fbpx

Tweede stakingsgolf bij NS: vanaf vrijdag acties

05 sep 2022 20:53

NS-medewerkers gaan opnieuw staken in verschillende regio’s. De eerste stakingsdag is aanstaande vrijdag in de regio’s noordwest en west, zo melden de vakbonden VVMC, FNV en CNV Vakmensen. De week daarop is er een staking op dinsdag 13 september in de regio’s oost, zuid en noord en donderdag 15 september in regio midden.

UPDATE 11 september: De vakbonden en NS hebben een principeakkoord bereikt. Acties zijn daardoor – in elk geval voorlopig – van de baan.

Dreiging landelijke acties

Mocht NS na deze tweede stakingsronde nog steeds niet op de cao-eisen reageren “dan volgen er landelijke stakingen”, zo dreigen de vakbonden. Het is nog onduidelijk wat de impact zal zijn van de nieuwe stakingen op het treinverkeer en voor reizigers.

De afgelopen twee weken hield het NS-personeel al een estafettestaking van vijf dagen voor een betere cao. Eerder kondigden de bonden al vervolgacties aan, omdat NS niet op de cao-eisen had gereageerd. Er waren toen echter nog geen data bekendgemaakt.

Daverend succes

“Alhoewel de stakingen van 24, 26, 29, 30 en 31 augustus qua actiebereidheid en effect op de dienstregeling en alle andere werkzaamheden bij NS een daverend succes zijn geweest, ligt er nog steeds geen nieuwe cao”, zo melden de vakbonden in een persbericht. “Een cao met een salaris, waarvoor mensen graag bij NS komen werken en met afspraken waarmee je naast je baan bij NS weer een sociaal leven kan hebben en weer gezond de eindstreep kan halen”, aldus de vakbonden.

Eisen

Een van de eisen van de vakbonden is een automatische compensatie voor prijsstijgingen in het salaris van NS-medewerkers. Ook willen de bonden een eenmalige uitkering van 600 euro, een aanpassing van de regeling om eerder te stoppen met werken en moet “de menselijke maat terug in het bedrijf”. Onder de NS-cao vallen zo’n 16.700 medewerkers.

De onderhandelingen over een nieuwe arbeidsovereenkomst liepen eerder vast. Volgens de NS zijn sommige cao-eisen van de bonden praktisch onuitvoerbaar. Wel heeft het bedrijf eerder laten weten open te staan voor onderhandelingen met de bonden.

NS: wij zijn aan zet

Maandagavond kon een woordvoerster van NS nog niet veel kwijt over de aangekondigde stakingen. “De NS betreurt nieuwe stakingen. Maar we hopen nog steeds dat het niet zover komt. De deur staat nog open en we willen graag met de collega’s aan tafel.” De NS stelt dat de stakingen een duidelijk signaal zijn en dat de oproep van de vakbonden serieus wordt genomen. “Wij zijn aan zet. Het is in het belang van onze collega’s om tot een goede cao te komen. Wij zullen daar initiatief toe nemen.”

De cao-onderhandelaars van CNV Vakmensen en FNV zeggen nog geen uitnodiging te hebben ontvangen voor een gesprek. “Maar die moet morgen komen, anders is het echt te laat”, aldus Jerry Piqué van CNV. Mocht er eventueel een aanbod komen vanuit de NS dan zijn de stakingen niet per definitie van de baan. “Dat is afhankelijk van het aanbod dat er eventueel komt.” Ook FNV wil eerst de uitnodiging afwachten. “Daarna bepalen we met de cao-commissie of die inhoudelijk genoeg is en of het überhaupt een gesprek waard is. We doen het niet alleen voor de koffie”, aldus Henri Janssen van FNV.

Stakingen streekvervoer

De eerste aangekondigde stakingsdag, vrijdag, valt samen met een staking van werknemers in het streekvervoer. Zij leggen vrijdag in Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel het werk neer, ook voor een betere cao.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
13 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
TommieTjoek
1 jaar geleden

Is dit niet gewoon afpersing?

Johan
1 jaar geleden

Het kraken van een woning was ook ooit legaal, maar dat is inmiddels rechtgezet. Dat zou met deze nu nog legale vorm van afpersing ook moeten gebeuren. Op z’n minst zouden de vakbonden gewoon aansprakelijk moeten zijn voor alle schade die ontstaat door hun toedoen.

Ann
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Natuurlijk Johan, we moeten weer terug naar de 19de eeuw waarbij je als arbeider moest kruipen voor de grote baas.

Het stakingsrecht is een belangrijke verworvenheid. Leer eens van de geschiedenis zal ik zeggen. Dan begrijp je misschien waar onze voorouders zo hard voor gevochten hebben en wat jij nu ter grabbel wilt gooien ten faveure van het neo liberalisme.

Rudolf
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Mijn voorouders hebben niet voor stakingsrecht gevochten, want zij waren zoals ondergetekende een zelfstandige. En het pesten van reizigers die part noch deel aan het conflict hebben heeft niets te maken met verworvenheden, maar alles met verregaand egoïsme.

Lodewijk Entrop
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Maar hoe moeten werknemers dan kunnen strijden voor een normaal loon? Niet staken zorgt ervoor dat de lonen laag blijven en die zijn de oorzaak dat er te weinig mensen bij NS werken om de dienstregeling te kunnen rijden zoals NS heeft afgesproken. Heel veel treinen rijden nu al niet. Vanaf december gaat de dienstregeling nog verder achteruit.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

@Ann
Als de begin 20e eeuwse fabrieksarbeider de hele dag op een eersteklas stoel sudoku’s mocht oplossen zonder op staande voet ontslagen te worden, had ‘ie niet de minste behoefte gevoeld om elke twee jaar te gaan staken.

@Lodewijk Entrop
Gewoon stemmen met de voeten. Als je meer salaris denkt te verdienen dan je werkgever wil bieden dan neem je ontslag en zoek je een werkgever die je dat hogere salaris wel wil betalen. Werkgevers kunnen dan kiezen tussen voldoende betalen, automatiseren of de tent sluiten. Dat NS de afgesproken dienstregeling niet kan rijden komt in de eerste plaats doordat ze (samen met Prorail) jarenlang hebben ingezet op frequentieverhoging (arbeidsintensief!) in plaats van meer reizigerkilometers per arbeidsuur: langere perrons en treinen, dubbeldeks stoptreinen, eenmansbediening en automatische treinbesturing. Dat terwijl iedereen de huidige krimp van de beroepsbevolking door vergrijzing al decennia geleden zag aankomen.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Wie zet wie schaakmat in dit conflict de NS of de bonden ?

B
1 jaar geleden

Het is wel erg gemakkelijk om zo op conducteurs af te geven en het gedrag van een deel van hen te zien als reden dat het NS-personeel geen recht van spreken heeft.
Zeker, het valt mij ook op dat een aanzienlijk deel de achterste cabine of eerste klas nauwelijks uitkomt en het zou goed zijn als ze daar meer op afgerekend mogen worden, maar een ander deel doet dat wel. Bovendien wordt er ook gestaakt door machinisten, veiligheidsmedewerkers et cetera die hun werk wel beter (moeten) doen. De vraag zou volgens mij meer moeten zijn of in zo’n branche als het openbaar vervoer wel gestaakt zou moeten mogen worden op deze schaal. Is het ov daar niet te essentieel voor? Doel van stakingen is de werkgever zo hard mogelijk te raken om daarmee betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen. Zoiets kan echter niet in alle sectoren. Het ziekenhuispersoneel, de politie of brandweer kan ook moeilijk volledig het werk neerleggen. Het verbaast mij dat dit in het ov wel op deze schaal kan als je kijkt naar de impact voor onderwijs, zorgbehoevenden en bepaalde groepen werknemers. Wat mij betreft zouden die mogelijkheden ingeperkt worden. Natuurlijk geen algeheel stakingsverbod, dat is juridisch niet houdbaar, maar de mogelijkheden beperken tot alleen stiptheidsacties, rijden volgens een zondagsdienst o.i.d. zou een flinke stap in de goede richting zijn, terwijl het personeel ook daarmee z’n onvrede kenbaar kan maken.

Stokbosveen
1 jaar geleden

De vakbonden moeten een toontje lager gaan zingen en zich niet blijvend gedragen als een dictator, zoals ze nu wel doen.
Hun eisen staan ver af van de realiteit en de gevolgen voor de reizigers van de stakingen interesseerd de vakbonden totaal niet.
Vanuit de reizigers gezien is het ov steeds meer onbetrouwbaarder aan het worden en dat gaat gevolgen hebben voor het ov zelf. Er zullen minder mensen kiezen voor de trein of ander ov.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Vaak zie ik, los van alle kritiek, dat NS conducteurs gewoon door de trein lopen en niet controleren. Is dat A) omdat men ervan uitgaat dat men wel ingecheckt heeft, of B) men alleen kijkt of en hoeveel passagiers er zijn en alles in de app staat voor meer info ?
Vroeger werd er grondiger gecontroleerd nu amper
De vliegende controleurs van Arriva Limburg controleren beter en nauwgezetter en tussen Aken en Heerlen zelfs soms door Duitse controleurs.

Francisca
1 jaar geleden

Pff gaan we weer…
De reizigers zonder rijbewijs en auto zijn hier de dupe van..
Heb een verjaardag en moet dus maar zien hoe ik er ga komen…

Margot
1 jaar geleden

Was het voorlopig vragen om verbeterde arbeidsomstandigheden niet voldoende in deze tijd, waarin NS enorm veel verlies heeft geleden vanwege corona? Lijkt alsof het personeel niet erg solidair is met zijn werkgever. En zó slecht betaalt NS nou ook weer niet, hoor ik van tevreden naasten, die als conducteur en machinist werkzaam zijn en het zich kunnen permitteren om parttime te werken. Actie zal denk ik sowieso slagen, omdat het de treinkaartjes weer duurder zal maken en wie is hiervan de klos????