Home

Treinrit naar Berlijn wordt sneller dankzij nieuwe locomotieven

NS wil nieuwe, snelle locomotieven inzetten voor de trein naar Berlijn. De tijdrovende locomotiefwissel bij de grens moet daardoor vanaf eind 2019 of begin 2020 tot het verleden behoren. NS liet eerder dit jaar al weten de reistijd van de Berlijntrein te willen versnellen.

Type Vectron

NS 12 heeft bij Siemens locomotieven op het oog van het type Vectron. Deze hebben een topsnelheid van 200 km/ uur en zijn al toegelaten op zowel het Nederlandse als Duitse spoor. In Nederland gaan de Vectron-locomotieven de huidige locomotieven van de serie 1700 vervangen. Die rijden nu tot aan Bad Bentheim. Op termijn moeten ook de rijtuigen van de Intercity Berlijn vervangen worden.

Locwissel Bad Bentheim

NS benadrukt dat de ambitie is dat de locwissel in 2020 verdwijnt. Maar die gesprekken zijn nog niet rond, weet OV-Magazine. Daardoor dreigt de locomotiefwissel in eerste instantie te blijven. Pas in 2021 gaat de locwissel waarschijnlijk pas echt verdwijnen, aldus OV-Magazine.

Geen HSL

Topman Roger van Boxtel pleit al langer voor een snelle trein tussen Amsterdam en Berlijn, het liefst via een nieuwe hogesnelheidslijn. Maar in Duitsland is er geen geld beschikbaar om de infrastructuur te versnellen, meldde dagblad Trouw eerder deze week. Van Boxtel: “We hebben een snelle trein naar Parijs, naar Frankfurt en ook naar Londen is het gelukt. Hoewel er naar Berlijn op het overgrote deel geen hogesnelheidslijn ligt, geloven we dat het hier ook beter kan.”

Schrappen stations

Door het schrappen van de locomotiefwissel moet de trein toch iets sneller worden. Bovendien kan de reistijd verkort worden door de trein minder vaak te laten stoppen en in de dienstregeling prioriteit te geven op binnenlandse treinen. Steden langs de spoorlijn willen echter hun aansluiting met de internationale trein niet verliezen. Daardoor is het schrappen van stations ingewikkeld. “Maar”, zegt een woordvoerder van NS, “het is nog steeds de ambitie.”

Reistijd

Een rit tussen Amsterdam en Berlijn duurt nu 6 uur en 22 minuten. Dat is bijna twee keer zo lang als een rit tussen Amsterdam en Parijs. In het meest positieve scenario kan de trein door het schrappen van stations en de locwissel bijna een uur sneller. De kans is echter klein dat de trein naar de Duitse hoofdstad zoveel sneller wordt. Een reistijdwinst van 20 a 30 minuten ligt meer voor de hand.

200 kilometer per uur

De Vectron zal in Nederland overigens geen 200 kilometer per uur gaan rijden. Het spoor Amsterdam – Hengelo is niet geschikt voor snelheden boven de 140 kilometer per uur. In Duitsland kan de trein wel deels 200 kilometer per uur rijden, maar dat doet de trein nu ook al.

Samenwerking

De Intercity Berlijn wordt door Deutsche Bahn en NS gezamenlijk geëxploiteerd. DB is van plan ook de intercity-rijtuigen op termijn te gaan vervangen.

This post was last modified on 2 maart 2020 14:52

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug