Vakbonden betwijfelen afname treingeweld

Bij de Nederlandse Spoorwegen zijn er in 2015 minder meldingen van agressie binnen gekomen. In 2015 kwamen er 642 meldingen van agressie tegen NS-medewerkers binnen. In 2014 waren dit er nog 774 (2013: 777). De vakbonden betwijfelen echter of de agressie tegen het spoorwegpersoneel echt is afgenomen.

"Ik heb de indruk dat de agressie tegen het NS-personeel de laatste tijd toeneemt en harder wordt," zegt vakbondsbestuurder Wim Eilert van de spoorvakbond VVMC in De Telegraaf. De vakbonden denken dat lichte vormen van agressie niet meer worden gemeld, zoals doodsbedreigingen. 

Woordvoerder Nicky Jansen van OV-bedrijf Connexxion bevestigt dat beeld in De Telegraaf. Zij ziet het geweld tegen OV-personeel eveneens groeien. "Ook ik hoor dat veel chauffeurs bepaalde scheldpartijen en bedreigingen niets eens meer melden."

Nadat vorig jaar in Hoofddorp een conducteur bijna werd doodgeschopt en daar blijvend letsel aan over hield zijn er maatregelen afgesproken om agressie verder terug te dringen. Volgens NS is de daling in het aantal meldingen niet direct te koppelen aan deze maatregelen. Het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) onderzoekt momenteel de feitelijke ontwikkelingen en de effecten van alle maatregelen.

Michel Bourgonje, programmamanager sociale veiligheid bij NS: “Elk incident tegen reizigers of NS-personeel blijft er één te veel. Vorig jaar is er een proef met bodycams gelanceerd. Daarnaast testen we sinds kort het eenvoudig digitaal afhandelen van bekeuringen met de smartphone. Digitaal handhaven gaat veel sneller en zo neemt ook de kans op escalatie af."

De politiek spreekt donderdag over het geweld tegen OV-personeel. Volgens CDA-Kamerlid Martijn van Helvert zijn er goede maatregelen afgesproken, maar schieten de handhaving en de uitvoering van de maatregelen heel erg te kort. In een interview met NU.nl zegt het Kamerlid dat bijvoorbeeld nog steeds niet overal de OV-chipkaartpoortjes gesloten zijn, ook als er geen verbouwingen zijn.

"De camera´s voor de treinen en de stations komen te laat door een fout in de aanbesteding, de dubbele bezetting van personeel op de risicolijnen lukt niet altijd en de politie is in sommige gevallen nergens te bekennen op een station als een conducteur iemand in zijn kraag heeft gevat," aldus Van Helvert tegenover NU.nl.

D66-Kamerlid Sientje van Veldhoven is een stuk positiever over de voortgang. "De genomen maatregelen lijken te werken. We moeten nu kijken hoe we die trend kunnen versterken." Betty de Boer (VVD) vindt dat er ook moet worden gekeken naar lokale vervoerders en naar de trajecten buiten de Randstad. "Let ook op de veiligheid bij vervoersbedrijven waar geen NS-logo op staat. Hufters die OV-personeel wat willen aandoen heb je overal."

This post was last modified on 22 december 2016 10:29

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug