Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van agressie tegen het rijdend personeel. Het incident vond plaats op Den Haag HS, waar een groep van zes à acht jongens een conducteur aanviel.

Treurig bewijs

Ze is geschopt, geslagen, met grof geweld van de trap geduwd en zwaar mishandeld waardoor letsel op diverse plaatsen op het lichaam ontstond. De machinist kreeg ook klappen. Recentelijk heeft de VVMC een enquête onder haar leden gehouden waaruit bleek dat de agressie richting het spoorpersoneel de laatste jaren fors is toegenomen.

Spoorvakbond VVMC noemt het nieuwe incident een treurige bewijs van de toegenomen agressie. Van de groep jongeren is er gisteravond eentje opgepakt door de politie. “Wij hopen dat de rest ook snel gepakt wordt” zegt de vakbond in een persverklaring.

Wachten op dodelijk slachtoffer?

De spoorvakbond grijpt het incident aan om opnieuw te benadrukken dat het personeel meer middelen nodig heeft om agressie te lijf te gaan. VVMC: “Een dergelijk incident gaat verder dan meer mogelijkheden om het persoonsbewijs op te vragen. Dit gaat over bescherming van het rijdend personeel. Of gaan we met zijn allen zitten wachten tot er opnieuw een dodelijk slachtoffer te betreuren valt?”

VVMC trekt in de strijd tegen agressie samen op met andere vakbonden en de NS-directie. Vakbonden lieten eerder al weten de spoorwegpolitie te missen. Tot 2000 had NS zijn eigen politiedienst. Later ging die over naar het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD). In 2013 is de spoorwegpolitie volledig opgeheven en ondergebracht bij de Dienst Infrastructuur van de Landelijke Eenheid van de Nationale Politie.

Bevoegdheden

Tot 2022 waren alle conducteurs een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa), daardoor hadden conducteurs meer bevoegdheden. In de praktijk werden die echter maar beperkt gebruikt. Ze bemoeilijken verder de werving van conducteurs. “Voor veel kandidaat-conducteurs is de boa-plicht reden om juist geen conducteur te willen zijn”, vertelde NS-woordvoerder Erik Kroeze destijds aan het AD. De controleurs van de afdeling Veiligheid & Service zijn nog wel boa-bevoegd.

This post was last modified on 14 april 2024 20:36

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

6 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug