer is er iets je kan nooit een keer lekker op tijd zijn waar je moet zijn en weer terug op tijd en op app staat nooit iets van vertragingen tot je bij het station staat en ja hoor dat je trein niet naar je bestemming rijd!!

Marc
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rach

Laat je niet misleiden door onjuiste informatie. Kijk op fnv wij staken ook voor jou:

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2023/02/wij-staken-ook-voor-jou

Marike
1 jaar geleden
Antwoord aan  Marc

Je staakt niet voor mij. Ik woon in een drop in Salland, hier rijdt alleen Keolis en EBS. En die rijden dus inmiddels vaker niet dan wel. Ik ben al bijna een jaar lang overgeleverd aan de grillen van het OV. Ik heb – bewust – geen rijbewijs (en dus ook geen auto). Het OV is voor mij essentieel. Dat jij staakt, betekent dat ik niet naar mijn werk kan, dat ik extra kosten moet maken. Mijn kosten voor leefonderhoud zijn ook gestegen – net als die van jou en de rest van Nederland. Mijn werkdruk is ook enorm – en wordt alleen maar hoger omdat ik niet daadwerkelijk naar m’n werk kan. Mijn salaris- en andere kosten zijn geïndexeerd met 5%. Ik ga ook niet staken, maar aan het werk.

Basta!
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Ik ben het helemaal met je eens! Die voortdurende stakingen beginnen zo langzamerhand asociaal (en dus onacceptabel) te worden richting OV-reizigers die part noch deel hebben aan het geschil tussen partijen.

Wilde Thomas
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Ajong lapswans, boek die lui dan eem die 17% extra loon over en je kan weer gaan en staan waar je wilt komende tijd

Klere vakbonden
1 jaar geleden

Wie denken die verrekte vakbonden wel niet dat ze zijn? Ze maken de hele sector juist kapot met krankzinnige eisen! Ga nog maar een maand staken en maak het openbaar vervoer helemaal overbodig, reizigers gaan alternatieven zoeken en komen nooit meer terug. Ik ben dat eeuwige gestaak zo zat dat ik een auto heb gekocht, nooit meer OV voor mij….

Hoppaaaa
1 jaar geleden
Antwoord aan  Klere vakbonden

Totdat jij moet staken dan is het allemaal geoorloofd toch. Beter dat je n auto hebt aangeschaft pik. Weer n irritant ventje minder in de bus. Waarom hebben jullie t niet over staken van Boa.s en vuilnis ophalers etc..

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hoppaaaa

Staken moet nooit.

Klere vakbonden
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hoppaaaa

Hoe weet je dat ik een ventje ben? Misschien ben ik wel een vrouw, dombo! Zelf staak ik nooit en ben gelukkig niet lid van een vakbond. Ik word ook niet gecompenseerd voor de enorme inflatie, we moeten met z’n allen gewoon de pijn nemen. Je vergeet dat OV-bedrijven het vanwege de Corona-jaren al slecht hebben. Je kan wel een belachelijke 17% eisen maar dat kunnen de bedrijven niet eens opbrengen, dit is pure chantage! Wat je dan krijgt is dat buitenlandse bedrijven als Keolis en Arriva zich terugtrekken uit Nederland. Neem als voorbeeld Keolis Duitsland dat zich plotseling uit Duitsland terug trok en de Eurobahn overging naar een herstructurering maatschappij. En van dat laatste word je als werknemer helemaal niet beter. En laten we eerlijk zijn en met alle respect maar buschauffeur is vrijwel ongeschoold werk en het verdient echt niet slecht.

Freek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Klere vakbonden

Wat een onzin, je haalt paar zaken in die niks met elkaar te maken hebben. Abellio is toch ook ontbonden en dat heeft toch ook vervelende gevolgen gehad. Als het economisch niet haalbaars dan is er een kans dat de stekker eruit gaat.

Wat betreft staken. Ik ben geen voorstander, maar eerder is er gratis vervoer aangeboden en toen zijn de deelnemers gestraft want dat werd later afgerekend als vrije dagen. Op dat moment is het in mijn ogen logische dat publieksvriendelijke acties niet langer plaatsvinden.

Grote punt is gewoon dat staken door het openbaar vervoer een onevenredig grote impact heeft, maar dat betekend niet dat een ov medewerker andere rechten hebben dan andere medewerkers in Nederland.

Ik zit niet aan de onderhandelingstafel of in een positie dat er een in mijn ogen oneerlijk loonbod is dus heb geen inhoudelijke mening of het wel of niet terecht is.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Klere vakbonden

Je bent niet goed met je ongeschoold. We zijn de hele dag bezig om dombo,s zoals jou te ontwijken

Razor
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hoppaaaa

Maat hoor wat je zegt…
Staken is ook gewoon niet tof
De vakbonden moeten ook verboden worden en als ik het niet eens ben met mijn salaris dan zoek ik een andere baan en als die er niet is zijn er andere wegen naar rome

Pieter
1 jaar geleden
Antwoord aan  Klere vakbonden

ik ben er wel voor om zelfrijdende bussen te laten rijden. als dat ook nog eens veilig kan graag zelfs. ik heb nog nooit gestaakt. normale mensen staken niet om de haverklap en bij elke klipscheet die ze dwarsliggen. die toonen respect en laten zich niet kisten door een kleinigheid.

Anoniem
1 jaar geleden

dit kan echt niet langer die vakbonden moeten stoppen met hun belachelijke eisen. ik ben een student en heb binnenkort een dimploma uitreiking op onbekende datum. mijn enige vervoer is het ov. straks kan ik niet komen met die klote stakingen

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Sterkte! Ik voel je pijn bro!

Miranda
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ja dan schiet je wel in de stress.
Ik weet niet waar je woont en waar je diploma uitreiking is.
Eventueel kun je ergens/hier overnachten.

Wouter G.
1 jaar geleden

Eigenlijk vreemd dat er niet eerst lichtere acties kwamen. Een stiptheidsactie bijvoorbeeld, zou veel zeggen over de werkdruk, maar wel dat (de meeste) treinen en bussen rijden.

LeoScribens
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wouter G.

Stiptheidsacties bij het OV, dát zou wat zijn! het zou dan de eerste keer zijn, dat het OV structureel op tijd zou rijden :).
Maar inderdaad, de escalatie is meteen al volkomen, de vakbonden zijn niet bereid om na te denken over de schade die zijzelf willens en wetens aan het OV, het milieu en de geloofwaardigheid van zowel OV als de milieuproblematiek (het idee, dat OV goed zou zijn voor het milieu is er vaak genoeg bij ons ingestampt/geïndoctrineerd) aanrichten.

AnoniemH
1 jaar geleden

En dan nog verbaast staan om alle aggressie tegen OV medewerkers. Als ze steeds met stakingen komen, verdienen ze die agressie volledig! Dit kunnen ze niet maken! Ze leggen hele plaatsen plat met hun acties!

L
1 jaar geleden
Antwoord aan  AnoniemH

Oké, ik vind het ook vervelend als mijn trein/bus niet rijdt, maar om te zeggen dat een conducteur/buschauffeur het verdient om in elkaar geslagen te worden omdat hij/zij pleit voor een betere CAO vind ik toch wel een beetje ver gaan. Jij niet?

Klaagvolkje
1 jaar geleden
Antwoord aan  AnoniemH

Klopt, het is gewoon een lui volkje dat altijd moet klagen en staken. Zelf nooit een opleiding gevolgd maar wel een flink salaris eisen. Hef het hele OV maar op, het land kan wel zonder en dat hebben ze afgelopen week zelf bewezen!

Pieter
1 jaar geleden
Antwoord aan  Klaagvolkje

beter nog automatiseer het ov zodat er niet zwart gereden kan worden en robotiseer het zodat we dit werkschuw volk niet meer nodig hebben. je wil staken en het naar de kloten helpen dan ben je ook niet meer nodig. we hebben wel een andere oplossing voor werkschuw volk die bij het minste of geringste niet werkt.

Rob
1 jaar geleden

Haha, wij zeggen juist steeds dat we nier meer willen staken. Buiten dat het gewoon een hoop geld kost, hebben wij dit beroep niet voor niets gekozen. Mensen vervoeren vonden wij ooit eens leuk. Daar hoeven we het ook niet meer voor te laten, dat staken. M’n begrijpt niet dat het juist ook voor de passagiers is, ook al is het nu behoorlijk irritant wat er gebeurt. En die flauwekulletjes die je in de media leest, moet ik alleen maar om lachen. Ik zie dat we nu al 17% eisen, hahaha. Nog heel even wachten, dan is het 50%. Ik las dat wij ook 4000 per maand verdienen, moet ik nóg harder lachen. Was het maar waar zeg, wat een flauwekul. Het wordt steeds op dat loon gehamerd, maar als het allemaal daarom zou zijn gegaan, dan had niemand ook maar van iets geweten en zou er allang een akkoord zijn. Nee, de echte redenen worden niet of nauwelijks genoemd. Die tijdsdruk die er heerst, je kan niet normaal rijden, want dan kom je veel te laat. Rijblok van 3.59, dan kunnen ze je nog steeds afschepen met 18 minuten bruto pauze. Dat rammelende versleten materieel met doorgezeten stoelen waar je op zit, roosters die niet kloppen, geen verlof kunt krijgen en zo kan ik nog wel even door gaan. Zeggen mensen vaak, dan zoek je toch een ander baantje. Nou het is te hopen dan niet iedereen dat gaat doen dan, want dat heb je geen staking meer nodig, dan rijdt er van zichzelf niks meer. Kun je daarover gaan klagen. Ik snap het wel hoor, veel mensen zijn afhankelijk vh OV. De dames van Etos krijgen allemaal een duimpje als ze staken, van mij ook hoor. Dat kan niemand wat schelen, zeg je oh is ie dicht, loop ik toch effe naar Kruidvat. In het OV gaat dat niet, dus zijn de chauffeurs klootzakken. Als je dan naar die onzin kijkt die in de media staat, kan ik het me nog bijna voorstellen dat er zo gedacht word ook. Tis diep triest dat het zo moet, maar dit speelt al zo lang, dat het helaas niet anders is. Als we niks doen, blijft het één grote ellende. Publiek vriendelijke acties zijn door de rechter verboden, dus kan ook niet. Sterkte iedereen!!

Demi
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rob

Jij hebt helemaal gelijk, ik neem bijna iedere dag de bus. Hwt is niet alleen het loon maar eer erom heen. Er zit heel veel druk op jullie.
En mensen wat zeggen niet geschoold en dan meer loon eisen?????? Wat een onzin zeg.
Werk is werk, en niemand met een diploma is beter.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Demi

De tijd dat een buschauffeur meer gaat verdienen dan een kerngeleerde gaan wij toch echt niet meemaken.

Bert Sitters
1 jaar geleden

Wie maakt de onderhandelingen los?

Jaap
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Niks onderhandelen, ze hadden een forse 8% kunnen krijgen, was weer niet genoeg dus dat bod is van tafel. Laten de werkgevers nu maar maximaal 4% bieden en niet meer onderhandelen. Laat ze maar weer staken, de kas van de vakbonden zal snel leeg zijn…..

Baardstaart
1 jaar geleden

Eerst stond links op de bres voor goed openbaar vervoer en nu is het links, die het OV tot de bodem toe aan het slopen zijn. Ik blijf erbij dat ondanks het milieu en klimaatgekakel dat de overheid het OV geen zak interesseert en alleen teveel geld kost en auto’s als de heilige koe alleen geld oplevert. En de puinhoop op de arbeidsvloer alsmede arbeidsonrust vinden eerder heerlijk, omdat het meer mensen naar alternatieven brengt en ze harder kunnen bezuinigen op OV. Let wel iedere auto, brommer/scooter is geld in het laatje voor de staat. En voor de OV bedrijven is OV ook niet meer kostendekkend en denken… We hoeven stakende chauffeurs niet uit te betalen en dit gaat vanzelf weleens over. Ook zij hebben genoeg tijd.

Het janken over vervoersarmoede is mijninziens alleen een teken dat het OV in de rurale gebieden al volledig door zijn hoeven is gezakt. Denk aan de recente consessiewisseling en dienstregeling in Gelderland – https://www.rover.nl/nieuws/33-lokaal/2205-rover-gelderland-zeer-bezorgd-over-ov-in-de-provincie

Kortom niemand vind het erg dat er gestaakt wordt, behalve de reiziger die afhankelijk is van het OV. Ondertussen heeft Nederland een van de oudste wagenpark in de EU en dit als een van de meest welvarende landen in de EU. Dit zegt toch iets. De tweede handsjes zijn hier niet meer aan te slepen, voor diegene, die het geluk hebben over een roze vodje te beschikken.

Ondertussen worden er miljarden over de balk gesmeten aan klimaatmaatregelen, die uiteindelijk zeer weinig nut zullen hebben.

Oscar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

> Het janken over vervoersarmoede is mijns inziens alleen een teken dat het OV in de rurale gebieden al volledig door zijn hoeven is gezakt.

Een paar weken terug zag ik op YouTube filmpjes over “rural Texas”. Plaatsen die eens bruisten van activiteit, zijn verworden tot spookdorpen, waar alleen het tankstation nog voor inkomsten zorgt. https://www.youtube.com/watch?v=CmNEiWSo8Fg
Nu zal het bij ons zo’n vaart niet lopen; in dorpen als Lichtenvoorde, Eibergen, Neede en Borculo hebben de mensen elkaar nog (“naoberschap”). Maar het blijft een rare gedachte dat je voor je dagelijkse boodschappen straks helemaal naar Doetinchem, Zutphen of Enschede moet.

> Kortom niemand vind het erg dat er gestaakt wordt, behalve de reiziger die afhankelijk is van het OV.

Preciezer: de reiziger die afhankelijk is van de bus en de lokale trein. Deze rijbewijsloze kan nog vertrouwen op de NS.

> Ondertussen heeft Nederland een van de oudste wagenpark in de EU en dit als een van de meest welvarende landen in de EU. Dit zegt toch iets.

Namelijk dat wij pas iets weggooien als het tot op de draad versleten is. En dat lijkt mij juist een positieve gedachte.

Marinus
1 jaar geleden

Staken is zoals het hier lijkt pas gerechtvaardigd op het moment dat JOUW portemonnee geraakt wordt.Verdee is het “normaal” in NL dat dienstverleners zoals conducteurs chauffeurs ambulancepersoneel bedreigd bespuugd en met (zwaar)vuurwerk bekogeld worden.Ik geef zd GROOT GELIJK dat ze staken!!
Het wordt tijd voor FATSOEN en RESPECT in dit land want dat is er niet meer. Dus dan maar meer loon!!!!

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Marinus

Nee hoor, een fatsoenlijk mens staakt niet. Die neemt netjes ontslag als zijn baan hem of haar baan haar niet meer bevalt en zoekt een andere.

Pieter
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

ik heb nog nooit gestaakt. buschauffeurs vaak genoeg. te vaak. ben pissig.

hendrik Snijders
1 jaar geleden

Denk niet dat staken altijd de oplossing is,staken is een recht maar dan moet het wel gegrond zijn.
Dit is willekeur hier wordt niemand beter van.
met deze energie prijzen mag het OV ons burgers nooit in de steek laten. denk dat de politiek moet in grijpen en weer terug naar voor de markt werking.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  hendrik Snijders

De politiek gaat helemaal niet ingrijpen. Hun zitten er duidelijk niet voor de burger, maar voor dubieuze globalistische belangen. Ze luisteren naar de WHO, UN, EU, WEF, lobby van multinationals etc …., maar niet naar de kiezer en Jan Modaal. Als je nog denk dat de linkse beweging nog iets doet ze zijn inmiddels allemaal overgenomen door NGO’s en de filantropische activiteiten van multimiljardairs en ze praten dezelfde taal als de globalistische overheid. Daarom gooit links hun vroegere verworvenheden allemaal op de hoop en is woke en schijnklimaatbeleid een voorfrontje van schijnemancipatie en een goede basis om een socialcreditscore maatschappij op te zetten.

Het OV is voor de overheid alleen een kostenpost en iets wat bestaat voor een enkel doel en dat is Greenwashing. Zeggen we hebben het OV als klimaatvriendelijk alternatief, maar ze willen er geen geld en aandacht insteken. Ook de private bedrijven maken geen winst meer, dus je krijgt zaken waarin noodzakelijke chauffeursfaciliteiten op nieuwe stations wegbezuinigd zijn de werkdruk veel te hoog is etc. Ondertussen proberen de vakbonden met hoge looneisen de zaak weer aantrekkelijk te maken; hetgeen uiteindelijk alleen averrechts werkt. Gezien het OV in NL al behoorlijk pittig geprijsd is en veel rurale buslijnen zijn wegbezuinigd. Janken over vervoersarmoede door de politiek is janken met krokodillentranen voor Jan Publiek, maar de bezuinigingen en het ontmantelen van het OV gaat gewoon door. Van de politiek heb je niets te verwachten. Als je een rijbewijs hebt probeer dan een tweedehands auto aan te schaffen. Als je geen rijbewijs heb, probeer dan een deeltaxi tegen gereduceerd tarief te krijgen als je regelmatig naar de rurale gebieden wilt;.voor zolang dit feest nog duurt. Rijbewijsloosheid is tegenwoordig een handicap en je zou dan recht moeten krijgen op de benodigde faciliteiten.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Goed verhaal, lekker kort

Ron Swart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De ngo Wereld Natuur Fonds (WWF) is opgericht op 11.09.1961 en dat is precies 40 jaar voor de aanslagen; dit is uiteraard geen toeval.
De Britse WWF-voorzitter was jarenlang prins Philip, in Spanje trok koning Juan Carlos jarenlang de kar en in Nederland was het Bilderberger & erecommandeur van de Johanniter orde prins Bernhard. Alle drie hartstochtelijke jagers en de laatste twee bovendien notoir corrupt.

Aiko
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Mogen dit soort reacties alstublieft verwijderd/ gemodereerd worden?
Dit voegt voor geen enkel weldenkend mens iets toe, laat staan aan het onderwerp van het artikel of de discussie hierover.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  hendrik Snijders

Terug naar voor de marktwerking? Dan wordt het nog twee keer zo duur en wordt alles opgedoekt.

Anton
1 jaar geleden

Ik ben dat aanhoudende gestaak bij het OV strontzat. Mijn kinderen zijn voor hun opleiding afhankelijk van het OV en konden de afgelopen week weer niet naar school (na COVID en eerdere stakingen). Een salariseis van +17% bovenop een nu al fatsoenlijk salaris (busschauffeur, incl. toeslagen/vakantiegeld: € 4000,-/mnd) is idioot voor relatief laaggeschoold werk. Hopelijk maakt automatisering, zelfrijdende bussen etc. chauffeurs en conducteurs overbodig zodat wij voor ons vervoer niet meer afhankelijk zijn van dit werkschuwe volk. In ieder geval zullen commerciële partijen zoals Arriva zich een keer achter de oren krabben voordat ze zich inschrijven voor een volgende aanbesteding.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anton

Het probleem is dat nieuwe concessies de diensten enorm worden ingekrompen omdat het allemaal veel te duur wordt.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Oplossing: geef de concessie terug aan de NS. Hebben streekvervoerder geen SLA met de provincie? Lijkt me wel. Afrekenen die handel, contract ontbinden en een vervoerder inzetten die wel rijdt.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Bussen van NS die wel rijden ??

Anoniem
1 jaar geleden

Zorg verdomme voor een akkoord!
Gisteren op een bus gewacht die wel zou rijden; reed ook niet.
Uiteinelujk werd hrt de langste route, alsof het niet duur genoeg is!

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Er is domweg niet meer geld dus dan valt er verder weinig meer te onderhandelen. Het is nu staken tot de stakingskas leeg is en dan weer aan het werk.

anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

er is geld zat. het klotst tegen de plinten omhoog.

Lenir
1 jaar geleden

Mijn idee is laat de reiziger gratis reizen, dan komt er niets binnen. Dan hopen dat ze gaan nadenken. Ben het wel een beetje zat om voor lul bij de bushalte te staan, of om afhanjeljjk te zijn van iemand om 5.40 uur .
Te gek voor worden. De reiziger is hier de duppe van.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Lenir

Gratis reisactief zijn verboden door de rechter, want anders zouden chauffeurs hier echt wel de voorkeur aangeven.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Lenir

Als ze de reizigers zonder te betalen meenemen is de vakbond wettelijk aansprakelijk voor het inkomstenverlies. Zij moeten dan dagelijks miljoenen aan de OV-bedrijven betalen.

Ricardo
1 jaar geleden

Ik kan het van het personeel wel begrijpen, 8% salarisverhoging verspreid over 2 jaar terwijl de inflatie vorig jaar daar ruim boven kwam, is gewoon een achteruitgang, zeker als ook op de andere vlakken geen verbetering zit. Nu is de eis van de vakbonden van 14/17% ruim boven de verwachte inflatie en dempt het overheidsbeleid momenteel nog de echte inflatie van vorig jaar, in die zin kan ik begrijpen dat sommigen de eisen extreem vinden, maar als de eis nu niet zo hoog is, gaat het personeel er gewoon permanent op achteruit omdat de hoge inflatie dan nooit gecompenseerd gaat worden in de salarissen.

Voor wie dat trouwens prima vindt, stuur maandag een mailtje naar uw werkgever, dat u graag uw werkgever in deze zware tijden wilt steunen door voortaan voor het minimumloon te werken en dat als het zou kunnen u voor nog minder zou werken maar dat dat helaas geen mogelijkheid is.

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ricardo

Leuk, maar vertel dan ook maar even waar een loonsverhoging van 17% voor iedereen van betaald moet worden.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ricardo

In andere bedrijfstakken krijgen mensen maximaal 6-8%.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Bovendien jaagt een volledige compensatie van de inflatie een recessie alleen maar aan. Je geld wordt immers minder waard. Gaan ze dan volgend jaar staken voor 20%?

K.g
1 jaar geleden

Als buschauffeur ben ik afgelopen week gewoon door gegaan met rijden op de bus. Wat zijn mensen dan blij als ze toch een bus konden nemen naar het ziekenhuis. Sommige passagiers moesten echt elke dag voor behandeling naar het ziekenhuis omdat ze ziek zijn. Ik wil de bonden vragen om hun verantwoordelijkheid te nemen en verzin een.klantvriendelijke actie .

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  K.g

Respect! Echt veel respect voor je!

Ria Molenaar
1 jaar geleden

Staak dan inboet weekend op zaterdag en vrijdag
Dat veel beter al dat staken helpt niet
De mensen zijn er dupe van

Ria Molenaar
1 jaar geleden

Staak dan inboet weekend op zaterdag en vrijdag
Dat veel beter al dat staken helpt niet
De mensen zijn er dupe van

Paul
1 jaar geleden

Ik ben afhankelijk van het OV om op mijn werk te komen, ik heb door de staking niet op mijn werk kunnen komen, het koste mijn 5 verpichte snipperdagen , ik neem aan dat ik die vergoed krijg door de staking … hier is zeker niet aan gedacht ……

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Paul

Ja? Serieus?
Dus het feit dat jij niet op je werkt is de schuld van iemand anders?
Net zo goed als dat de stakende chauffeur die bus niet bestuurde, werd dat ook niet gedaan door alle mensen met een andere baan. En laat personeelstekort nou een van de oorzaken van de problemen zijn waarom wordt gestaakt.
Misschien kan je solliciteren in het OV, kan je mooi zorgen dat iedereen op zijn werk komt. Als je dat niet doet kan het zomaar jouw schuld zijn dat er straks iemand niet op zijn werk kan komen…
Wat een onzin zeg

Burgers
1 jaar geleden

De bonden zijn gek met hun eisen en ja ze beweren dat het niet gaat over het loon. Als dit echt zo was dan kwamen ze niet met die belachelijke loonsverhoging, de een vraagt 14% en de ander vraagt 17% verhoging. Iedereen wilt graag dat hun loon mee stijgt met de inflatie, maar dat is niet realistisch. Zullen we ff ruilen, dan krijgt ieder chauffeur mijn loon van amper € 1600,00 en dan wil ik graag die € 4000,00 incl toeslagen. Elk bedrijf heeft personeel tekort en heeft te maken met ziekte verzuim. Werkdruk kan je alleen verlichten mits je voldoende personeel hebt en die moet je ook zien te krijgen. Bonden realiseren niet dat door hun belachelijke eisen het OV een slechte reputatie krijgt.

Ricardo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Burgers

Waarom wordt u dan niet buschauffeur? Dan heeft u dat riante salaris, u verlicht de werkdruk van de rest, win-win.

Peter van Lieshout
1 jaar geleden

Wanneer grijpt de staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat, die bevoegd/belast is met het openbaar vervoer in Nederland, in en dat in opdracht van onze volksvertegenwoordigers in de Tweede Kamer?

Het Nederlandse openbaar vervoer is al jaren een ratjetoe met per concessiegebied regeltjes, tariefjes, daluurtjes, etc., waardoor je als ov – reiziger afgestudeerd moet zijn in de studierichting Hogere Mobiliteit!
Met andere woorden: het Nederlandse openbaar vervoer is een “zootje”!

De vergelijking met het ov in het buitenland dringt zich regelmatig hier op de treinreiziger.nl – site op: Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland. Ik spreek ook uit eigen recente ervaringen in Spanje, Portugal, Griekenland, Italië.

In al deze landen is het ov stukken beter dan in Nederland!
Één voorbeeld: In Cádiz in Zuid – Spanje stond op de display in de bus: “Wij zijn blij, dat u met het openbaar vervoer reist”.
Heb ik hier nog nooit gezien).
Cádiz is geen Madrid of Barcelona, maar wel een drukke stad met veel auto’s EN met veel bussen. Dus het kan wel!

En dan kan de VWOV – woordvoerster wel doodleuk roepen “Ov-bedrijven maken geen winst, de moederbedrijven maken ook geen winst”, maar ik geloof daar niet in.
De ov – bedrijven in Nederland publiceren namelijk nooit per kalenderjaar omzet – en winstcijfers en volgens mij niet eens het aantal ov – reizigers, met andere woorden: een totaal gebrek aan transparantie.

Bovendien: Nederlandse ov – bedrijven zijn commerciële bedrijven en commerciële bedrijven die geen winst maken??? Dan doen ze toch iets niet goed!

Maar ook als het waar zou zijn, dat de Nederlandse ov – bedrijven en de moederbedrijven – die stuk voor stuk in het buitenland zitten (bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk, Italië)geen winst maken, dan zit er maar een ding op en dat is dat de ov – concessieverleners geld bij gaan plussen.

En de concessieverleners zijn de provincies, die trouwens met zijn allen ook de DOVA vormen. DOVA staat voor Decentrale Openbaar Vervoer Autoriteiten en het is de DOVA die over het geld gaat.

De VWOV moet eerst en vooral maar eens op de stoep gaan staan bij de DOVA.

Het openbaar vervoer is geen doel op zich, maar wel een basisvoorziening voor een hele grote groep Nederlanders die om welke reden dan ook aangewezen zijn op dat ov – een aantal voorbeelden staat hierboven – en ik ben trouwens zelf ook een “autoloze” ov – reiziger. (Ik noem mezelf trouwens een “autovrije” ov – reiziger met een aantal voordelen: geen wegenbelasting, geen fileproblemen, geen stijgende brandstofprijzen, geen parkeerproblemen.
Denkt u als auto – eigenaar daar maar eens over na!

Bovendien dringt de overheid – van Den Haag via de provinciehuizen tot in de gemeenten – aan op “autoluw” gedrag van auto – eigenaars, maar als er ook sprake is van ov – luw gedrag van diezelfde overheid, dan schiet het allemaal voor geen meter op! En er is in grote delen van Nederland ov – LOOS gedrag van de overheid!

Volgende maand zijn er provinciale verkiezingen en hopelijk speelt mobiliteit inclusief het openbaar vervoer een rol bij uw stemgedrag!

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Ik stem voor Nederland in de eerste kamer en tegen de voortetterende globalisering ev verWEFfing. Eerst moet de afbraak door de globalisten stoppen voordat we hier ons land weer opnieuw op kunnen bouwen. Het echte probleem (globalisering) moet eerst eens aangepakt worden voordat we de zaken echt kunnen fiksen.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Dat wordt dan een flinke sprong terug in welvaart. Als we zaken als kleding en electronica weer in Nederland moeten gaan produceren om die dekselse globalisering tegen te gaan, kunnen we daar nog maar weinig van betalen.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Volkswagen heeft vorig jaar betekend dat als auto’s volledig in Europa geproduceerd moeten worden ze gemiddeld ongeveer twee keer zo duur worden. Realiseer je dat onze welvaart voor een heel groot deel bewust op productie in lagelonen landen.

Opa Ties
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ha ha, dan wordt alles twee keer zo duur en daalt de koopkracht als een baksteen.

Ron Swart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

@Baardstaart, Willem-Alexander, zijn ‘lieve & begaafde’ schoonzus Mabel & neef Jaime de Bourbon de Parme hebben het WEF-klasje van Klaus Schwab doorlopen en mogen zich young global leader noemen.
Jaime is klimaatgezant van Nederland voor een niet-bestaand probleem en de Amerikaanse klimaatgezant John Kerry kwam vorige maand met een privéjet naar de jaarlijkse WEF-bijeenkomst in het Zwitserse Davos.
De cabal/ Deep State/ illuminati zijn bezig onze manier van leven volledig kapot maken en voor hen gelden volstrekt andere regels.

Oscar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ron Swart

> de Amerikaanse klimaatgezant John Kerry kwam vorige maand met een privéjet naar de jaarlijkse WEF-bijeenkomst in het Zwitserse Davos.

Verbaast mij niets.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is WEF = World Economic Forum en niet World Environmental Forum. Gaat dus om de knikkers en niet om het behoud van de aarde ten behoeve van het verschijnsel mens.

Erik
1 jaar geleden

Vergeet niet dat de lonen in Spanje en Griekenland een enorm stuk lager zijn hier. Het personeel is dus veel goedkoper en daarnaast zijn de prijzen in verhouding tot de lonen ook niet echt goedkoop.

Juriaan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Waarom moeten de concessieverlenging geld gaan bijpassen omdat het OV-personeel zonodig 17% eist? Ze zullen gek zijn, hun eigen personeel krijgt maximaal 8%. De FNV betaalt overigens zijn eigen personeel maar 3%.

Karin Maarse vd berg
1 jaar geleden

Hadden ze maar een ander beroep moeten kiezen. Dan kan iedereen wel om meer loon gaan vragen. En wie zijn de dupe,scholieren mensen die geen alternatief vervoer hebben en nog meer.
Ze hebben niks bereikt en dan willen ze nog meer gaan staken.
Denk ook eens aan de gevolgen ipv meteen 5 dagen achter elkaar

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Karin Maarse vd berg

Ik denk dat de komende staking langer gaat duren en niemand, die maar een stap wil zetten en ook niemand, die een reden heeft om er een te zetten.

De bonden niet, want die willen met hogere lonen meer personeel zien te trekken om zo de werkdruk aan te pakken.
De werkgevers niet, die claimen dat hun sowieso al geen winst maken en volgens hun zeggen al een goed bod hebben gedaan.
De overheid niet, omdat deze voor andere belangen zit dan de Nederlandse bevolking. Het OV kost te veel geld en de auto levert alleen veel geld op. Ondertussen verprutst de overheid vele miljarden aan onzinnig klimaatbeleid en willen vele miljarden investeren om ons afhankelijker te maken van voedselproductie elders. CETA is er niet voor niets gekomen, dus uiteindelijk zal ons eten uit Canada komen. Kortom voor de overheid is het OV een blok aan het been.

Uiteindelijk zullen de reizigers weglopen, die kunnenw weglopen, terwijl de niet keuze reizigers allemaal stevig gedupeerd worden.

Ron Swart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Nederland moet met Vlaanderen en de Duitse bondsstaat Nordrijn-Westfalen op instigatie van het WEF worden omgevormd tot Tristate City om miljoenen immigranten hier te huisvesten.
Afgelopen zomer protesteerden duizenden boeren in Stroe, omdat daar 25.000 huizen midden in de natuur gebouwd moeten worden worden volgens de provincie. Volgens de provincie waren de uitgelekte bouwplannen een vergissing, maar dit is een aperte leugen.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Tristate-city is mij ook bekend. En andere dingen waar ze op uit zijn is CBDC’s met programmeerbaar geld, social credit score, digitale controle, nog meer migranten naar NL – terwijl we nu tegen de 500 mensen per km^2 zitten, steeds meer macht naar mondiale organisaties (ook vuige afspraken omtrent nieuwe p(l)andemies met de WHO), verdampende pensioenen etc. Je weet ook dat er maar een partij hier daadwerklijk tegen ageert en dat is de FvD en daar ga ik ook op stemmen. Ook als dit tegen mijn belang voor meer en beter OV mocht ingaan, want ik wil al helemaal niet in een neo-Maoistisch land leven.

Anoniem
1 jaar geleden

Het ov zoals het nu is, is een aflopende zaak. Daar moet veel geld ingestoken worden. Dat gebeurt niet. Dan kan je dus verwachten dat het met de jaren minder wordt, klanten wegblijvenen uiteindelijk niet meer bestaat. Alleen de belangrijkste treinverbindingen nog.
Gisteren zat ik in de streekbus hier, er zaten welgeteld 3 passagiers in. Zaterdagmorgen om 10.00 uur. Terug ook met de bus, 2 passagiers, waaronder ik. De bus reed over de busbaan, op de weg ernaast stond een file staduitwaarts. Iedereen gaat met de auto.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

De reizigers zijn het gezeik van vakbonden en personeel spuugzat.

Christian
1 jaar geleden

Wellicht is het verstandig alle OV-personeel een paar weken stage te laten lopen in de bouw. Daarna hoor je ze nooit meer klagen over loon en werkdruk.

Peter van Lieshout
1 jaar geleden

U en ik worden op onze wenken bediend via een artikel in het AD en geciteerd door RTL Nieuws.

Ik heb hierbij toch wel een paar kanttekeningen:
– Ik ben geen voorstander van gratis openbaar vervoer.

– Ik ben ook een tegenstander van “experimenten” in het ov. Als de PVDA en GL zo nodig willen experimenteren, dan moeten ze dat maar in eigen kring doen.

– Het openbaar vervoer is een BASISVOORZIENING en geen basisrecht. Basisrecht klinkt zo liefdadigheidsachtig. Het ov verdient een volwaardige plaats in het Nederlandse openbaar vervoer – beleid, te meer omdat “we” de auto vaker moeten laten staan. (Ik zeg wel “we”, maar ik heb zelf geen auto).

– De ov – reizigers zijn echt niet alleen mensen met een beperking (slechtzienden, rollatorgebruikers e.a.), maar ook forenzen, scholieren, studenten, ouderen, recreatieve reizigers, pappies en mammies achter de kinderwagen en cliënten, bezoekers en personeel van ziekenhuizen.

– De PVDA en GL zitten niet alleen in de Tweede Kamer, maar ook in Provinciale Staten (PS) en sommige Gedeputeerde Staten (GS) van de provincies. Het zijn juist de provincies die verantwoordelijk zijn voor het openbaar vervoer binnen hun eigen provinciegrenzen. Wat let de PVDA en GL in “de provincie” – voor mijn part als experiment – de plannen van de PVDA en GL in de Tweede Kamer te volgen? En wat let de verschillende colleges van GS dit initiatief van de PVDA/GL te volgen en met een flinke financiële injectie ten behoeve van het ov te komen?

Volgende maand zijn er verkiezingen voor PS in alle provincies! Het is maar dat u het weet!

– Het zijn geen kleine groepen die gebruik maken van dat openbaar vervoer c.q. die aangewezen zijn op het ov voor een ritje heen en terug naar het centrum van hun stad of dorp of voor een bezoek aan het ziekenhuis of voor een aansluiting op de treinen van de NS.

(Ik kan niet laten om de stad waar ik woon te noemen, namelijk Helmond. In Helmond rijdt tussen vrijdagavond en maandagochtend praktisch geen enkele bus, terwijl Helmond een stad is met meer dan 90.000 inwoners én wil groeien naar 115.000 inwoners. Helmond heeft een lokaal/regionaal ziekenhuis – dus een belangrijk ziekenhuis – én een vrijdagse koopavond, een zaterdagse markt en een zondagse koopmiddag, ook belangrijk voor de regio. Je kunt er alleen niet komen met de bus. Wel met een “deelfietsje. Dat dan weer wel!)

Helmond ligt in Zuidoost Brabant in de provincie Noord Brabant. In Zuidoost Brabant is Hermes de ov – concessiehouder onder supervisie van het Brabantse provinciebestuur.
En samen hebben ze van het openbaar vervoer een “zootje” gemaakt.

– Waar ik het dan wel mee eens ben zijn uitdrukkingen als VERVOERSARMOEDE, KAALSLAG, het RENDEMENTSDENKEN in het openbaar vervoer.
Want dat is een realiteit!

– Nederland is gebaat bij een geïntegreerd openbaar vervoer – systeem – met frequente verbindingen en met goede aansluitingen van trein op bus, van bus op trein, van bus op bus – en dat is er op dit moment – ook in vergelijking met het buitenland – gewoon niet.

Een goeie reis!
——————————-
‘GroenLinks en PvdA willen gratis ov voor mensen met minder geld’

RTL Nieuws
De PvdA en GroenLinks willen dat er experimenten komen waarin de laagst betaalden gratis mogen reizen met het ov. Ook willen zij de prijsverhogingen ongedaan maken door rijke burgers en bedrijven meer belasting te laten betalen.

Dit schrijft het AD. De partijen zouden vandaag hun plan ‘Iedereen stapt in’ presenteren aan de rest van de Tweede Kamer.

Vervoersarmoede
De samenwerkende linkse fracties stellen voor 400 miljoen euro uit te trekken om ‘vervoersarmoede’ tegen te gaan, aldus de krant. Volgens de PvdA en GroenLinks is deze armoede groter geworden doordat het kabinet wel automobilisten tegemoet is gekomen door de brandstofaccijnzen te verlagen, maar niets heeft gedaan aan de stijgende prijzen voor bus- en treinkaartjes.

Kamerleden Habtamu de Hoop (PvdA) en Kauthar Bouchallikht (GroenLinks) willen naar eigen zeggen de ‘kaalslag in het ov’ te lijf. De Hoop vertelt tegen de krant dat sinds de coronapandemie het openbaar vervoer onder druk is komen te staan, toen het aantal reizigers fors afnam.

Ov in dienst van de samenleving
Daardoor verschraalden buslijnen in de regio’s, maar ook binnen steden vervielen diensten en lijnen. “We moeten gewoon van dat rendementsdenken af. Het ov moet meer in dienst staan van de samenleving.”

Bouchallikht vult aan: “Het ov moet een primair basisrecht zijn, niet iets waarmee geld wordt verdiend. Er zijn kleine groepen die het ov heel hard nodig hebben. Mensen in een rolstoel en slechtzienden worden heel hard vergeten.”

De Kamerleden wijzen erop dat automobilisten voor 1,2 miljard euro zijn gecompenseerd toen de benzineprijzen heel hoog waren, terwijl prijzen voor kaartjes voor tram, bus en metro met 7 procent zijn gestegen en treinkaartjes met 4,3 procent.

Belasting op vermogen
Het Centraal Planbureau heeft berekend dat het terugdraaien van die prijsverhogingen 400 miljoen euro kost. Dat willen de twee fracties betalen door de winstbelasting en de belasting op vermogen te verhogen.

Het duo wil een jaar lang experimenteren in steden en op het platteland. Resultaten moeten op allerlei onderdelen worden gevolgd. Als de proeven goed uitpakken, kan het openbaar vervoer daarna eventueel gratis worden.

Oscar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5365395/groenlinks-en-pvda-willen-gratis-ov-voor-armen-rijken-betalen

Copypasten is niet nodig.

> Nederland is gebaat bij een geïntegreerd openbaarvervoersysteem…

Met de nadruk op “geïntegreerd”. Zoals in CH. Ja, het kost wat, maar dan heb je ook wat.
Dus ook met aansluiting trein vs. bus, en bussen onderling. En nee, OV-fiets en Greenwheels zijn leuke aanvullingen maar geen vervanging. Wij zijn geen onbetaalde buschauffeurs, net zoals wij in de supermarkt geen onbetaald kassapersoneel zijn.

> GroenLinks en PvdA willen gratis ov voor mensen met minder geld

Doe dat nou niet, dat werkt zo stigmatiserend en polariserend. Kies liever voor de Duitse oplossing: een 49 euro flatrate per maand voor iedereen.

> De Kamerleden wijzen erop dat automobilisten voor 1,2 miljard euro zijn gecompenseerd toen de benzineprijzen heel hoog waren, terwijl prijzen voor kaartjes voor tram, bus en metro met 7 procent zijn gestegen en treinkaartjes met 4,3 procent.

Tja, daar hebben we het met zijn allen naar gemaakt. De meerderheid van dit land heeft inmiddels een rijbewijs en in dat geval meestal ook een auto; zodra die auto voor de deur staat, heb je geen ov meer nodig. En politiek is toch vooral die tak van sport van “geef de mensen wat ze willen”.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Oscar

Nederland is juist het tegengestelde van geintergreerd. Ieder bedrijf, provincie etc heeft zijn eigen eilandje. Zo was er een flinke campagne om met de bankpas te reizen bij de NS, maar kom je op blauwnet dan werkt dat ding niet. Je moet het maar allemaal weten.

Ondanks de mooie beloften zou ik nooit op deze neo-Maoisten stemmen. Ze paaien een hele kleine groep met goedkoop OV, maar uiteindelijk gaat heel de bevolking krom liggen voor eten uit Canada (na wegtreiteren boeren zie CETA) en miljarden aan niet werkend klimaatbeleid. Geld dat ook in huisvesting, zorg, OV, onderwijs, veiligheid etc gestopt kan worden. Verder vind ik dat we met de hoge bevolkingsdruk in Nederland eens duidelijk paal en perk moeten stellen aan het toelaten van nieuwkomers. De prijs van het OV moet stukken omlaag en voor iedereen betaalbaar zijn.

In de huidige constalatie gaat hogere lonen net als de stakingen leiden tot schrappen van diensten. Immers de hogere lonen zullen uiteindelijk uit de portomonee van de reizigers moeten komen, waarna weer meer reizigers afhaken en zo de neerwaartse spiraal in het OV doorgaan. Dit neemt niet weg dat de werkdruk problemen echt reeel zijn en over de beloningen heb ik te weinig inzicht, maar de inflatie in 2022 is idd meer dan 10%. Alleen de overheid zou deze neerwaartse spiraal kunnen ombuigen, maar met deze regering hoef je dit echt niet te verwachten. Staken heeft wel als voordeel dat er meer reizigers weglopen en hierdoor busdiensten geschrapt worden, waardoor de werkdruk afneemt. Maar voor de reiziger is dit een ferme klap in het gezicht.

Marc
1 jaar geleden

Laat je niet misleiden door valse informatie in de media. Kijk op fnv wij staken ook voor jou

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2023/02/wij-staken-ook-voor-jou

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Marc

Dat schrijfseltje somt van alles op wat er verbeterd zou kunnen worden aan het OV, maar waar deze staking geen positieve bijdrage aan levert:

“Door het wanbeleid (…), worden onrendabele lijnen wegbezuinigd of rijden na 20.00 uur niet meer.”

Als de lonen omhoog gaan en de werkdruk naar beneden, zullen er méér lijnen en ritten moeten worden wegbezuinigd.

“Ook is de rituitval hoog waardoor je onnodig lang op een bus staat te wachten.”

Precies, en staken veroorzaakt rituitval.

“Daar bovenop rijden wij sinds corona 20% afgeschaald.”

Nogmaals: Als de lonen omhoog gaan en de werkdruk naar beneden, zullen er méér lijnen en ritten moeten worden wegbezuinigd. Bovendien jaagt zo’n staking alleen maar meer reizigers uit het OV.

“Je merkt dagelijks de gevolgen van het hoge ziekteverzuim in onze sector.”

De suggestie dat OV-personeel zich ziek meldt uit onvrede over een te laag salaris laat ik maar voor rekening van FNV streekvervoer.

Brenda
1 jaar geleden

De eisen van de vakbonden zijn niet proportioneel… en ze houden dit niet lang vol, de kas raakt vanzelf leeg. Ik heb het te doen met de vele studenten die nu, na die achterlijke maatregelen en andere stakingen weer niet normaal naar school kunnen..

Bas Engelbarts
1 jaar geleden

“Een buschauffeur verdient € 4.000,00 per maand”, dat is wat de heer Kagie riep in de krant. Dat riep bij jullie een hoop boosheid op. Zeer begrijpelijk. Maar die man is toch niet dom? Hoe komt hij dan aan dat bedrag? Daarom maar eens onderzocht hoe hij aan dat bedrag komt.
€ 4.000,00 per maand zin of onzin?
Hoe zou de heer Kagie aan dat bedrag gekomen zijn? Wij denken het volgende:

Schaalsalaris

3.183,56

OT
352,00

GD

39,00

Subtotaal

3.574,56

Jaarsalaris (*12)

42.894,72

Vak toeslag (8%)

3.431,58

Subtotaal

46.326,30

Eindejaarsuitk 1,15%

532,75

Eindejaarsuitk uitgestrekt

400,00

Totaal

47.259,05

Deel je dit door 12, dan kom je per maand uit op € 3.938,25. Afgerond is dat bijna € 4.000,00

ZO KUNNEN WIJ OOK REKENEN !!!!!
De heer Kagie weet heel goed dat hij maar de helft heeft verteld.

De OT en GD is een compensatie voor onregelmatig werk; geen loon. Dat krijg jij omdat jij ‘s avonds, ‘s nachts en in het weekend moet werken. Tijden waarop de meeste mensen en ook meneer Kagie thuis zitten of (nog) in bed liggen. De vakantietoeslag en de eindejaarsuitkering krijgt iedereen. Ook dat is dus niet eerlijk om die me te nemen. Je kunt bovendien gelijk zien dat de eindejaarsuitkering een lachertje is. Daar waar in heel veel sectoren de eindejaarsuitkering 8% is, is die in deze sector nauwelijks 2%.

Wij gaan gewoon uit van € 3.183,56 en geen € 4.000,00 per maand.

Ook vergeet hij te zeggen dat het gaat om een chauffeur die al 17 jaar werkzaam is in de sector. Voor een beginnend chauffeur is het schaalsalaris € 2.281,99.
Dat is dus € 900,00 per maand minder.

Dus meneer Kagie, vertel de eerlijke waarheid en verkoop geen onzin. Doe daarmee niet voorkomen alsof chauffeurs geldwolven zijn. Wij hebben het toch ook niet over de directiesalarissen?

Hildebrand van Kuijeren, Treinreiziger.nl
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bas Engelbarts

Dank voor het delen. Ik geloof best dat zowel FNV als de werkgevers bewust met cijfers rommelen om hun gelijk te behalen en dat er iets in zit. Persoonlijk denk ik dat het geen slecht salaris is. Bij Treinreiziger / Treinrondreis verdien je – als je in dienst bent – minder (dat kunnen nu twee mensen zeggen, ééntje met WO-achtergrond en ééntje met HBO achtergrond. De reisbranche is ook niet de best betaalde sector.)

B
1 jaar geleden

Het is erg ingewikkeld. We kunnen er volgens mij niet omheen dat vakbonden hier een belangrijke rol hebben gespeeld om werknemersrechten veilig te stellen. Het minimumloon, betere arbeidsvoorwaarden, goede pensioenregelingen, zonder de vakbonden waren ze er niet gekomen. Maar de eisen lijken onderhand wel een beetje door te slaan en de huidige acties raken juist die mensen die vaak geen alternatief hebben. Als in de bouw, productie of winkels wordt gestaakt leiden de bedrijven schade. Als klant moet je misschien naar een andere winkel of komen je producten later, maar dat is het dan. Als het ov staakt kun je gelijk geen kant op en sta je voor een probleem, bij een ziekenhuisbehandeling, bij school, werk et cetera, zeker als je geen alternatief hebt. Als dat komt door een staking vanwege reële eisen is dat misschien nog te overzien, maar van de eisen waarover nu in de media wordt gesproken voelen veel mensen wel aan dat ze echt te hoog gegrepen zijn. Automatische prijscompensatie is economisch immers onrealistisch, zeker in een sector als het ov. Je weet namelijk als reiziger gewoon waar het op uitdraait als de eisen worden ingewilligd: nog hogere prijzen, bij de eerstvolgende dienstregelingwijziging een verdere afschaling en een nog minder betrouwbare dienstregeling, want diensten moeten nog efficiënter. Aan de andere kant kan de ov-sector nu al niet genoeg personeel krijgen waardoor rituitval aan de orde van de dag is, zijn in steeds meer gebieden dienstregelingen onrealistisch en dus onbetrouwbaar en zwaar voor he personeel, knijpen opdrachtgevers het budget steeds meer af en loop je bovendien het risico dat medewerkers hun heil elders zoeken en daar moet men simpelweg iets mee. Ik vind het vooral jammer dat de bonden het spel niet anders spelen en alleen voor het populistische sentiment gaan. Probeer eerst de politiek maar eens te winnen voor meer financiering voor het ov (met duurzaamheidsargumenten, participatieargumenten et cetera), zodat misschien meer loonruimte ontstaat, er ruimte ontstaat om weer behapbaardere dienstenpakketten te laten maken en ga, als dat binnen is, terug naar de onderhandelingstafel om die afspraken in klinkende munt om te zetten bij een nieuwe CAO. Zolang er niet meer geld voor de sector komt, leiden dit soort eisen namelijk alleen maar tot een verdere afbraak. Minder ritten, hogere prijzen, minder reizigers, nog minder ritten en dus minder werk. Daar zijn de reizigers, het personeel en uiteindelijk de hele samenleving volgens mij niet bij gebaat.

Chris
1 jaar geleden

Zucht, dacht dat we hier wel verschoond zouden blijven van WEF, WAF en (WIEF?), Klaus Schwab en al die onzin. Wat is het volgende? Dat Willem Engel dit allemaal zit te tekenen in zijn tekenboek en dat dit allemaal gebeurt? Zoals in Death Note? Oh ja, en we hoeven niet meer de NOS te lezen want wij belastingbetalers beslissen dat Facebook als enige gelijk heeft want daar betalen we belasting voor en boe en boe en boe. Vergeef me mijn irritatie mensen, echt! Ik word het zat, al die complotbullcrap.

Peter van Lieshout
1 jaar geleden

Ik ga terug naar de bron die geleid heeft tot ondertussen 90(!) reacties. Ik noem het maar een soort tekstanalyse.

“een woordvoerster (toevoeging: van de VWOV) meldt “Ov-bedrijven maken geen winst, de moederbedrijven maken ook geen winst.”
Wat mij opvalt is:
– Deze woordvoerster is naamloos, is anoniem, dus een Jane Doe.
Toeval? Natuurlijk niet!

Iedereen kan op deze manier van alles en nog wat zitten “roeptoeteren” zonder daarvoor verantwoordelijk te zijn.

– Maar ondertussen spreekt zij wel namens de VWOV en DUS ook namens de heer KAGIE van de VWOV. Als ik een wakkere journalist zou zijn, zou ik bij de eerstvolgende mogelijkheid de volgende vraag aan de heer KAGIE stellen:
“Kunt u bevestigen, dat OV – bedrijven geen winst maken?”

– Of de moederbedrijven wel of geen winst maken vind ik eerlijk gezegd niet zo interessant. Wat wel interessant is, is dat deze moederbedrijven stuk voor stuk in het buitenland gevestigd zijn en stuk voor stuk STAATSBEDRIJVEN zijn (Arriva = Deutsche Bahn in Duitsland, Breng/Hermes/Connexxion = Transdev S.A. in Frankrijk, etc.) die zich net zo koud, net zo kil, net zo kapitalistisch (= neoliberaal) opstellen als bijvoorbeeld Shell.

– Bedrijven die geen winst maken draaien met verlies of spelen hooguit quitte. En dit zou dan mijn volgende vraag aan de heer KAGIE zijn.

– de heer KAGIE “roeptoetert” zelf ook van alles en nog wat met zijn uitlatingen over de salarissen van ov – chauffeurs, terwijl hij met geen woord rept over zijn eigen WVOV – salaris. Zwak!

Ik heb verder niks met complotten en theorieën daarover en ook niet met pro – of anti – BlauwBloed – verhaaltjes, die hier ook hun intrede hebben gedaan.

Het enige wat ik wil is gewoon met de bus en met de trein in Nederland op reis kunnen gaan.

Om een einde te maken aan de “malaise” in het Nederlandse openbaar vervoer is een nationaal ov – beleid de enige oplossing.
En de overheid en de politieke partijen in Den Haag en in de “provincie” en in sommige gemeenten (Helmond!) schieten op alle fronten tekort!

Desalniettemin: een goeie reis!

Oscar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

> Wat wel interessant is, is dat deze moederbedrijven stuk voor stuk 1. in het buitenland gevestigd zijn en stuk voor stuk 2. STAATSBEDRIJVEN zijn

Eerder 1 dan 2. Met staatsbedrijven is niet veel fout, wel als de bijzaak een hoofdzaak wordt.

Ooit was het allemaal erg overzichtelijk; wellicht dat je de volgende namen ook nog wel kent (want: vanuit een Helmondse invalshoek).

Gas kwam van de Obragas, pand aan de Havenweg in het centrum van Helmond.
Water kwam van het Waterleidingbedrijf Zuid-Oost Brabant.
Stroom kwam van de PNEM.
Zorgverzekering was het Ziekenfonds.
De PTT zorgde voor Posterijen, Telegrafie en Telefonie. Als er geen postkantoor was, was er wel een sigarenboer die postzegels en strippenkaarten verkocht.
De Zuidooster reed de bussen, in de driehoek Nijmegen-Venlo-Eindhoven-Uden. Ten westen daarvan reed de BBA. Dit werd gefaciliteerd door gemeente en provincie(s). Er waren ook versterkingsritten met “vakantiebussen”, deze werden door touroperators in opdracht van BBA en Zuidooster gereden.
NS reed de treinen, zowel reizigers- als goederentreinen. Altijd leuk om te zien, zo’n brullend 2200-dieselkwartet met daarachter een zware kolentrein.

Dat waren allemaal staatsbedrijven. Maar dan wel Nederlandse staatsbedrijven en vooral en bovenal met het idee om een voor iedereen beschikbare dienst te faciliteren en niet om zoveel mogelijk geld binnen te harken.

Anoniem
1 jaar geleden

17% meer loon belachelijk veel. Daar moeten wij weer extra voor betalen. Het ov is al veel te duur, zo jagen ze nog meer mensen het ov uit. Dan kunnen ze over paar jaar gaan staken tegen de grote reorganisatie omdat er dan nog maar weinig mensen met het ov reizen en er teveel chauffeurs zijn.

Peter van Lieshout
1 jaar geleden

Een paar jaar geleden hoorde je nog wel eens geluiden, dat de “dikke” buslijnen de “dunne” buslijnen zouden moeten financieren.

Hoor je niemand meer over.
Niet door de regionale vervoerders, zoals Arriva en Hermes,
Niet door de VWOV, de Vereniging van Werkgevers in het Openbaar Vervoer, waar o.a. Arriva en Hermes deel van uitmaken,
Niet door de woordvoerster van ov – werkgevers verenigd in de VWOV,
En ook niet door de heer Fred KAGIE van de VWOV!

En ook de provincies niet als de concessieverleners voor het openbaar vervoer en als DOVA, de Decentrale Openbaar Vervoer Autoriteiten.

Met dit uitgangspunt kunnen de lonen in het ov gelijke tred houden met de inflatie en is meteen dé oplossing tegen de afbraak van het ov en houdt de prijs van het ov voor de ov – reiziger betaalbaar.

Want – laten we wel wezen – op de dikke buslijnen maken de vervoerders natuurlijk wel winst, maar hoeveel is een groter geheim dan destijds het geheim van Soestdijk!

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Vervoerders betalen voor concessies met dikke lijnen en daarvan betaalt de overheid deels de subsidie voor concessies met dunne lijnen. Over die open deur is inderdaad weinig discussie.

Wat u niet schijnt te begrijpen is dat concurrentie vervoerders dwingt om kostenefficiënt te werken. Een vervoerder die zichzelf een exorbitante winstmarge toerekent wint de aanbesteding niet.

Hans
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Die marktwerking en concurrentie heeft alleen maar gezorgd voor afbraak. Er zijn dan wel mooie bussen en treinen maar zodra het niet rendabel is worden lijnen geschrapt. Dus de minder drukke gebieden worden op den duur de klos. Ov heeft een nutsfunctie en ja er moet geld bij, maar dat moet bij heel veel andere zaken ook, daar betaal je toch belasting voor? Wat willen ze nou, mensen in het ov krijgen toch, niet alleen maar meer in de auto? Van de week zag ik op tv een item over de opgeheven buslijn door het dorp Een. Nou lekker dan, opeens ov-loos. En zo gaat het steeds meer in de regio.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hans

Dat is geen gevolg van marktwerking maar een keuze van de verantwoordelijke overheid (provincie of stadsregio). En die keuzes zijn weer het gevolg van het stemgedrag van de lokale bevolking.

Peter van Lieshout
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hans

Wat het openbaar vervoer betreft zijn de Waterschapsverkiezingen een stuk spannender dan de verkiezingen voor Provinciale Staten.

A.
1 jaar geleden

Hier een reactie van een ouder met 2 schoolgaande kinderen, beiden afhankelijk van streektrein Venlo-Nijmegen. Kind 1 volgt een mbo opleiding in Nijmegen, kind 2 een hbo in Utrecht (op kamers gaan is geen optie vanwege het niet beschikbaar zijn van een kamer én de hoge kosten ervan).
Wij werken, hebben 1 auto en moeten door de stakingen keer op keer alle afspraken omgooien en ‘s avonds werken omdat overdag meerdere keren getaxied moet worden naar Nijmegen en weer terug. Hoe slecht is dat voor het milieu!
Als alternatief wordt aangeboden: een busrit naar Nijmegen van 2,5 uur enkele reis.
In onze regio is het nemen van de fiets vanwege de afstand die overbrugd moet worden geen alternatief
Naast deze frustratie erger ik me dood aan de media die keer op keer vanuit het perspectief van de grote steden en de randstad.

Hellen
1 jaar geleden

geld afpakken tot begin dit jaar, toen ik Lord Felix Morgan online ontmoette. Ik nam contact met hem op en legde hem alles uit en hij raadde de gebruikte registratie aan en ik betaalde voor de groot lid om me op weg te helpen en ik werd online ingewijd in de Wereldorde en ik ontvang de som van $ 1.000.000 dollar op mijn bankrekening direct na mijn online inwijdingsritueel en ook zal ik maandelijks $ 33.000 dollar verdienen, ik ben erg Vrolijk! En beloof het goede werk van Lord Morgan te verspreiden. Als u vandaag geïnteresseerd bent om lid te worden van de nieuwe wereldorde Illuminati, neem dan vandaag nog contact op met Lord Morgan in plaats van oplichters te accepteren om uw geld allemaal af te nemen om u te helpen lid te worden. Neem contact op met Lord Morgan E-mail: Illuminatiofficial565gmail.com