fbpx

Treinverkeer nog niet volledig hervat

15 feb 2021 10:08

De NS heeft maandag bijna weer de normale dienstregeling hervat. Door defect materieel rijden er echter op een aantal trajecten nog steeds minder treinen.

Minder treinen

Zo rijdt de intercity Lelystad – Schiphol – Den Haag HS – Dordrecht maandag nog niet. Ook de intercity’s Amsterdam – Almere vallen maandag uit. Net als de intercity’s Schiphol – Utrecht – Nijmegen. Tussen Schiphol en Amersfoort rijdt er één intercity per uur, in plaats van twee. Tussen Amsterdam en Amersfoort vervallen alle binnenlandse intercity’s, de internationale treinen naar Berlijn rijden wel.

De NS kondigde zondag al aan weer de reguliere dienstregeling te gaan rijden, nadat het treinverkeer vorige week door de winterse omstandigheden flink ontregeld was. De vervoerder wees erop dat er nog steeds kans zou zijn op treinuitval, maar meldde niet dat er treinseries uit de dienstregeling gehaald zouden worden.

Ook dinsdag (16 februari) en woensdag (17 februari) zullen er minder treinen rijden. Al neemt het aantal geschrapte ritten wel af.

Geen hinder door gladheid

Er zijn maandagochtend volgens NS geen problemen geweest met personeel. Gevreesd werd dat de medewerkers door de verwachte gladheid mogelijk gehinderd zouden worden om op het werk te komen. Maar daar is dus geen sprake van.

0 0 stemmen
Artikel waardering
29 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Sjouke van der Meulen
3 jaren geleden

Toch nog veel intercity’s die uitvallen.

Sjaak
3 jaren geleden

Het is een grote schande dat wr nog steeds zoveel noet rijd en korte treinen de lente is al in de lucht wat is het gokgemde excuus
Maar wel weer de trein kaarten verhogen

1 woord
SCHANDE

Otto
3 jaren geleden

Ook vandaag (dag 10) heeft NS de zaak niet op orde. En dan rijden vanwege corona sowieso veel treinseries niet.

Paul Lamote
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

En dit gaat volgens NS minstens tot donderdag duren.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Tot zeker donderdagochtend vallen er hele treinseries uit. Daarmee is niet gezegd dat ze dan ook genoeg materieel hebben opgelapt om de treinen weer hun normale lengte te geven.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

De verwachte einddatum is inmiddels opgeschoven naar vrijdagochtend.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

NS geeft nu zelfs maandag 22 februari 5:00 als eindtijd voor vier storingen met geen/minder intercity’s. Eén dag sneeuw en twee weken later is NS er nóg niet van hersteld.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

De einddatum is wéér opgeschoven: Nu tot dinsdag 23 februari 5:00 uur minder of geen intercity’s op een aantal trajecten vanwege ‘beperkingen in de materieelinzet’, nog steeds door sneeuwval op 7 februari. Er is al een week zelfs geen nachtvorst meer, en vanmiddag wordt het 14 tot 18 graden buiten.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Er vallen vandaag, dus op dag 17, voor het eerst geen treinseries meer uit vanwege ‘beperkingen in de materieelinzet’. Of daarmee ook alle treinen weer hun normale lengte hebben is niet gezegd.

Jasper
3 jaren geleden

Nu begint het toch echt te jeuken, je kunt niet naar vorige week wijzen en dat als excuus gebruiken, als een trein kapot gaat door kou heb je gewoon een miskoop gedaan en had je maar beter moeten inkopen. En Prorail die hier echt wel schuld in heeft moet maar gewoon opgeheven worden, misschien het beheer maar gewoon bij de vervoeder komen liggen of naar Rijkswater staat.
Dit is ronduit schandalig!

Andries
3 jaren geleden
Antwoord aan  Jasper

Om het even wie verantwoordelijk is. Zolang managers die geen verstand hebben van het rijden van treinen de dienst uit maken, veranderd er niets.

Ing ACF Sierts
3 jaren geleden
Antwoord aan  Andries

Daar heb je volledig gelijk in. Ik ben er lang principieel op tegen geweest, maar ik kan na zoveel jaren hoofdspoorwegellende nog maar 1 conclusie trekken: ProRail moet weer direct onder de hoofdvervoerder NS, en het spooronderhoud moet weer net zoals vroeger in eigen beheer gedaan worden, ipv via aanbestedingsgedoe. De exploitatie (en daarmee ook de betalende klant) moet weer leidend worden, ipv onkundige managers, afschuivende ambtenaren en minkukelconsultants.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Ing ACF Sierts

“ProRail moet weer direct onder de hoofdvervoerder NS”

Dan schuif je het dus van het een groepje ‘onkundige managers, afschuivende ambtenaren en minkukelconsultants’ naar een ander groepje ‘onkundige managers, afschuivende ambtenaren en minkukelconsultants’. Zoals Andries al aangeeft: Daar schieten we helemaal niets mee op. Je geeft daarmee NS alleen nóg meer instrumenten in handen om andere gebruikers van het spoor dwars te zitten. Dat zijn in ieder geval hun directe concurrenten in de verdeling van rijpaden en deels ook in exploitatie, dus die instrumenten zouden ze zeker in hun voordeel gebruiken.

Otto
3 jaren geleden
Antwoord aan  Jasper

Het verstandigste is om ProRail een onderdeel van Rijkswaterstaat te maken. Daar zit meer technische kennis van zaken.

Andries
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

@Otto. Wie heeft jou dat wijs gemaakt?

Ing ACF Sierts
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

Dat is echt de grootstmogelijke lariekoek. RWS weet nog minder dan een papagaai van spoor & treinen, en heeft er sowieso een bloedhekel aan. RWS heeft slechts 1 strategisch doel, en dat is het spoor definitief kapotmaken, zodat alle geld naar ‘hun geliefde’ asfaltwegen kan.

Ing ACF Sierts
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

Rijkswaterstaat is een nitwit op spoorgebied. Het probleem bij ProRail is dat de nog wel aanwezige technisch-inhoudelijke kennis volledig overschaduwd wordt door incompetente spreadsheetmanagers, blatende stropdas-ego’s en carrierewippende mantelpakgeitjes. Allemaal op staande voet ontslaan, is totaal zinloze overhead die alles verziekt.

Simon
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

@ Otto
Helemaal mee eens om ProRail een onderdeel van Rijkswaterstaat te maken. Het besluit om ProRail dichter bij de overheid te plaatsen is ruim 10 jaar geleden al genomen als een gevolg van een onderzoeksrapport van de eerste kamer. De prestaties waren toen ook al om te huilen en de regering was het zat.
De afgelopen jaren hebben blunders als; Zwolle-Kampen, sporen Moerdijkbrug, dwarsliggers Willemstunnel om er een paar te noemen, het vertrouwen ook geen goed gedaan.
Gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurd.
De volgens Arco Sierts nog wel aanwezige talenten kunnen ook binnen RWS hun werk doen en kunnen dan democratisch (door ons) worden gecontroleerd.
Dat het ‘old boys network’ ProRail liever zelfstandig ziet, of zelfs weer bij de grootste ‘old boy’ van allemaal onder wil brengen, begrijp ik. Zakendoen met ProRail is nu immers een ‘eitje’ en dat wil men graag zo houden.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

“De volgens Arco Sierts nog wel aanwezige talenten kunnen ook binnen RWS hun werk doen en kunnen dan democratisch (door ons) worden gecontroleerd.”

Je bedoelt door 150+75 vertegenwoordigers van ons, waar doorgaans evenmin lieden bij zijn met enige technische kennis van het spoor (of welk ander relevant technisch vakgebied dan ook #zml). In de aanloop naar een Kamerlidmaatschap selecteert het systeem dat we hebben opgetuigd mensen voornamelijk op hun talent op het gebied van zelf-marketing. Het is niet meer dan geluk als er af en toe iemand doorheen rolt die ook nog begrijpt waar die het over heeft.

Het beste argument tegen vertegenwoordigende democratie is een gesprek van vijf minuten met de gemiddelde volksvertegenwoordiger. (Vrij naar Winston Churchill)

Simon
3 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

@ Johan
Tja, het is inderdaad een slecht moment om voor de parlementaire democratie te pleiten maar ik doe het toch. Een beter systeem ken ik niet en ik ken ook veel kundige ambtenaren die er dag in dag uit voor zorgen dat de samenleving toch gewoon doordraait.
Automobilisten en schippers hebben in dit land weinig te klagen over het beheer van wegen en waterwegen, laat dat voor spoorwegen ook maar gaan gelden.
Ik denk dat de kennis over de railinfra bij de overheid thuishoort en niet bij een handjevol bedrijven.

Patrick Van de laar
3 jaren geleden

Er rijden nog steeds ruim voldoende treinen en is nog steeds als uitgangspunt alleen voor noodzakelijke reizen.
Respect voor ns die ervoor blijft zorgen dat ik en andere reizigers op hun werk kunnen komen.

Otto
3 jaren geleden
Antwoord aan  Patrick Van de laar

Is dit sarcastisch bedoeld?

Paul Lamote
3 jaren geleden
Antwoord aan  Patrick Van de laar

Patrick van de Laar de hoofdconducteur?

Michiel
3 jaren geleden

Brief van de regering over de invloed van het winterweer op het (openbaar) vervoer per spoor.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2021Z03246&did=2021D07182

Otto
3 jaren geleden
Antwoord aan  Michiel

Conclusie: er gebeurt dus niets.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

De Staatsecretaris houdt NS en Prorail maximaal uit de wind om te voorkomen dat er politieke sneeuwduinen ontstaan.

Baardstaart
3 jaren geleden

Sneeuw is weg en nog steeds problemen. Idd een prestatie van wereldniveau (not).

Johan
3 jaren geleden

NOS meldt vandaag dat er steeds meer meldingen zijn van volle treinen. Epidemiologen maken zich daar zorgen over en leggen de schuld bij reizigers die niet-noodzakelijke reizen zouden maken. NS gaat niet ‘preventief’ langere treinen inzetten, want “Dan geef je ook een gek signaal af. Je wil juist dat mensen alleen voor een noodzakelijke reis de trein gebruiken.”
https://nos.nl/artikel/2369831-meer-meldingen-over-volle-treinen-epidemiologen-maken-zich-zorgen.html

Het probleem moet natuurlijk van twee kanten aangepakt worden. De reiziger moet alleen noodzakelijke reizen maken én de vervoerder moet ruim materieel inzetten. De huidige drukte komt grotendeels door het materieeltekort, doordat NS DDZ preventief aan de kant heeft gezet en er daarbovenop al dik twee weken (!) te veel treinstellen met sneeuwpanne staan.