“Uitgesteld onderhoud bedreigt tienminutentrein”

De tienminutentrein op nieuwe trajecten komt in gevaar als er niet extra wordt geïnvesteerd in onderhoud en vernieuwing van het spoor. Die boodschap staat in een rapport die de spoorbeheerder vier maanden geleden naar het ministerie heeft gestuurd. Dat meldt het Financiële Dagblad woensdag.

Spoor slijt sneller

Het rapport is nog niet openbaar gemaakt, maar al wel in handen van de krant. De staat van het spoor is ‘over het algemeen goed’ te noemen, schrijft ProRail in het rapport. Die kwaliteit staat echter onder druk. De infrastructuur op het spoor slijt sneller dan voorheen doordat er meer en zwaardere treinen rijden op het spoorwegnet. Dat vraagt meer van de spoorinfrastructuur en bijvoorbeeld de elektriciteitsvoorziening.

Capaciteitsgrenzen

“Technisch gezien veroudert de infra en is ze niet meer berekend op ontwikkelingen in extra vervoersvragen en andere materieelinzet”, schrijft ProRail. “Als de infrastructuur nu al tegen zijn capaciteitsgrenzen aanloopt, zijn toekomstige intensiteits- en frequentieverhogingen zonder investeringen niet op te vangen.”

Minder onderhoud

Een belangrijk probleem is dat er de afgelopen jaren minder onderhoud is gepleegd dan gepland. Dat is een probleem waar ProRail al langer mee kampt. Doordat de spoorbeheerder minder onderhoud weet uit te voeren dan gepland, ontstaan er storingen. Wordt vervanging de komende jaren langdurig uitgesteld dan zal dit ‘mogelijk veiligheidsissues gaan opleveren, wat betekent dat ProRail moet ingrijpen in de treindienst’, citeert het FD het rapport.

Voorbeelden

In het rapport worden ook concrete voorbeelden genoemd. Zo dreigt het talud waar het spoor op ligt op verschillende plekken te verzakken, onder andere tussen Woerden en Leiden.

De tienminutentrein rijdt nu alleen tussen Amsterdam en Eindhoven. De bedoeling is dat Schiphol – Nijmegen eind 2021 volgt. Ook tussen Schiphol – Leiden – Rotterdam wil de spoorsector omschakelen op de tienminutentrein. De tienminutentrein is een uitkomst van het Programma Hoogfrequent Spoor.

This post was last modified on 3 april 2019 10:06

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug