fbpx

Tweede Kamer wil goede treinverbinding Brabant – België

Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) moet er alles aan doen om snel het conflict met België op te lossen over de snelle treinverbinding Fyra Den Haag – Brussel. Dat vindt de Tweede Kamer. Het parlement vreest dat Noord-Babant zonder goede treinverbinding komt te zitten, bleek donderdag tijdens een overleg over het spoor.

Schultz en haar voorgangers liggen al jaren overhoop over de verbinding Den Haag – Brussel. België weigert het extra benodigde treinstel voor de verbinding aan te schaffen, terwijl de Belgen dat wel in 2005 beloofden. De Belgen zeggen geen geld te hebben voor het extra treinstel. Ook voor een tussenoplossing; een toeslagvrije Fyra Breda – Antwerpen wil het land geen geld vrij maken.

Juridische stappen
De bewindsvrouw liet eerder deze week weten dat zij juridische stappen voorbereidt om deze treindienst alsnog af te dwingen. De bewindsvrouw oogstte donderdag lof voor haar voortvarende aanpak, maar de Tweede Kamer wil dat Schultz meer doet. De huidige Beneluxtrein wordt namelijk eind dit jaar uit de dienstregeling gehaald en vervangen door de Fyra Amsterdam – Brussel. Anders dan de Benelux zullen voor deze Fyra speciale tarieven gelden en zal reserveren verplicht zijn.

Alternatief
Reizigers uit Brabant dreigen de dupe te worden. Verschillende fracties drongen er daarom op aan dat de Beneluxtrein voorlopig blijft rijden. "Het is toch onbehoorlijk om een lijn eruit te halen zonder alternatief?", stelde Jacques Monasch (PvdA). Hij eiste dat de minister er alles aan doet om voor 1 januari met een oplossing te komen. "Op deze manier kunnen we niet met reizigers omgaan."

Stoptrein
Als de Benelux wordt opgeheven en er geen alternatief komt, moeten reizigers uit Zeeland en Brabant ofwel met de trage stoptrein Roosendaal – Antwerpen reizen (circa 20 minuten trager dan de huidige Benelux) of met de duurdere Fyra via Rotterdam.

Tussenoplossing
GroenLinks en de SP drongen aan op het behoud van de Beneluxtrein. Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) suggereerde dat het misschien zou helpen als Nederland stappen zet op het gebied van de Hedwigepolder, waarover ook een conflict bestaat. Het CDA, de ChristenUnie en D66 drongen aan op een tussenoplossing voor de reizigers tussen Breda en Antwerpen.

Behoud Benelux onmogelijk
Schultz antwoordde dat het langer laten rijden van de Beneluxtrein niet tot de mogelijkheden behoort, omdat de treinpaden die deze trein gebruikt al zijn vergeven voor de nieuwe dienstregeling. De bewindsvrouw zei verder dat zij veel druk op de Belgen en de vervoersbedrijven zet om met een oplossing te komen. "Ik doe echt volledig mijn best."

Voorlopig geen oplossing
Tegelijk tekende Schultz aan dat zij voor een deel afhankelijk is van België. Alle alternatieven worden onderzocht, maar toch is het de verwachting dat een oplossing er niet voor februari is. "We hebben even te maken met een periode dat er geen vervoer zal zijn." En voor een tussenoplossing zoals het rijden met andere snelle treinen moet het materieel er wel zijn.

Geen alternatief
Maatschappij Voor Beter OV pleitte eerder vandaag om de intercity Zwolle – Roosendaal een paar keer per dag door te trekken naar Roosendaal. Een andere oplossing zou de Belgische HSL-pendel Antwerpen – Noorderkempen door te trekken naar Breda. Ondanks alle alternatieven ligt het niet in de verwachting dat er per 9 december – de datum dat de nieuwe dienstregeling in gaat – een alternatief zal zijn.

Hedwigepolder
De suggestie dat de opstelling te maken heeft met de Hedwigepolder wuifde Schultz weg. Dat is een conflict met de Vlaamse regering; Schultz heeft te maken met de federale regering. De omstreden Zeeuwse polder is niet ter sprake gekomen, bezwoer zij.

(c) Novum / Treinreiziger.nl