TU Delft: goederenvervoer per intercity kan efficiëntie treincapaciteit versterken

Het kan zomaar zijn dat je over een paar jaar naast het pakketje van je buurvrouw in de trein zit. Uit onderzoek van de TU Delft, TNO en Royal HaskoningDHV blijkt dat al vanaf 2030 het zogenoemde TurboPlan ingevoerd kan worden, waarin goederenvervoer per passagierstrein mogelijk is.

De drie partijen hebben op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoek gedaan naar ‘multifunctionele treinen’, een mobiliteitsconcept dat eerder al de naam TurboPlan 2030 had meegekregen. In 2020 stemde de Tweede Kamer in met een motie om onderzoek te doen naar goederenvervoer per intercity, omdat het parlement concludeerde dat treinen in de daluren onderbezet zijn.

Gelijkvloerse instap

En die rustige daluren kunnen volgens de onderzoekers prima benut worden om cargo te vervoeren, zo concluderen ze nu. De verschillende vracht wordt dan via ‘cargo pods’ in reizigerstreinen geladen. In combinatie met de al aanwezige uitgebreide dekking van stations in Nederland en aansluitend voor- en/of natransport kan dit voor verladers en transporteurs nieuwe kansen bieden. Niet alle treintypes zijn geschikt voor goederenvervoer, blijkt uit het onderzoek. Alleen intercity’s met een gelijkvloerse instap – op dit moment alleen de ICNG maar later ook de nog te bouwen DDNG-treinen – voldoen.

Treinen die in tegenovergestelde richting van de spits rijden, kunnen ingezet worden om goederen te vervoeren. Ook zijn er spitstreinen die soms leeg terugrijden naar het startpunt voor een volgende rit. Intercity’s die deels een rustig traject aandoen, zijn ook geschikt volgens het onderzoek.

Kost tijd

De tijd die het kost om de goederen in en uit te laden is nog een dingetje, zo concluderen de onderzoekers. Passagierstreinen stoppen in de strakke Nederlandse dienstregeling op stations slechts zo’n 30 seconden tot ongeveer drie minuten. Of het laden en lossen ook zo vlot verloopt, is nog maar de vraag. “Dat vraagstuk moet worden meegenomen”, schrijven de onderzoekers.

Ook is het maar de vraag of treinen tegenwoordig, en zeker in 2030, echt zo leeg zijn als in 2020 werd beweerd. NS kampt al een aantal jaar met tegenvallende prestaties en kwam zelf tot de conclusie dat het in het najaar van 2023 niet best gesteld was met de zitplaatskans en punctualiteit. NS is wel voornemens om de komende jaren het aantal treinritten flink op te voeren.

This post was last modified on 18 maart 2024 11:01

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug