fbpx
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Treinverkeer rond Rotterdam groot deel van de dag gehinderd door kapotte bovenleiding

30 okt 2023 11:09

Bij station Rotterdam Stadion is maandagochtend een kapotte bovenleiding op een Eurostar-trein (voorheen Thalys) gevallen. Hierdoor kan de trein niet verder en rijden er vanaf Rotterdam Centraal alleen nog treinen op het traject tussen Rotterdam en Utrecht, meldt een woordvoerder van ProRail aan het ANP na berichtgeving door de regionale omroep Rijnmond.

De Eurostar was vanuit Parijs op weg naar Rotterdam en Amsterdam toen het incident rond 09.00 uur gebeurde. In de trein zaten zo’n 260 passagiers. Zij worden met een evacuatietrein naar station Rotterdam Centraal gebracht.

Monteurs zijn ter plaatse om de bovenleiding te herstellen, maar het is niet bekend hoe lang dat duurt. Hoe de bovenleiding kapot is gegaan, is eveneens nog niet bekend, meldt ProRail.

0 0 stemmen
Artikel waardering
40 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Dries Molenaar
8 maanden geleden

En laat men de internationale treinen dan wellicht via de achterdeur naar Breda rijden? Zo kunnen ze toch verder naar Antwerpen.

Frans E.R. Eekhout
8 maanden geleden

Bij station Rotterdam Stadion dat in de toekomst wellicht een gewone stoptrein halte wordt. Gelukkig kunnen ze daar nog uit de trein stappen en met een andere trein verder gaan,stel je eens voor dat men niet bij een station was maar ergens tussen twee stations in ? Sterkte. Nu zullen ook de andere Eurostar treinen via Utrecht en Den Bosch en Breda naar of van Parijs moeten omrijden. Het is gewoon overmacht.

Dries Molenaar
8 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Het is voorbij Lombardijen, volgens foto’s bij het rangeergebied.

Dries Molenaar
8 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

De trein staat gewoon ergens op de baan en niet bij een station.

Jos Meijers
8 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Dat heb ik ooit meegemaakt vlakbij Tilburg. Trein was 3 minuten voor station Tilburg gestrand, 200 meter van een overweg. Pas na 2.5 uur kwam er vervangend vervoer. Treindeuren bleven gesloten, verwarming werkte niet, toiletten waren binnen no time overvol. Gelukkig is me dat slechts 1 keer overkomen.

Dries Molenaar
8 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Men zal toch ook de mensen op Rotterdam moeten ophalen. Daar de trein keren en dan over Utrecht naar Breda en verder.

Baardstaart
8 maanden geleden

Eurostar kan hun treinen wel via Utregt, Den-Bosch naar Breda laten rijden en daar de HSL op gaan. Oh sorry.. Ook problemen tussen Den Bosch en Breda.

Als dit soort storingen het internationale treinvervoer blijven teisteren en binnenkort de treinstakingen in is vliegen naar Parijs en London toch de betere optie.

N.
8 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Stakingen? Alweer?

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  N.

België weer 4 dagen staking.

Michiel
8 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Waren er daadwerkelijk problemen tussen Breda en ‘s-Hertogenbosch? Of had men hier gewoon lopen schrappen in de treindienst zodat men goederentreinen kon omleiden die nu niet via Rotterdam konden rijden? Dat is namelijk wel een standaardscenario bij grote storingen rondom Rotterdam.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Michiel

Er waren geen problemen tussen Den Bosch en Breda.

Hanzeboog
8 maanden geleden

Ongevallen op het spoor heb je altijd. Maar er zijn plekken waar je beter helemaal niet kan stranden omdat vele andere treinen en treinreizigers er dan ook last van hebben.

En laat Eurostar (Red) stranden bij Rotterdam Stadion. Tussen Rotterdam Centraal – Rotterdam Lombardijen is het een viersporige flessenhals. Als het incident na Rotterdam Lombardijen was gebeurd richting de kap bij Barendrecht was het minder vervelend geweest.

Pure pech. Nu ligt alle treinverkeer stil tussen Rotterdam Centraal – Rotterdam Lombardijen/Dordrecht.

Dries Molenaar
8 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Het is viersporig, eignelijk zou men makkelijk over twee sporen kunnen rijden. Maar wellicht is het niet mogelijk de spanning er zo selectief af te gooien?

Stephan
8 maanden geleden

En waarom kunnen de treinen tussen Rotterdam CS en Den Haag HS dan niet rijden? Of op zijn minst tussen Schiedam en Den Haag HS?

Hanzeboog
8 maanden geleden
Antwoord aan  Stephan

Capaciteitsverdeling bij Rotterdam Centraal. De treinseries moeten ook keren bij Rotterdam Centraal. Zoals de IC naar Enschede, Amersfoort, IC Direct naar Amsterdam C, Sprinter naar Uitgeest.

De Sprinters en IC van/naar Den Haag C/Den Haag HS keren bij Rotterdam Centraal niet. Maar rijden door naar Dordrecht, Roosendaal, Breda, Eindhoven etc.

Weet niet of bij Schiedam gekeerd kan worden.

Michiel
8 maanden geleden
Antwoord aan  Stephan

Er zijn werkzaamheden gaande bij Rotterdam Centraal waardoor de capaciteit van het station ernstig beperkt is komende weken, waarschijnlijk paste de extra kerende treinen er niet meer bij.

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  Stephan

Zijn daar de wissel nog wel voor, of zijn die weggehaald omdat die in het standaardspoorboekje situatie niet nodig zijn en daarom geldversplling in de perceptie van de bekenden?

Brabo
8 maanden geleden

Wel dit gaat dus weer de hele dag duren.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Prognose nu is tot 21.30 uur. Dan is er zo goed als de hele dag weer eens geen treinverkeer tussen Rotterdam en Brabant geweest. Overmacht maar op een of andere manier is de HSL altijd de pineut.

Wouter G.
8 maanden geleden

Gisteren gebeurde bij Heilbronn ook zoiets. Al viel de draad daar niet op de trein, een trein moest wel worden geëvacueerd.

Helu
8 maanden geleden

Het is momenteel toch wel diep treurig als ik het aantal storingen van de afgelopen paar maanden bekijk. We hebben het probleem in de tunnel bij Barendrecht gehad. Een keer een kabel stukgetrokken op Rotterdam CS, de 6 weken stremming bij Oudenbosch, de bijna dagelijkse problemen op de HSL-lijn en nu dit weer. NS en Prorail kunnen het spoorwegnet blijkbaar niet state of the art maken.
Ik heb zo langzamerhand bewondering voor reizigers die nog naar Schiphol durven te gaan met een IC direct om op vliegvakantie te gaan. Ik zou dat zelf nu absoluut niet meer durven.
Ik vind dat we qua spoorniveau momenteel meer op Afrika lijken dan op een westers land dat één van de hoogste inkomens per inwoner heeft.

Hanzeboog
8 maanden geleden
Antwoord aan  Helu

Overdrijven is een kunst. Ga in Amerika of Afrika met de trein. En je zult snel tevreden zijn over de Nederlandse treinen en Nederlandse spoor.

Laten we het omdraaien. Expats uit Amerika of andere landen zijn in hun vlogs lovend over de enorme frequentie van treinen in Nederland. Dat vinden ze héél bijzonder.

Bra
8 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Alsof de VS op spoorweggebied de maatstaf zijn. Ben benieuwd of Japanners ook zo onder de indruk zijn.

Hanzeboog
8 maanden geleden
Antwoord aan  Bra

Amerika was voor de Tweede Wereldoorlog de maatstaf. De Zephyr was destijds een zeer moderne dieseltrein. Amerika liep toen voorop.

Daarna heeft Amerika het spoor verkwanseld. In vergelijking met Japan is Amerika nu qua spoor en treinen een ontwikkelingsland.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Dat is in een klein Westers dichtbevolkt land als het onze toch niet zo raar, hoge treinfrequentie t.o.v. van andere landen.

Allan Kleiweg
8 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Je moet het met eigen ogen zien, zal NS-machinist Sjaak Rijke uit Woerden gedacht hebben, toen hij een reisje maakte naar Timboektoe. De plaatselijke inwoners bleken erg gastvrij; toen hij weer wilde vertrekken, werd hem dat belet. Bijna vier jaar later keerde hij alsnog weer. Gelukkig was Sjaak beroepshalve zeer vertrouwd met vertragingen.

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  Helu

De frequenties waren het stokpaardje van NS en Prorail maar die worden de laatste jaren en voor de komende jaren afgebouwd.

De vergelijking met Afrika is over de top, maar de vergelijking met Oost Europa uit de jaren ’90 (dus net na de val van het ijzeren gordijn) is helaas heel gemakkelijk gemaakt.

dagreiziger
8 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

Vergelijking met ‘Afrika’ of ‘Amerika’ gaat mank. Dat zijn grote continenten terwijl Nederland eigenlijk een stadsstaat is zoals HongKong of Singapore. Of in Europa, Greater London of ‘île de France’ (omgeving Parijs). En die hebben ook een zeer hoge frequentie van het OV en een zeer dicht wegennet. Logisch dat in dunbevolkte gebieden (zelfs binnen Europa) er maar hooguit een paar keer per dag een trein rijdt.

Realisme graag
8 maanden geleden
Antwoord aan  dagreiziger

Een land als Singapore is meer dan tien keer zo dicht bevolkt als Nederland dus die vergelijking gaat ook niet op.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Helu

“Ik vind dat we qua spoorniveau momenteel meer op Afrika lijken dan op een westers land dat één van de hoogste inkomens per inwoner heeft.”

Nederland staat in de top 3 ter wereld qua spoorbezetting, punctualiteit, en betrouwbaarheid. Overdrijven, of gewoon domme dingen zeggen, is ook een vak.

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Wordt treinuitval en stations overslaan ook meegeteld, in de punctualiteitsneting tussen overheid en NS niet.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

Zeker wel, de overheid meet aan de hand van theoretisch mogelijke reizen. Elke combinatie wordt op elk moment gemeten, uitval en overslaan is dus falen.

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

Dit is het commentaar van Treinreziger.nl

Hildebrand Van Kuijerenschreef:25 oktober 2023 om 10:12
In het verleden telden dit niet mee, maar het kan dat dit in de huidige reizigerspunctualiteit wel verwerkt is. (Maar dan alleen als men wacht op een volgende trein, en niet als men uitcheckt en de bus neemt). Bij treinpunctualiteit wordt er sowieso alleen gekeken naar de stiptheid op knooppunten, en dan is er dus nul effect op de cijfers als een trein rijdt maar kleine stations overslaat.
Nog mooier is het als die cijfers gewoon openbaar zijn/online staan inclusief de meetmethoden.

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

NB laatste zin is een aanvulling van mij.

Deze zin dus: “Nog mooier is het als die cijfers gewoon openbaar zijn/online staan inclusief de meetmethoden.”

.
8 maanden geleden
Antwoord aan  Helu

trustpilot

Rated 1 out of 5 stars
3 days ago
Amateurs

Ik reis vrijwel alleen met de trein als ik naar Schiphol moet. Het bizarre is dat die 6 tot 8 keer per jaar ik de trein heen en terug moet hebben er werkelijk ALTIJD iets is waardoor de treinen niet rijden of vertraging hebben waardoor je je aansluiting mist.

Bizar dat je route van Amsterdam naar huis meer ellende oplevert dan van het buitenland naar Schiphol te vliegen .

Date of experience: October 29, 2023

Frans E.R. Eekhout
8 maanden geleden

Naar Schiphol zou je nog met de Schiphol Travel Taxi kunnen proberen mits je niet te laat bent met boeken en in een file terecht komt. Reizen het is net roulette je weet vooraf niet of je wint of niet wint.

Anoniem
8 maanden geleden

Vrienden van mem met twee kinderen, zijn met de auto vanuit Amersfoort een paar dagen naar Parijs geweest vorige week. Ze peinzen niet over de snelle trein Amsterdam – Parijs. Vandaag werd ik weer erop gewezen dat de auto veel beter en goedkoper is. Auto wegzetten en overnachten in een kleine voorstad en dan met lokale trein Parijs in. Ze hadden ook gehoord van de problemen bij Rotterdam. “Tja die problemen hebben we niet”.
Maar vooral is de auto dan goedkoper want met twee volwassenen en twee kinderen naar Parijs met je eigen auto schijnt voordeliger te zijn dan 4 retourtickets met Eurostar (Via Luxemburg rijden voor de goedkope benzine ook).

Als ik die problemen op de HSL altijd zie, er is zóvaak wel iets aan de hand, en het gedoe met vertraagde IC Brussel en Thalys/Eurostar word ik toch wel wat somber over groeikansen voor internationaal railvervoer op de HSL. En dan wil men het aantal vluchten op Londen flink verminderen en het aantal Eurostars uitbreiden… ik zie het niet zo snel gebeuren.

Dries Molenaar
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Zo goedkoop is de benzine in Luexemburg niet dat je er twee uur extra reistijd voor kunt accepteren. Lekker genieten van Parijs vanuit de Banlieu. Als het zo krap zit kun je beter naar Maastricht gaan. Of Osnabrueck. In Parijs zelf is bijna niets goedkoop. Alleen een goede baguette blijft wel goedkoop.

Bert Sitters
8 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Hahaha, weer zo’n anoniem sprookje. Via Luxemburg is heen en weer 500 kilometer om. Die kosten haal je er nooit uit met Luxemburgse benzine. Waarschijnlijk nemen die anonieme vrienden niet de tolweg om kosten uit te sparen. Zijn ze nog langer onderweg. Ondertussen zijn de kinderen gaar en beginnen ze klieren op de achterbank.
Die voorsteden van Parijs zijn ook niet alles. Je loopt niet na het avondeten nog even een leuk buurtje in. Al die treinen van de voorstad naar het centrum zijn ook niet gratis. Hollandse zuinigheid, die duurder uitpakt.
Volgens de ANWB kost een kilometer in een kleine middenklasser 44 eurocent. Via Luxemburg ben je dan snel 700 Euro kwijt, zonder tolgelden en zonder parkeerkosten.
Als je tijdig boekt voor de Thalys heb je daar kaartjes voor het hele gezin voor. Je kunt boeken voor twee banken tegenover elkaar. De tafel biedt ruimschoots plek om breeduit een spelletje doen met de kinderen.
Zo’n drama met de Thalys bij de Kuip staat nu volop in het nieuws, maar dit komt bij lange na niet iedere dag voor. Op de weg is het ook niet altijd koek en ei.

Dries Molenaar
8 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Het is nog stukje meer dan ik schatte, met de auto over Luxembourg ben je gewoon de hele dag onderweg. En 300km extra, met tol. Je kan natuurlijk gezond inkopen doen, sigaretten en drank. Dan hoef je dat ook niet in Parijs te halen.