fbpx
Foto: archief (niet de trein naar Leiden)

Treinverkeer (deels) hervat, dienstregeling niet op orde

30 aug 2022 9:42

Woensdagmorgen is er sprake van redelijk wat treinuitval en is de dienstregeling niet op orde, zegt een woordvoerder van de NS. Hij verwacht dat dit ook de rest van de dag het geval zal zijn.

Logistieke problemen

Woensdag staakt het personeel van de NS in de regio’s Zuid-en Oost-Nederland. Maar ook buiten dit stakingsgebied ondervinden reizigers hinder van de staking. “Het spoor is zo verweven dat we dit ook in andere delen van het land merken. Daarnaast ondervinden we naweeën van dinsdag.” Toen lag het treinverkeer in vrijwel het hele land plat als gevolg van een staking in het midden van het land.

“We hebben daardoor moeite gehad om treinen op de juiste plek te krijgen om te kunnen starten. Dit verklaart dat er treinen uitvallen en mogelijk ook korter zijn dan reizigers van ons gewend zijn.” Treinreiziger.nl zegt daarover verbaasd te zijn: alleen in midden Nederland werd gestaakt, dus het zou voor de hand liggen dat de treinen door de niet-stakende regio’s op de juiste plekken klaar gezet zouden worden.

Vakbonden ook verrast

Vakbonden waren overigens verrast door de stap van de NS om dinsdag vrijwel de hele dienstverlening eruit te gooien. Zeker omdat het spoorwegbedrijf al wist van de acties en de stakingsbereidheid onder personeel. “Dat is misschien wel precies wat er mis is met de NS”, aldus Roel van Riezen, die namens de vakbonden FNV, CNV en VVMC onderhandelt. “Vanuit het kantoor is er te weinig gevoel met de vloer en de reiziger. Die cultuur moet anders.”

Geen treinen in Zuid- en Oost-Nederland

In de reisplanner is te zien dat er vanaf Utrecht CS veel treinen niet rijden. Op de perrons in de Domstad leidt dat echter niet tot chaotische taferelen. Het lijkt erop dat veel reizigers rekening hebben gehouden met de verstoringen en alternatieven hebben bedacht.

Door de staking in Zuid- en Oost-Nederland rijden er geen NS-treinen rond Arnhem, Deventer, Almelo, Hengelo, Nijmegen, Den Bosch, Breda, Tilburg, Eindhoven, Maastricht en Heerlen. Internationale treinen rijden wel, maar stoppen niet in de stakingsgebieden. Daardoor kunnen de treinen Amsterdam – Brussel op de HSL blijven. Ze krijgen echter wel een stop van bijna 20 minuten in Noorderkempen, om te wachten op de reguliere vertrektijd.

Oproep staatssecretaris

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) roept NS en vakbonden opnieuw op hun conflict snel bij te leggen. “De impact van de NS-staking vandaag is extreem vervelend voor alle treinreizigers. Ik heb bonden en NS eerder opgeroepen om er samen uit te komen en in het belang van de reiziger doe ik die oproep nu opnieuw”, twitterde de bewindsvrouw gisteren.

Hans Walthie van FNV laat weten dat onderhandelaars al vijf keer eerder door de open deur van de NS zijn gelopen. “Wat de NS biedt, ligt nog mijlenver van wat wij vragen”, aldus Walthie. “De bal ligt nu bij de NS.”

Nieuwe stakingen

Wanneer er nieuwe stakingen komen is vooralsnog onduidelijk. De bonden dreigen volgende week weer het werk neer te leggen, als ze niet de indruk hebben dat NS serieus met ze in gesprek wil. NS heeft eerder gezegd dat de deur altijd open staat. De vakbonden (en de medewerkers) voelen zich door het spoorbedrijf niet serieus genomen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
45 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Annemiek
1 jaar geleden

Het enige wat tot nu toe met de staking bereikt is, is dat de vakbonden en het NS-personeel er nog minder sympathiek en competent op staan en dat de financiële situatie waarin NS verkeert nog penibeler is geworden. Dit naast natuurlijk het feit dat ze voor veel problemen gezorgd hebben onder de reizigers, die part noch deel hebben aan dit conflict. Het is tijd voor de vakbonden om een toontje lager te zingen en voor het personeel om na jaren eindelijk weer eens fatsoenlijk aan het werk te gaan.

Henk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Annemiek: Geheel mee eens! Ze beseffen ook niet dat het werk van machinisten en conducteurs met gemak geautomatiseerd kan worden en de NS zal daar, door al die stakingen, nog sneller toe overgaan. En vakbonden maken hele bedrijven kapot, kijk naar Frankrijk.

Simon
1 jaar geleden

Mee eens.
Daar komt nog eens bij dat vakbondsman Henri Janssen een alleszins redelijk verhaal vertelde bij Op1.
https://www.npostart.nl/op1-29-augustus-2022/29-08-2022/POW_05399213

Paul Lamote
1 jaar geleden
Antwoord aan  Simon

Henri Janssen wordt door de SP van te voren op zo’n interview voorbereid.

Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl)
1 jaar geleden
Antwoord aan  Simon

De meeste mensen die bij OP1 zitten hebben een mediatraining gehad, niets mis mee als dat helpt om op een goede manier je verhaal te vertellen. Ok, soms kan er ook behendig van de vraag weg worden gedraaid.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Simon

Het niet ter zake kundige presentatieduo liet Henri Janssen met halve waarheden wegkomen. Hij beweerde dat het landelijk stilleggen van het treinverkeer door de staking in de regio midden een gevolg was van de centralisatie van de bijsturing. Wat hij er niet bij zei was dat een centrale bijsturing noodzakelijk is omdat de vakbonden dwars liggen bij het rondje rond de kerk. Landelijke personeelsroosters vergen nu eenmaal landelijke bijsturing.

Simon
1 jaar geleden
Antwoord aan  Simon

@ Johan
Dat lag in aanvang toch iets genuanceerder.
De vakbonden waren akkoord gegaan met procesvereenvoudiging maar een aantal machinisten waren daar zo kwaad over dat ze buiten de bonden om ‘collectieven’ vormden.
Toen ontstond het conflict dat later de naam ‘Rondje om de kerk’ kreeg, wat natuurlijk een overdreven weergave was van broodnodige plannen om de inzet van materieel en personeel wat te vereenvoudigen.

Anoniem
1 jaar geleden

Tim Hofman is het soort mensen dat zelf nooit met de trein gaat.

Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl)
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Naar eigen zeggen, en ik geloof hem, doet ie dat wel.

Janneke 1
1 jaar geleden

Wie is Tim Hofman?

Tim
1 jaar geleden
Antwoord aan  Janneke 1

Een of ander hoogst irritant mannetje van de publieke omroep.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Janneke 1

Een of andere woke gast met ster allures.

Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl)
1 jaar geleden
Antwoord aan  Janneke 1

Maker van het online programma Boos, in dienst van BNNvara, en degene die het The Voice schandaal naar buiten bracht.

M
1 jaar geleden

60% is waarschijnlijk een auto gebruiker….

Ab Normaal
1 jaar geleden

Tuurlijk, vraag aan iedereen of hij meer salaris wil en het antwoord zal verrassend vaak “ja” zijn. En stel je de vraag of de buurman meer salaris meer salaris verdient, zal opvallend vaak hetzelfde antwoord krijgen. Maar stel je vervolgens de vraag of je bereidt om daarvoor 5% meer te betalen voor hetzelfde product of service krijg je opeens een ander antwoord. Verrassend.

Hildebrand (treinreiziger.nl)
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Wat is je punt precies?

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

@hildebrandt
Dat je makkelijk kunt roepen dat je achter de staking staat als je niet hoeft te vertellen waar het geld vandaan moet komen.

Wilhelm
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ook de werknemers van de andere vervoersmaatschappijen in het OV gaan staken: https://www.ad.nl/binnenland/geen-bussen-en-streektreinen-op-16-september-wegens-landelijke-staking~a4ccac15/

Respect; ook voor deze medewerkers.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wilhelm

Ben jij treinreiziger, OV-personeel of vakbondsbestuurder?

Wilhelm
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

Treinreiziger en doorgaans goed tevreden over de NS en respect voor hun uitvoerend personeel.

B
1 jaar geleden

Dat de treinen niet op de juiste plekken stonden deze morgen is niet zo gek. Gisteren staakte de coördinerende afdelingen ook, want gevestigd in het stakingsgebied van gisteren, dus de mogelijke verplaatsing van materieel ten behoeve van de dienst van vandaag kon toen niet gecoördineerd worden. Tel daarbij op dat die logistiek al ontregeld was door de staking in NH maandag en het wegvallen van een hoop materieel dat maandagavond eindigde in het grote stakingsgebied van vandaag en het wordt bij de ingewikkelde logistiek van NS al snel een ‘uitdaging’ vandaag. Dat de regio’s niks meer zelf kunnen regelen betaalt zich dus weer uit. Niet voor het eerst dit jaar helaas.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  B

Hoezo staan de treinen op de een woensdagmorgen niet op hun plek, als deze dinsdag de hele dag hebben stilgestaan. Wijkt de woensdagochtend zoveel af van de dinsdag? Lijkt me allemaal papieren flauwekul of een verzonnen probleem.

Simon
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Volgens zeggen is veel regelruimte wegbezuinigd.
Treintje A kan op dinsdag voor een dienst zijn ingepland maar staat op woensdag voor onderhoud en daar kan bijna niet van worden afgeweken.
Hierdoor lijkt het bedrijf tegenwoordig georganiseerd als ‘domino day’.
Iedere ochtend moeten de steentjes op de juiste plaats staan en kan alleen met steentje 1 worden begonnen.

johan II
1 jaar geleden
Antwoord aan  Simon

@sph, dank voor je Op-1 link.
https://www.npostart.nl/op1-29-augustus-2022/29-08-2022/POW_05399213

Is zeer interessant interview met Henri Jansen van Spoorvakbonden, als je letterlijk hoort wat is zegt (dus niet wat je denkt te te horen).

Hij zegt bij Op-1 “Op de grotere stations, in de regio (Zwolle, Amsterdam, Rotterdam Eindhoven,etc) zitten ook mensen die de treindienstleiding kunnen begeleiden”.
Het citaat zegt ie iets na 6:00 minuten

De mensen zijn er dus wel. Anders hadden vakbonden ook niet voor regionale stakingen gekozen, lijkt me !

Henri Jansen is zelf verbaasd dat de NS het land platgooit. Hij noemt dat het hoofdkantoor losstaat is van de werkelijkheid (“de top is helemaal losgezonken van de vloer” (om 4:46)) en “niet meer in staat het eigenaarschap, vakmanschap, probleem aan de regio toe te vertrouwen” (om 5:10)).

Het gaat dus om vertrouwen ofwel cultuur, niet om mensen of middelen.
Ook al klaagt Henri Jansen in het interview over bezuinigingen, voor het laten rijden in de andere regio’s, nu tijdens staking, ligt het probleem daar niet, dat ligt bij vertrouwen.

Toch blijkt dat Henri Jansen zelf niet weet wat de werkvloer kan.

Want “de mensen die de treindienstleiding kunnen begeleiden op de grotere stations, in de regio”. blijken niet eens met 30 uur leeg spoor (!) voor te zorgen dat op (bijna) alle plekken treinen staan. Als het vakmanschap er wel is (wat Henri Jansen zelf dat er wel is), en wat zo mooi aangetoond had kunnen worden (trots op eigen vakmanschap), dan gaat het om cultuur. Van de werkvloer zelf.

Het is dezelfde als die van het “losgezonken” hoofdkantoor.

Het wel kunnen (vakmanschap hebben) maar iets anders meer willen (waarschijnlijk: jezelf willen verschuilen, anderen een poepie laten ruiken, jezelf belangrijker vinden, iets ingewikkeld laten maken omdat je dan belangrijk lijkt, etc allerlei corrupt menselijk gedrag)

Het is een cultuur die ervoor zorgt dat “een bedrijf georganiseerd lijkt als ‘domino day”.

Geen enkel bedrijf zou echter overleven als het werkelijk zo georganiseerd zou zijn. Zonder uitvlucht bij calamiteit..

Juist het tegenovergesteld is het geval.

NS is niet georganiseerd als ‘domino day’, maar juist als houtje-touwtje zodat er ALTIJD uitvluchten zijn.

Kenmerkend is ‘iets kunnen negeren als het uitkomt’.

Altijd ligt het aan een ander of aan de ‘complexe situatie/schema’s’ (lees: in werkelijkheid aan structureel houtje-touwtje ontwerp))
Altijd is een ander de dupe ( de OV-reiziger, de belastingbetaler, onze kinderen/planeet (de toekomst)), nooit de mensen bij NS zelf.

Die cultuur hebben NS directie, regio’s werkvloer, conducteurs en vakbonden met elkaar gemeen.

Ik ontwerp zelf produkten/diensten en organisaties en heb ook voor NS opdrachten verricht. Waren stuk voor stuk aardige welwillende mensen maar de blinde vlek is kosmisch groot. En er is geen inzicht of gevoeld belang bij de ‘ouders’ van dit kind (de overheid). Dat is dus dezelfde blinde vlek.

Het heeft me begrip opgeleverd waarom corruptie in andere culturen (Africa, Oost Europa) zo moeilijk is om op te lossen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Simon

@Johan II
Alles wat Henri Janssen zegt moet je met een hele grote schep zout nemen.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Simon

@Johan II. Ik zag wat je bespreekt mooi geïllustreerd tijdens de werkzaamheden aan het spoor te Hoogeveen eerder dit jaar. NS liet weten dat mensen zelf oplossingen moesten zoeken, omdat ze niet voldoende bussen konden inzetten. Voor het personeel met standplaats Groningen had NS taxi’s geregeld. In de praktijk betekende dit dat reizigers richting Groningen na 20:00 in Assen strandden en zelf een oplossing moesten zoeken. De mensen van traffic support die extern waren ingehuurd, werden opgescheept met de boze reizigers, die ze moesten doorverwijzen naar de overvolle lijnbussen of in enkele gevallen ‘s avonds door de politie naar huis werden gebracht. NS’ers zelf namen nog een bakkie koffie in de kantine van Qbuzz tijdens het wachten op hun taxi, waar ze vervolgens in doken als diva’s belaagd door de boze meute. Zelden heb ik meer minachting voor de klant gezien.

johan II
1 jaar geleden
Antwoord aan  Simon

Ja dat voorbeeld laat zien hoe “losgezonken” van de werkelijkheid we kunnen zijn.

Want geen enkele van de NS-ers zal zich bewust zijn geweest van hun gedrag (wat inderdaad minachtend, eigenlijk zelfs pervers, te noemen is). Mensen geloven het ook niet, is te ontluisterend.

Ik vermoed dat behoudens jij er weinigen ooggetuigen zijn die het zo helder na kunnen vertellen, ze hebben het geblokt, of automatisch geframed ‘ach viel wel mee’ of ‘hoort erbij’.

Punt is dat het gewoon veelvoorkomend menselijk gedrag is.
Onbewust zoals vroeger slavernij ook gewoon was (hoewel waarschijnlijk iedereen soms ergens wel voelde dat het niet helemaal klopte).

Ik heb het zelf ook, het gedrag waar NS zo goed in is. Als we ons er werkelijk bewust van zouden we het never nooit doen. Want het is te pijnlijk voor woorden. Daarom is het tegelijkertijd ook zo hardnekkig.

Het concrete situaties benoemen wat jij en anderen op deze website doen lijkt wellicht zinloos, een eindeloos gebed, maar heeft zijn functie, dus dank ervoor.
Je bent de ‘stille getuige’ van de situatie die letterlijk getuigt ‘het is gezien’.

Simon
1 jaar geleden
Antwoord aan  Simon

@ Johan II U schrijft;
“ Geen enkel bedrijf zou overleven als het werkelijk zo georganiseerd zou zijn”. Geen enkel bedrijf. Maar is NS met een bedrijf vergelijkbaar? Ik denk het niet.
Dit centraal geleide ‘domino day’ circus is toch precies het door Masters of Business Administration gepredikte mechanisme dat de gehele private sector heeft gesloopt?
Alles dient te worden verantwoord via ‘papieren flauwekul’ zoals Annemiek schrijft. Maar dat werkt natuurlijk niet in een omgeving waar toewijding belangrijker is dan geld verdienen.
Inderdaad, niemand kan dan iets als het afwijkt van hun ‘dienstregeling’. Niet bij NS, niet bij ProRail, niet in de zorg en niet in het onderwijs enzovoorts.
Als aardige welwillende mensen wel kunnen, maar niet doen, is er iets goed mis.
De professional heeft altijd een uitvlucht paraat ten opzichte van een leidinggevende die niet bekend is met het vak.
Tevreden medewerkers is de enige manier die dan werkt.
De minachting voor de klant die Annemiek waarnam is pure schaamte van mensen die ooit als perronopzichter taxibonnen uit stonden te delen aan gestrande reizigers.

Simon
1 jaar geleden
Antwoord aan  Simon

Excuus. Private sector moet zijn publieke sector.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

De treinen stonden dinsdagmorgen al verkeerd omdatver maandag ook al gestaakt was.

johan II
1 jaar geleden
Antwoord aan  B

“Dat de regio’s niks meer zelf kunnen regelen betaalt zich dus weer uit”

Lijkt me goede analyse, echter ook een valkuil omdat het niet de volledige betreft.
Duidelijk is immers dat het niet alleen de regio’s betreft, het ‘niks meer zelf kunnen regelen’ maar voor alles en iedereen binnen NS: van machinist tot directie. Niemand kan meer iets als iets afwijkt van hun ‘dienstregeling’
Eigenlijk alleen woorden uiten.

Is cultuur (dwz zit in het bloed, onafhankelijk van fysieke/mentale omstandigheden) waar men erg aan gehecht is,. want het geeft veiligheid waar men zich altijd kan verschuilen.

Immers anders stonden heus wel veel meer treinen wel na op hun plek, na 30 uur vrij spoor, ook als het hoofdkantoor staakt.
Want iedereen bij NS weet dat de opzet van de stakingen is elke keer een regio platleggen. Niet de rest van het land.

Is soort perverse luiheid.

Die alleen optreedt als het andere mensen schaadt, niet hunzelf.

En het is in niemand belang binnen NS om het op te lossen, ook de nieuwe directeur niet.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  johan II

Het toppunt van de stakingen vind ik juist de luiheid die het personeel schaadt. Zelfs als ze staken voor betere arbeidsvoorwaarden is het personeel blijkbaar niet te porren om serieus te demonstreren. Nergens worden de eisen kracht bij gezet middels demonstraties. Het zijn gewoon wat extra vrije dagen voor de personeel, niet meer niet minder. Een paar uurtjes een spandoek ophouden lijkt immers nog meer op werken dan een keer of 30 sleutelen op een dag.

Dat het demonstreren bij het hoofdkantoor niet veel zal uithalen, begrijp ik nog. Dan lopen ze immers nog het risico dat ze een open deur treffen en direct aan tafel kunnen om te onderhandelen. Het verwijt ligt er dat de directie ze niet serieus neemt, maar hoe kunnen ze zichzelf uberhaupt serieus nemen als dit is wat staken volgens hen inhoudt?

johan II
1 jaar geleden
Antwoord aan  johan II

Je beschrijft keer op keer helder wat er gebeurt Annemiek, en het is inderdaad zo dat het personeel zichzelf benadeelt (‘de luiheid die het personeel schaadt’).

Dit is echter letterlijk de bedoeling.

Het is onbewust eeuwenoud kind-gedrag, men weet onbewust dat er altijd een ouder (overheid/samenleving) is die zorgt dat ze door kunnen blijven gaan.

De schade die NS-er zichzelf of eigen collega’s aanricht wordt niet gevoeld. Hoe duidelijk je het ook uitlegt Annemiek, wordt automatisch weerlegd. Pavlov reactie. Elke aandacht is een bevestiging dat men bestaat. Disfunctioneel, maar wordt wel zo beleefd.

NS is voor mij de Olympisch Kampioen in deze sport, genialer als Max Verstappen. Het enige waarin ze kwikzilver zijn.

Er komt altijd geld, of een andere baan. Dat voelt elke NS-er in elke cel. En er is de verbondenheid van de groep. NS is het summum van een super Nederlandse cultuur, die geen politicus durft te doorbreken, en ook niet kan, omdat ze zelf niet doorhebben dat ze hem zelf ook hebben.

Ov-reiziger
1 jaar geleden

Het ov had een substantiële rol kunnen spelen in een post-Covid-samenleving met ambitieuze klimaatdoelen. Maar de ov-bedrijven en hun medewerkers hebben daar geen trek in (en het ontbreekt ze ook aan flexibiliteit en visie). De (zelfrijdende) auto heeft de toekomst. Het is niet anders. Ov gaat weer iets marginaals worden, vervoer voor moderne hippies en mensen die geen keuze hebben.

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ov-reiziger

Als je kijkt naar het marktaandeel is het OV al jaren iets marginaal. Iets voor arme studenten, toeristen en ouderen die geen auto meer kunnen rijden.

Ab Normaal
1 jaar geleden
Antwoord aan  Otto

Iets wat overigens wel volledig aan de politiek te wijten is. Door geen regie te nemen hebben de NS (en ook de andere vervoerders) een behoorlijk rad kunnen bouwen en dat wordt nu voor de ogen van iedereen afgedraaid.

Simon
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Niet mee eens.
Het rad dat ons voor de ogen wordt gedraaid is van een politieke stroming die ons wil laten geloven dat er met openbaar vervoer serieus geld te verdienen valt.
Dat zal alleen zo zijn wanneer je iets in een achterkamertje kunt ‘regelen’.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

@sph
Het OV is subsidie verslaafd.

Tom
1 jaar geleden

Ik ben voor goede compensatie voor NS personeel. Medewerkers die de planning maken en onderhoud doen moeten eerlijk worden beloont.
Dit kan makkelijk worden gerealiseerd door alle netflixende conducteurs te ontslaan. Deze raamambtenaren kunnen makkelijk 100 miljoen aan besparingen opleveren. Controletaak wordt dan overgenomen door service & veiligheid.

Tom
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tom

Met het huidige aantal medewerkers S&V ? Want anders levert het afschaffen van conducteurs minder bezuinigingen op.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Naast imago schade als gevolg van de staking wordt de economische en sociaal maatschappelijke schade in dit verband nog niet genoemd en zeker als dit een vervolg krijgt. Als het vertrouwen in het OV nog meer afneemt zal dat de leefbaarheid in dit land niet ten goede komen doordat mensen steeds meer voor eigen vervoer kiezen en het milieu het kind van de rekening. Nog minder reizigers nog minder inkomsten nog meer banenverlies dan kunnen de bonden meer loon risen uiteindelijk raakt de bodem van de kas leeg en kunnen ze de tent dicht gooien. Dat een regionale staking gevolgen heeft is logisch mede door het waterbed effect en de goedwillende reiziger de pineut doordat er blijkbaar geen goede basis is gelegd om mensen bij NS tevreden werknemers te laten zijn. Openbaar vervoer in Nederland, het stiefkindje van het overheidsbeleid.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Het is niet de taak van de overheid om het OV met oeverloze subsidies overeind te houden. Bedrijven en personeel moeten realistisch zijn en niet meer willen uitgeven dan er binnen komt. Het OV is nu veelal georganiseerd als een sociale werkplaats met veel kunstmatig in stand gehouden baantjes.

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Het OV moet eerst maar eens zelf in eigen huis orde op zaken stellen. Er lopen veel mensen rond die nauwelijks toegevoegde waarde hebben (zoals de meeste conducteurs) maar wel betaald moeten worden. Het is niet aan de politiek om dit banencircus met subsidie in stand te houden omdat de sector zelf niet wil veranderen.

Oscar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Dat vervolg komt eraan. De busbedrijven gaan staken. https://www.nu.nl/economie/6221054/nieuwe-stakingen-in-ov-personeel-van-streekvervoerders-legt-werk-neer.html

Misschien moeten we overstappen op autodeelsystemen. Ik moet immers de eerste stakende auto(mobilist) nog tegenkomen. Afgelopen dinsdag met collegae meegereden op weg naar het werk. 40 personen, 10 auto’s. Ging prima, was in een uur geregeld.

We hebben eerder elkaar nodig dan die bussen en treinen.