Treinverkeer Gorinchem – Leerdam stil vanwege losse onderdelen
16 apr 2021 12:32
Er rijden sinds donderdagmiddag geen treinen tussen Gorinchem en Leerdam. Oorzaak: een inspecteur van ProRail zag dat een aantal klemmen en onderdelen in het spoor niet goed waren bevestigd, of los waren gekomen. Op z’n vroegst kunnen reizigers pas maandag weer de trein nemen.
12.000 bevestigingsplaatjes
Over een lengte van maar liefst 1,7 kilometer zijn afwijkende waardes geconstateerd. Voor herstel van het bestaande spoor zijn 12.000 bevestigingsplaatjes nodig. “Die hebben we niet allemaal op voorraad. Het wachten op bevoorrading zou veel te lang duren. Daarom hebben we er samen met de aannemer voor gekozen het aangetaste stuk spoor volledig te vernieuwen” reageert de spoorbeheerder.
Door het voorval kunnen er in elk geval tot maandagochtend geen treinen rijden op dit traject. De spoorbeheerder sluit niet uit dat herstel langer gaat duren. “Mocht het herstel meer tijd vergen, dan melden wij dit zo spoedig mogelijk” reageert ProRail. Vervoerder Qbuzz zet bussen in.
Niet voor het eerst
Het is niet voor het eerst dat tijdens controles wordt geconstateerd dat de conditie van het spoor niet voldoet. Vooral bij de Moerdijkbrug (nabij Dordrecht) is dit meerdere malen aan de orde gekomen. In zowel 2015 als 2016 waren spoedreparaties nodig , en vervolgens vervroegd groot onderhoud in 2017. Vorig jaar bleken dwarsliggers in de Willemstunnel (Rotterdam) te zijn doorgezakt, waardoor er twee weken lang hinder was voor reizigers.
Ligt daar soms nog spoor met nefit klemmen?
gr-ldm
Er wordt nu gewerkt nabij overweg Smalzijde.
Richting overweg Achterdijk.
>> Vooral bij de Moerdijkbrug (nabij Dordrecht)
De Moerdijkbrug is toch nabij Moerdijk? Over het Hollandsch Diep?
Ja, en dat is vlak bezuiden Dordrecht.
Zie googlemaps.
Niet iedereen weet waar Moerdijk ligt 😉
QBuzz baat nu deze verbinding uit met overgenomen GTW-treinstellen van Arriva. De modernisatie aan de buitenkant ging vlotter dan met de vernieuwing van het interieur. Thans is de volledige verbouwing gereed en kunnen de treinen er weer heel wat jaartjes tegen. De bouw van het nieuwe perron en tunnel bij station Gorinchem is ook vertraagd door onvoorziene putten in de bodem en het gedram met aannemers. maar dat gaat komende mei 2021 eindelijk veranderen. Als ook vanaf dinsdag komende week de treinen weer volledig naar en van Geldermalsen kunnen rijden is dat probleem ook weer over. Er zijn ook nog plannen voor een station in Gorinchem Noord en Leerdam West. Gaan deze nog door of is dat voorlopig gecanceld?
De plannen voor de stations Gorinchem Noord en Leerdam West zijn al jaren geleden in de ijskast gestopt omdat de geplande woningbouw in de buurt nooit van de grond is gekomen.
Het geplande Gorinchem Noord is sowieso onmogelijk geworden door weer extra nieuwe veiligheidseisen van ProRail.
De term of uitdrukking “een schroef los zitten” krijgt nu helaas een wrange bijklank ook als het om bevestigingsplaatjes en dergelijke gaat en komt de veiligheid niet ten goede. In derde wereldlanden verwacht men eerder zulke voorvallen met loszittende onderdelen, maar niet gauw in een land die samen met Zwitserland en Japan tot de top 3 in spoorwegland gerekend worden. Het is overigens goed DAT men e.e.a. nú geconstateerd heeft ter voorkoming van erger en niet nadat er zich een calamiteit heeft voorgedaan, dan maar met bus vervangend vervoer verder reizen, al gaat dat ten koste van de anderhalve meter regel.
Misschien moet men, alvorens nieuwe railprojecten uit te bouwen, eens méér geld én tijd nemen om het gehele Nederlandse spoorwegnet eens GRONDIG te controleren ! Ik heb ooit een treinbotsing meegemaakt en was toen per ambulance naar een ziekenhuis moeten gaan en jaren met de gevolgen rondgelopen, dan kijkt men anders naar het begrip “veiligheid”. Voorkomen is beter dan genezen, nu maar hopen dat het euvel snel verholpen zal worden!
Ronkende HSL-plannen doen het goed bij verkiezingen, beter onderhoud niet.
Nederland in de top drie van spoorlanden? Das war einmal… Misschien.
Iedereen die wel eens vaker over de wereld heeft gereisd weet dat dat onzin is. Maar sommige mensen geloven de sprookjes van NS en ProRail.
Overigens is ook het Japanse niet zo best. Bijna 1/3 deel van het Japanse spoorwegnet verkeert in zeer deplorabele toestand door jarenlang gebrek aan onderhoud. Alleen de Shinkansen en de drukke lijnen rond de grote steden worden fatsoenlijk onderhouden.
Over dat laatste hoor je hier in Europa nooit iets. De bevolking van Japan krimpt door de extreme vergrijzing in snel tempo in, vooral buiten de grote agglomeraties. Veel spoorlijnen kampen daardoor al jarenlang met dalende reizigersaantallen. Ondanks bezuinigingen (eenmansbediening) zijn de financiën veelal zeer krap en wordt er daarom vaak geen of nauwelijks onderhoud meer gedaan.
Dat zijn veilige oorzaken in de beleidswereld: vergrijzing en sinds kort Corona.
Maar er zijn ook landen met groeiende bevolking die dit soort problemen hebben, denk aan Duitsland. Maar net zoals Japan veel investeert in lage lonengebied China, investeert Europa veel in lage lonen-gebieden in Iberia (Spanje/&Portugal) en Oost-Europa. Dat er linksom of rechtsom dan steeds minder kapitaal (belastingopbrengsten) beschikbaar is in de donorgebieden is een probleem voor de lange termijn (totdat de lange termijn zich aandient)
@lezer
Japanse spoorwegen moeten zowel de exploitatiekosten als de onderhoudskosten van hun infrastructuur volledig zelf betalen. Vandaar dat Japanse spoorwegen zeer kwetsbaar zijn bij dalende reizigersaantallen.
Alleen aan de aanleg van nieuwe lijnen betaalde de centrale overheid of de prefectuur vaak eenmalig gedeeltelijk mee maar nieuwe lijnen worden gezien de nu snel inkrimpende bevolking nauwelijks meer gebouwd.
Ik ben momenteel in Japan. De landelijke lijnen in Japan zijn zeker duidelijk een stuk minder dan in Nederland. Maar zoals gezegd, wel in eigen beheer. In verhouding lijkt de Japanse operatie een stuk effectiever (financieel gezien). En binnen de stedelijk gebieden is het haast ongelovelijk (voor een Nederland): De dienstregeling wordt gewoon uitgevoerd, geen fratsen, geen “check de reisplanner kort voor vertrek” en dat soort faalbeleid. Wat treinen betreft mis ik Nederland absoluut niet, en vooral niet de mentaliteit van “het gaat redelijk goed”, want dat is eigenlijk de oorzaak van het helemaal niet zo goed gaan.
@tony, vreemd genoeg zijn de mensen in Nederland wel veel gelukkiger. En zie je Japan ooit in een top-5 van beste landen? Nederland staat op nr2 na dictatuur Singapore.
Hier heb je geen drukke ophang-hoek in het bos of duik-er-af kliffen. Wel springt men hier af en toe voor de trein, in Japan doet men dat weer niet om de dienstregeling niet te verstoren.
@dries milenaar
Singapore een dictatuur? Misschien iets minder arrogant zijn gezien de toestand in Nederlandse en Europese politiek. Mevrouw van der Leyen en Dhr Michel zijn niet eens gekozen maar hebben zichzelf benoemd.
@Dries Molenaar
Ja, bei uns ist alles besser. Helaas vertekent extreem chauvisme welk vaker het zicht op de realiteit.
Wie in Europa het nodige gereisd heeft, weet dat het spoor in Nederland er goed bij ligt. In Duitsland, België en Frankrijk is de situatie een stuk slechter.
Als we on spiegelen aan Zwitserland, dan ontbreekt de flexibiliteit. In Zwitserland ligt gewoon meer spoor, inhaalsporen, wissels etc., dan strikt voor de dienstuitvoering noodzakelijk is. Zelfs met meer goederenvervoer is de dienstuitvoering er een stuk beter.
De wereld is groter dan een paar buurlanden.
Vlak voor de coronacrisis reed ik nog over de lijn Den Bosch – Utrecht. Ik kon amper op mijn laptop werken door de slechte spoorligging. Tot zover dus “het spoor in Nederland ligt er goed bij”.
Rond Geldermalsen dat zou na de ombouw van afgelopen zomer opgelost moeten zijn. Wel is er volgens mij nog steeds een stuk bij Culemborg met een snelheidsbeperking.