De Tweede Kamer wil dat de bestaande uurverbinding op het spoor tussen Amsterdam en Brussel behouden blijft. De Consumentenbond heeft hier samen met andere consumentenorganisaties in het verleden al op aangedrongen. Op 1 juli 2009 nam de Tweede Kamer unaniem een motie aan die minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat dwingt zich tot het uiterste in te spannen om de huidige verbinding te behouden.
De Consumentenbond vindt dat reizigers moeten kunnen kiezen tussen de langzamere, goedkopere Beneluxtrein en de snellere, duurdere hogesnelheidslijn. NS International wil de bestaande intercity van Amsterdam naar Brussel opheffen als er treinen over de HSL-Zuid gaan rijden. Dat zal niet direct per september zijn, maar in de loop van 2010. Uiteindelijk wil NS International de trein vervangen door een Fyra-hogesnelheidstrein. Reizigers die niet het hogere tarief willen betalen, zouden dan met een normale intercity tot Roosendaal moeten reizen en daar overstappen op een Belgische trein.
Reactie Eurlings
Het is nog onduidelijk hoe minister Eurlings gaat reageren op de motie. Buitenlandse verbindingen horen niet tot het hoofdrailnet, waarover afspraken zijn gemaakt tussen de overheid en de NS.
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…