fbpx

Treinstellen schieten los bij Nijkerk

Een Sprinter van NS heeft vrijdagochtend bij Nijkerk een treinstel verloren. De trein was onderweg van Zwolle naar Utrecht Centraal (trein 5622), en werd uitgevoerd met twee stellen van het type DDZ/NID. Door beveiligingsmaatregelen remden beide treinen vervolgens automatisch af, waarna ze volgens ooggetuigen op 50 meter van elkaar strandden.

Vermoedelijk is er sprake van een "spontane ontkoppeling van twee treinstellen", reageert een woordvoerder van NS. In de treinstellen waren 500 reizigers aanwezig, maar niemand raakte gewond. Zij werden geëvacueerd en met bussen verder vervoerd. Door het incident konden er tot kwart voor elf minder treinen rijden tussen Zwolle en Amersfoort.
 
Op 23 november 2012 ontkoppelden twee delen van één treinstel in Sassenheim. Het betreft nu echter een splitsing van twee gekoppelde treinstellen. Dat is minder gevaarlijk, omdat reizigers in een rijdende trein niet van het éne naar het andere treinstel kunnen. Het incident bij Sassenheim bleek veroorzaakt door een verkeerde bout tijdens de renovatie. Na het ongeluk haalde de NS de andere treinen van dit soort van het spoor en verving de bouten.

In 2006 liet de koppeling van twee rijtuigen bij een intercity los. Dat gebeurde bij Meteren. Oorzaak was een menselijke fout. Een rangeerder had vergeten een zogenoemde schroefkoppeling aan een daarvoor bestemde haak te hangen. De loshangende schroefkoppeling sloeg onderweg tegen de koppeling tussen de treinstellen, die daardoor losraakten.

Dat bleek ook de oorzaak van twee incidenten in 2005 bij Geldrop. Opvallend was volgens de ILT dat de fout telkens gemaakt werd bij het onderhoudsbedrijf Maastricht van NedTrain. De veiligheidsprocedures bij dat bedrijf zijn sindsdien herzien.

Foto: archief.