fbpx

Uitrol ERTMS duurt ruim 30 jaar

20 mei 2019 18:36

Het Nederlandse spoor wordt voorzien van het nieuwe spoorbeveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS). Dat heeft de ministerraad vrijdag besloten. De uitrol duurt tot en met 2050.

Huidige systeem

Het huidige, analoge systeem is op een aantal plekken meer dan 60 jaar oud en is nog aangelegd met behulp van de naoorlogse Marshallhulp. Dit systeem is aan vervanging toe. Het huidige systeem wordt ATB genoemd. Dit systeem werd na de treinramp bij Harmelen in 1962 versneld doorgevoerd.

Uitrol tot 2050

Al jaren wordt er gesproken over de vervanging. Al in 2012 besloot de ministerraad dat ATB Eerste Generatie vervangen zou moeten worden door ERTMS. Nu is duidelijk dat de eerste stappen de komende tien jaar worden genomen, maar de volledige operatie nog zeker dertig jaar gaat duren. Al benadrukt staatssecretaris Stientje van Veldhoven dat er nog geen vaste planning is. “De programmabeslissing is echter geen blauwdruk van de toekomst: de omvang en looptijd van deze opgave, waar ik samen met de spoorsector voor sta, betekent dat altijd sprake zal zijn van mee- en tegenvallers en onzekerheden, zoals ontwikkelingen in de technologie of de keuzes die andere landen maken” schrijft de staatssecretaris.

ERTMS in Nederland

Met ERTMS wordt een Europese standaard bedoeld voor de beveiliging van het spoor. Er zijn verschillende leveranciers met ieder hun eigen ERTMS producten. In Nederland zijn onder andere de HSL-Zuid, de Betuweroute en de Hanzelijn (Lelystad-Zwolle) al voorzien van ERTMS. Het is de bedoeling dat ERTMS gefaseerd verder wordt uitgerold. In 2030 moeten zeven belangrijke spoorlijnen al voorzien worden met spoorbeveiliging volgens de Europese standaard. Daarvoor is ruim 2 miljard euro gereserveerd.

Werking ERTMS

In Nederland is gekozen voor ERTMS level 2. Seinen langs het spoor zijn straks niet meer nodig. De communicatie verloopt bij de Europese standaard draadloos. Als een machinist de instructies van het systeem niet tijdig opvolgt, kan het systeem op iedere locatie, bij iedere snelheid en op ieder moment ingrijpen door bijvoorbeeld de snelheid van de trein aan te passen of deze tot stilstand te brengen.

Ruimte voor meer treinen

Met ERTMS ontstaat er ruimte voor meer treinen op het spoor. Zeker als er wordt overgeschakeld naar level 3, een optie die de staatssecretaris open houd. Bij level 3 kunnen treinen kort elkaar volgen, nu wordt er in de planning minimaal 3 minuten tussen twee treinen gepland. Kenners geven overigens aan dat met korte seinblokken de opvolgtijd ook al verkort zou kunnen worden.

0 0 stemmen
Artikel waardering
38 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Van Stoffelen
5 jaren geleden

Dit is toch wel heel treurig. 2050, pffff. En dan ook nog level 2. Tegen die tijd is ERMTS level 8 al klaar. Of 12. En dan hebben wij 2 in Nederland.

J. Struijk
5 jaren geleden
Antwoord aan  Van Stoffelen

Hier in dit welvarende Nederland loopt men al jaren en een dag achter voor wat betreft het vervoersgebied. Aankoop nieuwe moderne treinen en infra laten veel te lang op zich wachten. Investeren en moderniseren kost nu eenmaal geld.

Ariën
5 jaren geleden
Antwoord aan  Van Stoffelen

Overigens moet je ‘level’ niet als een versie zien, maar een gradatie. Zie ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/European_Rail_Traffic_Management_System#ERTMS-toepassingsniveaus_1,_2_en_3

De Baseline geeft de versie aan, maar ik heb begrepen dat er ook kan worden teruggeschakeld door treinen. Daar waar Baseline 2 op het spoor wordt gebruikt, kan een trein met Baseline 3 ondersteuning daar gewoon gebruik van maken.

hanzeboog2012
5 jaren geleden
Antwoord aan  Van Stoffelen

Als je al ziet hoeveel verschillende versies van ERTMS bij HSL Zuid tot nu is geïnstalleerd zal het inderdaad niet onlogisch zijn dat ECTS level 2 versie 8 zal zijn. Nu is de modernste versie ECTS level 2 3.0

Er zijn regelmatig ERTMS conferences.

C. Pulchra
5 jaren geleden

En van Boxtel maar paraderen in Europa met zijn netwerk…. wat 50 jaar achter loopt.. Zorg eerst eens om de boel in Nederland op orde te krijgen.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  C. Pulchra

Flauwekul bewering. Het netwerk is al jaren niet van NS of zijn directeur.

Johan
5 jaren geleden

“In 2030 moeten zeven belangrijke spoorlijnen al voorzien worden met spoorbeveiliging volgens de Europese standaard.”

Is dat alléén ERTMS, of weer een dubbel systeem waarover NS wederom onder ATB blijft rijden, ook na 2030?

Anoniem
5 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Waarschijnlijk ECTS level 2 only. Al een aantal jaren werd aangegeven dat ATB en ETCS zoals op de Hanzelijn veel te duur zou zijn.

In België is vanaf Antwerpen Centraal naar aansluiting HSL zowel TBL en ECTS geïnstalleerd. Waardoor zowel de Thalys & Beneluxtrein (ETCS) en gewone stoptrein naar Roosendaal kan rijden.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ja, in België zijn ze veel slimmer. In NEderland heb je ook genoeg gemengde baanvakken en kan de Benelux op ATB gewoon over Rotterdam-Centraal rijden.

hanzeboog2012
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Het is niet dat België slimmer of niet slimmer is. Nederland maakt een keuze. Natuurlijk op basis van geld. Als het dan fout zou gaan zullen Belgen gaan roepen dat Nederland kiest voor een Aldi oplossing.

Een woordvoerder van TreinTramBus riep vele jaren geleden dat de NS had gekozen voor een Aldi oplossing. Dat sloeg op de Fyra V 250. Met allerlei gevolgen.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Het is cynisch bedoel. In België zijn ze niet slimmer en in Nederland kun je ook met twee systemen op een baanvak opereren. De expertise van tramtreindinges zullen we maar voor het theater houden. Daar past het het best. Het is u bekend dat er niets mis was met de V250 en dat de trein nu gewoon in bedrijf is. De Belgen zaten vooral zonder centen en dat is nog steeds zo.

hanzeboog2012
5 jaren geleden
bert sitters
5 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Erg benieuwd waar de Fyralala V250 nu in bedrijf is.

Martijn Kösters
5 jaren geleden

Als we drie snelwegen extra willen dan liggen ze er in 2025. Maar als er iets aan OV moet gebeuren is het budget tot en met 2050 nodig. Treurige zaak.

Simon
5 jaren geleden
Antwoord aan  Martijn Kösters

Tja, veel treinstellen van NS moeten dan ook voorzien worden van beeldschermen plus een ETCS installatie en daar zit, denk ik, een knelpunt. Toen de Betuweroute werd aangelegd is min of meer tegen de (private) goederenvervoerders gezegd; “Als je er wilt rijden moet je maar ETCS aanschaffen”.
NS is van de staat en dan ligt het allemaal iets anders vrees ik.

T
5 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

De nieuwe treinen (SNG, Flirt en ICNG) zijn al voorbereid voor de komst van ERTMS/ETCS. Materieel als ICM en SGM is gewoonweg te oud om ETCS in te installeren. Maar tegen de tijd dat er met ERTMS gaan rijden zal dat mat niet veel meer rijden.

Simon
5 jaren geleden
Antwoord aan  T

Of, en dat bedoel ik eigenlijk, tegen de tijd dat dat oude mat niet meer rijdt komt er ERTMS.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  T

Het zal toch zo zijn dat wanneer er een route is met ERTMS dat dan alleen nog geschikt materieel ingezet zal worden en ATB spul blijft dan op ATB routes.

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  T

*Al* voorbereid? – Met een beetje vooruitziende blik hadden ze het in het materieel dat de laatste 15 jaar besteld is gewoon meteen bij de bouw ingebouwd naast ATB. Zo lang is immers al bekend dat ATB vervangen gaat worden door ETCS.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  T

Voorbereid is een leeg vak in een 19 inch rek(je) en een aansluitconnector op het trein-rijsysteem. Voorts zal er nog een vak vrij zijn voor de GSM-R installatie.

ReizigerRijssen
5 jaren geleden
Antwoord aan  T

VIRM wordt nog lastig, die zijn niet nieuw, ook niet oud

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Martijn Kösters

Onzin, één snelweg ligt er nog niet in 10 jaar en drie helemaal niet. Het gaat hier niet om nieuwbouw maar om aanvulling op bestaand baanvak.

dries molenaar
5 jaren geleden

De turbo kan er later ook op gezet worden zodat alles toch een poos eerder klaar zal zijn. Eerst maar de HSL doorknopen aan de Zuid-as waar het HSL station later komt en dan door naar Bijlmer-Utrecht en Weesp-ALmere-Lelystad. Dan heb je al een aardig stuk gedekt. Bij Rotterdam mag ook wel een corridor ingericht worden zodat de Betuwe-route, HSL verbonden raken en via Barendrecht-Willemstunnel-Centraal-Blijdorp naar Schiphol en de Zuid-as.
Duitsland zal toch ook wel over gaan naar ERTMS waardoor een koppeling Zwolle Osnabrück opportuun wordt. Utrecht-Arnheim-Oberhausen lijkt dan ook wel wat. Dan is het wel 2030.

Anoniem
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

NB wat kost eigenlijk een ERTMS setje per stuurstand? Enkele tienduizenden Euro is toch eigenlijk klein bier dus wat is het probleem voor de operators?

Martijn Kösters
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Onzin, zoals jij roept dat snelwegen er niet snel liggen (dat was beeldspraak overigens), is die turbo ook maar naïef. Alsof daar budget voor zou zijn

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Martijn Kösters

Op 30 jaar kan makkelijk 10 jaar bespaard worden wanneer na de eerste 10 jaar het plan herzien wordt. Zo ingewikkeld is het niet als er 10 jaar ombouwervaring is.

hanzeboog2012
5 jaren geleden

Uitrol van ERTMS betekent dat treinen dichter op mekaar kunnen gaan rijden. Belangrijk bij PHS. Maar de plannen voor PHS loopt in de praktijk moeizaam. Afwachten wat er daadwerkelijk van PHS terecht komt. Hoewel PHS een stokpaardje is van de overheid.

Uitrol van ERTMS zorgt op baanvakken dat de maximumsnelheid omhoog kan. Dit betreft o.a.

Schiphol – Den Haag: 160 km p/u
Boxtel – Eindhoven – Venlo: 160 km p/u
Utrecht – Geldermalsen/Woerden: 160 km p/u
Weesp – Lelystad – Zwolle: 160 – 200 km p/u.

Hoewel Hanzelijn in principe geschikt is voor 200 km p/u is in het rapport van voortgangsrapportage ERTMS te lezen dat de dienstsnelheid met ERTMS 160 km p/u zal worden. Treinen trekken onder 1500 volt langzaam op naar 200 km p/u. Dus de tijdswinst van 200 km p/u treinen t.o.v. 160 km p/u treinen zal minimaal zijn op de 50 km lange Hanzelijn. En 200 km p/u kan worden gereden tussen knooppunt Hattemerbroek – Kampen Zuid en Drontermeertunnel – opstelterrein Lelystad.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

160 is niet veel meer dan ATB max 140km/h
Wanneer men routinematig met deze snelheden langs perrons met mensen zou willen rijden zal er toch iets aan de veiligheid van de mensen gedaan moeten worden. Dat wil zeggen dat er hekken komen met schuifpoorten die openen wanneer er een trein voor het perron staat. Glazen wanden kan ook maar dat is wellicht een probleem met de drukgolf om over het schoonhouden maar niet te beginnen.

Oscar
5 jaren geleden

Ik snap één ding niet. Waarom moet de uitrol 40 jaar (10 bezig + 30 te gaan) duren, terwijl de Zwitsers het in 20 jaar kunnen (en ook nog eens voor een paar honderd miljoen in plaats van een paar miljard)?

Zwitserland heeft gekozen voor level 2 waar het moet (Bern-Olten, de alpentunnels en hun aanlooproutes) en level 1 Limited Supervision waar het kan. Zwitserland laat de seinen langs het spoor staan en blijft ze gebruiken. Altijd handig als ETCS de geest geeft, dan heb je namelijk iets om op terug te vallen. En onder level 1 LS is 160 km/u mogelijk.

Wat heeft Zwitserland, wat wij niet hebben?

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Oscar

Die oude installatie moet ook onderhouden en bediend blijven worden. U simplificeert en vrijwel zeker klopt het niet.

Simon
5 jaren geleden
Antwoord aan  Oscar

@ Oscar Wat heeft Zwitserland wat wij niet hebben?
Zwitserland heeft bij aanvang van het project alle bij ERTMS betrokkenen (van ingenieur tot testmachinist) in één kantoorgebouw ondergebracht om de lijntjes kort te houden en van ieders inbreng te profiteren.
Vervolgens heeft men een proefbaanvak zodanig ingericht dat er ’s nachts op ETCS gereden kon worden en overdag op seinen.
Ook heeft men direct een simulatieprogramma aangeschaft om ‘droog’ te oefenen.
Zwitserland heeft het aangepakt, zoals men alle projecten aanpakt in dat land.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Zwitserland zit niet eens in de EU maar schijnbaar ontwerpen ze daar men een driemanschap een standaard voor Europa. Indianenverhalen.

Simon
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Indianenverhalen?
Zie https://ertms.be/members/sbb en klik op ERTMS DEPLOIMENT

Hanzeboog2012
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

@sph

Waarmee jouw verhaal bevestigd wordt. Zwitserland was één van de eerste landen die werkte aan installeren van ERTMS. Ook in Zwitserland hebben ze problemen gehad met ERTMS. Maar hebben de problemen met ERTMS onder controle gekregen. En lopen nu voorop met ERTMS in Europa.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Zwitserland behoort niet tot de EU, maar wel tot Europa. Ik weet dat ze een aantal terug Inderdaad ERTMS aan het uitrollen.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Uw aangehaalde site toont oude teksten die nog veel in de toekomst van toen plaatsen. Is alles gehaald.

Simon
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Dat de implementatie van ERTMS in Nederland nog 30 jaar gaat duren terwijl diezelfde implementatie in Zwitserland voortvarend wordt aangepakt geeft te denken. Al in 1992 drong de toenmalige Raad voor Transportveiligheid aan op een betere treinbeveiliging.
Zie;
https://www.treinreiziger.nl/van-vollenhove-atb-nu-vernieuwen-niet-langer-wachten/
Het enthousiasme waarmee de Zwitsers ermee aan de slag zijn gegaan lijkt nu wel over te slaan op ProRail maar het is met grote vertraging.
Waarom moet er in dit land altijd eerst een ramp gebeuren voordat er investeringen in veiligheid worden gedaan?