‘Treinreizigers laten 20 miljoen liggen’

Jaarlijks laten NS-reizigers voor zo’n 20 miljoen euro aan ’geld terug’ liggen voor als de trein langer dan een halfuur is vertraagd. Dat bevestigt een woordvoerder van NS aan De Telegraaf. “Gelukkig rijdt meer dan 92% van onze treinen op tijd, even los van overmacht door coronabeperkingen.”

95% reizigers vraagt geen geld terug

Het spoorbedrijf zegt in de krant dat reizigers eenvoudig op de NS site geld terug kunnen claimen bij vertraging. Hoeveel een reiziger krijgt hangt af van het treinkaartje / abonnement en de vertragingsduur.

In de Telegraaf zegt claimbureau Dealay dat 95% van de reizigers uiteindelijk geen geld terug vraagt, ook al hebben ze daar recht op. “Ze weten het niet, vergeten het of willen er geen moeite voor doen”, stelt Tim Uniken Venema (28), een van de drie oprichters.

Automatisch geld terug

Dealay is een nieuwe dienst die automatisch geld terug vraagt bij vertraging. Bij succesvolle claims rekent het bedrijf 20% bemiddelingskosten. Om van de dienst te gebruiken moeten reizigers hun accountgegevens van de ov-chipkaart delen. De dienst checkt vervolgens of er vertraging was, en kijkt daarnaast naar de in- en uitchecktijden van de reiziger. De claims geld terug bij vertraging worden maandelijks uitgekeerd.

NS zegt tegenover de Telegraaf bedenkingen te hebben vanwege de privacy. “Reizigers moeten wel heel goed weten aan wie ze hun reisgegevens willen prijsgeven. Wij hebben geen zicht op wat daarmee gaat gebeuren.” Dealay benadrukt hoge standaarden aan te houden, zodat de gegevens veilig bewaard blijven. Ook zegt het bedrijf dat de gegevens niet aan derden wordt verstrekt, behalve om claims te kunnen indienen.

Dealay is adverteerder van Treinreiziger.nl

This post was last modified on 29 september 2020 17:32

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug