De Tweede Kamer heeft dinsdag een motie van de ChristenUnie aangenomen, waarin Mansveld wordt opgeroepen om open data in de nieuwe concessie vast te leggen. RTL Nieuws ving bij de rechter bot, toen het poogde stiptheidsdata openbaar te krijgen. Door de motie wordt de data in de toekomst waarschijnlijk toch openbaar.
Want de Tweede Kamer wil dat reisinformatie, vervoersprestaties en tarieven in de toekomst realtime als open data ter beschikking worden gesteld, zodat er nieuwe toepassingen ontwikkeld kunnen worden. Er is nu al een NS API, maar die gegevens zijn bewerkt en niet bedoelt om vervoersprestaties te meten. Nauwkeuriger is de data die NS beschikbaar stelt via het NDOV loket.
In de aangenomen Kamermotie wordt Mansveld verder verzocht om de klantoordelen te regelen via de onafhankelijke ov-klantenbarometer. Die meet nu alleen de reizigerstevredenheid van bus, tram, metro en regionale trein. Maar als het aan de Tweede Kamer licht, komt daar straks ook de NS-trein bij,.
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…