De treintijden van de nooddienstregeling – die op zondag 10 oktober getest wordt – zijn sinds dit weekend te vinden in de reisplanner van de Nederlandse Spoorwegen en op 9292ov.nl. Op deze dag wordt de nooddienstregeling getest, die zal worden gebruikt als er extreme weersomstandigheden ontstaan.
Dit betekent dat in vrijwel heel Nederland er zeer veel aanpassingen zijn aan de treindienst. Op veel trajecten rijden alléén Sprinters volgens het pendelprincipe. Reizigers moeten zondag 10 oktober daardoor rekening houden met een langere reistijd en extra overstappen.
Voorbeelden extra reistijd tijdens nooddienstregeling
In veel gevallen kunnen reizigers wel op hetzelfde perron overstappen. Gedurende de test met de nooddienstregeling stoppen alle Intercity´s ook te Duivendrecht, Weesp, Woerden en Amsterdam Sloterdijk.
NS International
De treinen van NS International (Fyra, Benelux, Thalys, ICE en InterCity Berlijn) rijden op zondag 10 oktober wel volgens de gewone dienstregeling. Reizigers die voor binnenlandse reizen de ICE en Fyra willen gebruiken, moeten echter wel een toeslag betalen.
Noodzakelijk
Volgens NS en ProRail is het nodig om de nooddienstregeling te testen. NS directeur Bert Meerstadt: "“De inzet van de speciale winterdienstregeling voor extreem weer betekent een totaal andere manier van werken voor duizenden medewerkers in de spoorsector. De inzet van treinen en mensen, de service aan de reizigers en de onderlinge samenwerking tussen NS en ProRail zijn allemaal anders dan op een gewone dag op het spoor".
Onnodig
Rover is het niet eens met NS. "De uitgeklede dienstverlening is in kritieke situaties acceptabel, maar niet als test. De praktijksituatie zou er toch heel anders uitzien dan een geplande oefening op een zondag. Deze test kan beter worden vervangen door een computersimulatie", aldus Rover.
Nooddienstregeling
Het is voor het eerst dat NS een nooddienstregeling wil testen. Behalve tijdens het winterweer van 2009 werd er ook een nooddienstregeling toegepast tijdens de storm van 18 januari 2007. Toen kwam uiteindelijk zelfs heel het treinverkeer tot stilstand. Daarnaast wordt er tijdens stakingen vaak volgens een nooddienstregeling gereden.
Verschil
Terecht maakt Rover op dat een test niet vergelijkbaar zal zijn met een praktijksituatie. Nu heeft NS weken de tijd om de materieelomloop en personeelspanning om te gooien. Dat zal in een echte noodsituatie niet zo zijn. Daarnaast is het opmerkelijk dat het nooit eerder nodig was om een noodienstregeling te testen. Ook is het de vraag of de nooddienstregeling in heel Nederland getest moet worden, of dat een proef in één regio ook kan voldoen.
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…