Tweede Kamer wil parlementair onderzoek spoor

De Tweede Kamer maakt zich zorgen over de controle van uitgaven bij spoorinfrastructuur. De komende jaren investeert de overheid € 4,5 miljard in het spoor en wil er daarom zeker van zijn dat dit goed besteed wordt. Daarnaast is er bij de Tweede Kamer onvrede over de vertraagde invoering van ERTMS.

Met het parlementair onderzoek wil de Tweede Kamer onderzoeken of het spoorstelsel efficiënter kan. "Meerdere jaren is er sprake geweest van onderbenutting van de budgetten voor spooronderhoud, terwijl afgelopen winter bleek dat er tegelijkertijd sprake was van grote onderhoudsachterstanden bij wissels. Dat is opmerkelijk", stelt de Tweede Kamer in het onderzoeksvoorstel.

Tegenstrijdig
"Daarnaast komt er tegenstrijdige informatie tot ons", schrijft het onderzoeksvoorstel. "Het Nederlandse spoor zou zeer druk bereden zijn, maar we hebben ook informatie waaruit blijkt dat andere spoorsystemen met minder infrastructuur veel meer treinen kunnen laten rijden. In sommige landen rijden er 30 treinen over 2 sporen, terwijl in Nederland bij 12 treinen per uur nauwelijks lukt zonder de aanleg van 2 extra sporen."

ERTMS
Voor de Tweede Kamer reden om zelf een onderzoek te doen. Daarvoor wordt 6 ton uitgetrokken. In het parlementair onderzoek zal de Tweede Kamer ook kijken naar de spoorbeveiliging. Daarover meldt het onderzoeksvoorstel: "De komende jaren moet op een groot aantal trajecten de spoorbeveiliging worden vernieuwd omdat de beveiliging nog dateert van vlak na de oorlog. Het hiervoor bedoelde project (MISTRAL) wordt echter keer op keer uitgesteld. Ook de invoering van nieuwe spoorbeveiliging (ERTMS) is recent weer op de lange baan geschoven terwijl deze techniek potentieel veel winst kan geven. Het is tegelijk opvallend dat in andere landen al onder ERTMS wordt gereden terwijl in Nederland het traject Amsterdam-Utrecht al vijf jaar vertraagd is." In Nederland is het nieuwe beveiligingssysteem in gebruik op de Betuwelijn en de HSL.

Planning
Het parlementair onderzoek zal duren tot januari 2012. Gedurende het onderzoek zullen er ook hoorzittingen georganiseerd worden, dat zal naar verwachting gebeuren rond medio oktober. 

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug