Tweede Kamer overweegt gele kaart tegen Europese spoorplannen

Moet Nederland wel of niet een gele kaart trekken tegen de plannen van de Europese Commissie om het spoor in Europa te liberaliseren? De PvdA wil in elk geval af van de spoorplannen en is al druk aan het lobbyen om ook in andere landen steun te krijgen voor een gele kaart. Maar of er voldoende Nederlandse partijen zijn die er hetzelfde over denken, moet donderdag blijken tijdens een debat in de Tweede Kamer.

Nederland wordt volgens de plannen verplicht om het recht om op het spoor te rijden aan drie partijen te gunnen. Nu heeft alleen de NS de concessie in handen. "Dit leidt tot gekibbel op het spoor, tariefstijgingen en onduidelijke dienstregelingen´´, denkt PvdA-Kamerlid Duco Hoogland.

Veiligheid
Hij is wel blij met andere delen van de Europese spoorplannen. Zo wordt er onder meer afgesproken dat overal in Europa dezelfde treinen kunnen rijden. Daarnaast moet iedereen gaan voldoen aan dezelfde veiligheidseisen en moet internationaal goederenverkeer makkelijker worden.

Halve gele kaart
Juist daarom hinkt Kamerlid Betty de Boer van de VVD nog op twee gedachten. "Je zou eigenlijk een halve gele kaart moeten kunnen trekken." Over het aanbesteden van het spoor moet Nederland zelf beslissen, maar afspraken over veiligheid en goederenverkeer kunnen prima in Europees verband worden gemaakt, vindt ze.

Badwater
Sander de Rouwe van het CDA vreest dat het kind met het badwater wordt weggegooid als Nederland een gele kaart trekt. "Alleen maar boeroepen is slecht voor ondernemers die bijvoorbeeld internationaal goederen vervoeren.´´ D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven noemt het zelfs "heel slecht´´ om nu al met een gele kaart te wapperen. "Dan kijk je niet serieus wat de reiziger zou kunnen winnen met dit voorstel´´, stelt ze.

Niet mee bemoeien
Volgens de SP is het allemaal niet zo ingewikkeld: die gele kaart moet er komen. "NS en ProRail verplicht scheiden, niet meer onderhands gunnen van de concessie en de concessie in drieën delen´´, vat SP-Kamerlid Fashad Bashir de nadelen samen. "Europa mag zich hier gewoon niet mee bemoeien.´´

Gele kaart
Het trekken van een gele kaart is een officiële procedure die nationale parlementen kunnen gebruiken als ze een plan van Brussel niet zien zitten. Zodra minstens een derde van alle aangesloten lidstaten een gele kaart trekt, is de Europese Commissie verplicht het voorstel opnieuw te overwegen.

(c) ANP

This post was last modified on 15 december 2021 10:44

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

10 minuten terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug