Utrecht Centraal na 6 jaar werken af

"Het was een soort openhartoperatie, maar nu is het klaar.´´ Dat zeggen de Nederlandse Spoorwegen over de verbouwing van het Centraal Station in Utrecht. Het karwei heeft zes jaar geduurd, kostte 411 miljoen euro en heeft de stationsomgeving in Utrecht totaal veranderd. Op 7 december is de officiële opening van de nieuwe stationshal.

De feestelijkheden gaan woensdag van start met een bezoek van de koninginnen Máxima en Mathilde (België), die met het koninklijke rijtuig naar Utrecht CS reizen. "Terwijl er werd gesloopt, gebroken en gebouwd zijn treinen en bussen gewoon blijven rijden. Het is een klein wondertje dat dat allemaal is gelukt," zegt een woordvoerder van NS. Het vloeroppervlak van de stationshal is uitgebreid van 8.000 vierkante meter naar 25.000 vierkante meter.

Daarnaast is er behalve aan de stationshal, ook gewerkt aan de sporen rond Utrecht. Om station Utrecht te transformeren naar een doorstroomstation zijn er de afgelopen paar jaar ook meer dan 100 wissels verwijderd. Zo waren er eerst nog 186 wissels, dat is nu teruggebracht naar zestig. Doordat er minder wissels zijn, kunnen er extra seinen geplaatst worden. Ook hoeven treinen pas later af te remmen. Daardoor moet er reistijdwinst geboekt worden en meer capaciteit op het spoor ontstaan.

Een grote verandering in de stationshal is de ´knip´ tussen winkelcentrum Hoog Catharijne en het station. De stationshal heeft nu twee eigen ingangen. Die aan de Jaarbeurskant is klaar, die aan de kant van de binnenstad gaat volgend jaar open. Aan die kant wordt nog gebouwd aan onder meer de grootste fietsenstalling ter wereld. Per dag lopen op dit moment 284.000 reizigers door Utrecht CS. Dat zijn 88 miljoen reizigers per jaar. In 2030 verwacht de NS ongeveer honderd miljoen reizigers per jaar te vervoeren. Daarvoor is nu alvast ruimte geschapen, denkt de vervoerder.

NS en ProRail zijn jubelend over het vele glas, het golvende dak en de hoogte van de nieuwe hal. Maar daar is niet iedereen het mee eens. Schrijver/dichter Chrétien Breukers schreef op zijn blog: "Het nieuwe station in Utrecht is lelijk. Niet een beetje lelijk, maar echt lelijk. Van het golfplaten dak tot de merkwaardig-gekleurde vloer, alles doet er aan mee om het geheel een uitstraling te geven van een vliegveld in een ver en arm land, of van een crematorium in Albanië (van voor 1989).´´ Breukers kreeg veel instemmende reacties.

"Iedereen moet zelf maar komen kijken," vindt NS. De deuren staan deze weken wijd open voor onder meer een expositie op perron 4, een pop-upbioscoop in de hal, een trouwfeestje of voor yoga om half zeven ´s ochtends.

(c) ANP / Treinreiziger. Foto via Wikipedia / Ziko (CC BY-SA 4.0)

This post was last modified on 23 december 2016 12:32

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

14 minuten terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug