fbpx

Treinpersoneel regionale treinen dreigt opnieuw met staking

24 jan 2023 23:01

Medewerkers van regionale treinen gaan binnenkort opnieuw staken voor betere arbeidsvoorwaarden in de kleinere cao voor het streekvervoer. Dat meldt vakbond VVMC. De bond voerde de afgelopen tijd gesprekken met de werkgevers, maar is niet tevreden met de uitkomst.

Staking multimodaal ov

De vakbond noemt het loonbod dat uit het overleg volgde niet “noemenswaardig” en “nog steeds te laag”, laat een woordvoerster van VVMC weten. Wanneer de nieuwe stakingen gaan plaatsvinden is nog niet bekend, maar volgens de bond zal dat tegelijkertijd in meerdere regio’s zijn.

De actie heeft betrekking op het zogeheten multimodale streekvervoer waarin zo’n 1300 medewerkers werken, voornamelijk treinpersoneel. Onder de cao vallen bedrijven die zowel bus- als treinvervoer aanbieden, zoals Arriva, Keolis en Qbuzz. Vorige week donderdag en vrijdag staakte dit treinpersoneel ook al; op donderdag in Twente, Dordrecht en Limburg, op vrijdag landelijk. Die stakingen vonden gelijktijdig plaats met de stakingen binnen de grotere cao streekvervoer, waaronder ongeveer 13.000 medewerkers vallen.

Uitval

Toch kan een staking binnen de kleinere cao op zichzelf wel degelijk impact hebben. Zo leidden drie eerdere stakingsdagen in december in het noorden van het land tot problemen met de dienstregeling in omliggende noordelijke provincies. Het treinpersoneel uit Friesland werkt bijvoorbeeld ook op trajecten in Groningen en vice versa, waardoor een betrouwbare dienstregeling niet kon worden gegarandeerd. Ook de nachttrein Maastricht – Schiphol van Arriva viel door de staking uit.

Koopkrachtbehoud

De VVMC eist onder meer koopkrachtbehoud voor de werknemers. Ook moet de werkdruk omlaag. Eerder sprak de bond al van een “onoverbrugbaar verschil van standpunten aangaande het tot stand brengen van een nieuwe cao”. Keolis kon desgevraagd niet meteen met een reactie komen. Arriva laat weten niet inhoudelijk te kunnen reageren omdat de vervoerder nog geen officiële aanzegging heeft ontvangen.

Ook voor de grotere cao streekvervoer zijn nog geen nieuwe afspraken gemaakt. De stakingen van vorige week leidden tot 40 procent uitval in de regionale dienstregeling. Het CNV deed niet mee aan deze staking, omdat de bond toen nog overleg voerde met de achterban over de invulling van acties. Dinsdagavond meldde CNV dat vervoerders een ultimatum wordt gesteld. Blijft een reactie uit dan volgen nieuwe acties, aldus de bond. De FNV verwacht woensdag met meer informatie te komen over eventuele vervolgacties.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
49 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
1 jaar geleden

Rover is bezig met een meldpunt versobering dienstregeling.

https://www.rover.nl/nieuws/29-dienstregeling/2191-rover-lanceert-meldpunt-voor-uitgekleed-ov

En lees vooral dit: En elke reiziger die dit jaar besluit het openbaar vervoer de rug toe te keren, is er één te veel.

Maar betrouwbaarheid van het OV is inmiddels ook al een dingetje geworden. Weer een staking en dit zal voor mensen de druppel zijn, die de emmer doet overlopen.

Je kunt je zo langzamerhand ook afvragen hoeveel keuze reizigers nog gebruikmaken van het OV en hoeveel nieuwe autobezitters er vanaf 2020 erbij zijn gekomen. Als ik met iemand mee rij valt het op hoe druk het op de weg is. Zo langzamerhand wordt het OV gevuld met niet keuze reizigers en wordt het OV nog gevuld gehouden door het contract van Stufi met de NS en andere vervoersbedrijven.

Bij de site van voorbeterov.nl werd de afgelopen maandag ochtend gewag dat de medwerkers van de FNV slechts 3% loonsverhoging krijgen waar de multimodale personeel op 8% aangeboden hebben. Moet er eerlijkheidshalve wel even bij vermelden dat de inflatie +10% is.

http://voorbeterov.nl/goedemaandagmorgen

Krijg sterk de indruk dat men het OV liever kwijt is dan rijk, ondankse de vele klimaatpraatjes van de regering. Alleen durfen ze dit niet hardop te zeggen en vinden ze stilletjes het allemaal wel goed zo. Immers wie rijdt er nog van de politci – op enkele kamerleden na – nog met het OV? En voor onze nieuwe automobilisten met nieuwe tolheffingen, kilometerheffing anno 2030 is en blijft de auto een melkkoe voor de overheid.

Johan
1 jaar geleden

Wanneer die lui met pensioen gaan is wat ze nog het meest gaan missen aan hun werkzame leven het staken. Net Pippi Langkous die naar school ging om vakantie te kunnen vieren.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Regeren is achteruit kijken in deze tijd. ook de vergrijzing heb je decenia lang aan kunnen zien komen. Dus de personeelsschaarste is geen natuurramp, maar het product van wanbeleid en verkeerde prioriteiten.

Aiko
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Lekker makkelijk weer om alles maar op de regering af te schuiven.
De vergrijzing zag men uiteraard wel degelijk aankomen, maar wat had men dan met die kennis moeten doen? Mensen verbieden om ouder te worden?
Dat wij als maatschappij blijkbaar niet genoeg willen stoppen in het OV om daarmee banen te creëren die aantrekkelijker zijn een baan elders kan je niet zomaar op een regering afschuiven.
Er is een personeelstekort en de mensen die in het OV werken zijn niet tevreden.
Als alle klagers hier vandaag nog zouden solliciteren scheelt dat weer wat personeelstekort, maar dat gebeurt vast niet.
Blijkbaar is een OV baan toch niet zo royaal betaald als men hier wil doen geloven. Of zitten er naast een aardig salaris toch wel nadelen aan.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Aiko

Het doel van het OV is niet om banen te creëren. Het doel van het OV is om reizigers te vervoeren.

Als je een krimp van de beroepsbevolking aan ziet komen, moet je zorgen dat de arbeidsproductiviteit omhoog gaat, bijvoorbeeld met zelfrijdende treinen. Het besturen van een railvoertuig is veel gemakkelijker te automatiseren dan bijvoorbeeld een vliegtuig of auto. Toch lijkt het erop dat we nog eerder automatische fietsbesturing kunnen verwachten dan automatische treinbesturing.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Aiko

Het totale gebrek aan arbeidsproductiviteit bij het OV moet eindelijk eens worden aangepakt.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Aiko

Niet iedereen wordt zomaar aangenomen in het ov. Er worden er vele afgewezen. Je moet wel wat kunnen incasseren en goed met mensen omgaan. Dus dat de klagers maar moeten gaan solliciteren en zo meehelpen het personeelstekort op te lossen slaat nergens op.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Vrijwel alle FNV-hardliners in welk bedrijf dan ook hebben dusdanig de pest aan hun werk, dat ze de dagen waarop ze de boel platgooien of dagen waarop zaken faliekant verkeerd gingen als de hoogtepunten van hun carrière beschouwen.

Geert
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

FNV en VVMC zijn volledig geradicaliseerd. Gewoon de stakingen uitzitten is de enige oplossing. Na tien keer staken gaat het personeel vanzelf wel weer aan het werk.

Stokbosveen
1 jaar geleden
Antwoord aan  Geert

Niet mee eens.
Overal in Europa worden door de vakbonden stakingen gehouden. In vrijwel alle gevallen voor een hoger loon omdat het leven aanmerkelijk duurder geworden is door de hoge inflatie. Maar de werkgevers willen niet echt meer loon betalen.
In deze tijden van personeelstekorten hebben de vakbonden meer macht dan eerst en kunnen ze ook eisen stellen.
Het is nu wachten wanneer de FNV zelf ook gaat staken, heb nog nergens gehoord of gelezen dat er stakingen komen bij de vakbonden zelluf…

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Geert

@Stokbosveen
Misschien moet je een keer beseffen dat je van een kale kip geen veren kunt plukken. De OV-bedrijven staan op de rand van een faillissement en dan kun je wel roepen dat er meer betaald moet worden maar vertel dan ook maar waar dat geld vandaan moet komen. De bedrijven hebben het niet en de politiek gaat het ook ophoesten.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Geert

Beste Stokbosveen kun je ook even vertellen waar dat geld voor die enorme loonsverhogingen vandaan moet komen?

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Geert

@Realisme graag

Dat de vervoersbedrijven financieel aan de grond zitten en moeten bezuinigen is in deze tijden duidelijk.

De rol van de politiek is mijninziens een andere. Je zou dus moeten stellen dat het de politiek veel aan gelegen is om in het kader van klimaat en milieu beleid dat mensen vaker hun auto laten staan en het OV nemen. En door dit klimaatbeleid zou de overheid hierin een duidelijke verantwoordelikheid moeten nemen. Anders moet de overheid om welke reden dan ook duidelijk zeggen dit doel niet meer na te streven en accepteren dat het OV tov de auto helemaal uitgerangeerd is.

We weten allemaal dat de auto de overheid veel geld oplevert en het OV alleen veel geld kost. Vervoersbeleid is en blijft wel en politieke keuze, ondanks de financiele aspecten ervan.

Verder heb ik ook diverse parlementariers duielijke uitspraken horen doen dat men vervoersarmoede wil aanpakken. En dat is een probleem dat de niet keuze reiziger de komende jaren hard zal treffen.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Geert

@baardstaart
Dat is makkelijk. Je eist 20% loonsverhoging en de belastingbetaler moet dat dan maar betalen. Zo werkt het dus niet.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Geert

@Brabo. De overheid moet ook niet iedere looneis gaan vervullen. Wat ik wel zeg is dat als de OV bedrijven krap bij kas zitten dat de overheid zelf moet kijken hoe belangrijk een goed functionerend OV netwerk voor de samenleving is. Krijg sterk het idee dat de overheid goed OV alleen met de mond beleidt en ik denk dat de overheid nu langzamerhand de keus publiekelijk moet maken kiezen we voor het OV en zetten we daar een zak geld tegenover of kiezen we voor de auto en zorgen voor voldoende capasiteit voor de automobilist en regelen basis OV voor de niet keuze reiziger.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Het reizen met het ov uit milieu overweging , daar twijfel ik weleens aan, terwijl er steeds meer hybride of vol elektrisch auto’s komen die ok milieu vriendelijker zijn dan een met fossiele brandstof. Het gaat bij het ov o.a. om de prijs, de frequentie en nog wat doorgaat voor comfort, dan kiezen veel mensen als het kan voor de melkkoe de auto dus, tenzij je geen andere keuze heb om met het steeds onbetrouwbare en vaker stakende ov te moeten reizen. Hoe vaker men staakt, des te meer keren de mensen het ov en geef ze eens ongelijk, dan keert het schip vanzelf de wal.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Ik geloof niet in zwaaipalen, zonneakkers en electrische auto’s. Ze draaien allemaal indirect op fossielen en kijk naar Duitsland nu, waar bruinkool populairder is dan ooit. Ja. na de mislukte energiewende. Wat wel helpt is de Franse aanpak van 80% van de electriciteit uit kernenergie. Daarom ben ik een sterk voorstander van kernenergie met onderzoek naar Thorium en fusie.
Ik krijg sterk het idee dat discontinue stroom en e-auto’s allemaal paniek oplossingen zijn. Het is mijninziens een stuk efficienter als we met 20 personen in 1 voertuig zitten dan met 20 personen in 20 voertuigen. En dit juist in een tijd waarin klimaat en milieu steeds belangrijker worden.

Daarom is het des te erger dat het OV nu helemaal over de balk wordt gegooid en helemaal niet wordt gedacht aan de niet keuze reiziger. Deze groep zal op een gegeven moment zich gaan aanmelden bij toegankelijkheidsvoorzieningen, zoals deeltaxis en zelfs Valys als de ramp groot genoeg is.

Wellicht zal men weer het volgende “dead on arrival” experiment gaan doen en dat is de 15 minutenstad en dat betekent dat alles op 15 minuten fietsafstand te bereiken is. Je werk, de zorg, de scholen, de winkels …. Als je mensen in grote steden propt zal het voedsel en andere benodigdheden van nog verder weg moeten komen. Verder moeten mensen nu vaak 30 minuten pendelen met de auto om bij hun werk te komen.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De sterke wens die voornamelijk in de grote gemeenten leeft om alleen nog maar elektrische voertuigen toe te laten binnen hun ringwegen, omdat dat milieuvriendelijk zou zijn, is kortzichtig. In Nederland gaat het standaard om dezelfde gemeenten die menen zich uit te moeten spreken over het slavernijverleden. De praktijk is dat de grondstoffen (lithium) voor de accu’s van die auto’s worden gewonnen op zwaar milieuverontreinigende wijze door jonge slaven (of anderszins gedwongen) met een lage levensverwachting. Het verschil in milieubelasting van een zuinige diesel en een (per definitie) zware elektrische auto valt daardoor te verwaarlozen. Alle energie en moeite kan beter worden geïnvesteerd in het aanpakken van de industrie, die zorgt voor ruim 70% van alle schadelijke uitstoot.

Realisme graag
1 jaar geleden

Staken tot er geen reiziger meer over is. En dat terwijl snapt dat er nu eenmaal niet meer geld is.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Als je de reacties onder de artikelen van deze website en elders leest, lijkt het of nauwelijks iemand snapt hoe het spoor er financieel voor staat. Er wordt gedaan alsof er enorme bonussen worden uitgekeerd, alsof er aandeelhouders zijn die enorme winsten opstrijken, alsof buitenlandse ondernemingen uitsluitend bestaan om als cowboys alle winsten naar hun thuisland weg te sluizen, alsof commercieel investeren in het spoor (en nachttreinen) rendabel is, alsof buitenlandse ondernemingen staan te trappelen om allerlei hogesnelheidsverbinding naar Nederland te starten (over de treinen van/naar Barcelona werd al gediscussieerd over het vermogen van de Talgo’s) en vooral alsof spoorwegpersoneel niet al royaal wordt beloond ten opzichte van hun functieniveau. Maar er is helemaal geen geld. Mensen zijn blijkbaar alweer vergeten dat het spoor de coronapandemie niet had overleeft zonden miljardenimpulsen van de overheden. Het spoor is in elk geval het komende decennium meer een vorm van gesubsidieerd liefdadigheidswerk. Het zou fijn zijn als de lonen daar aan worden aangepast.

Hetzelfde soort onnozelheid zie je hier ook als mensen vertellen dat het vliegtuig duurder moet worden, zodat de trein beter kan concurreren. De enige reden dat internationaal reizen per trein soms goedkoop is, is dat het vliegtuig vaak nog goedkoper is. Worden vliegtickets duurder, dan de trein ook. Ze staan dus te jubelen om het feit dat ze zelf duurder uit zullen zijn.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Je hoeft maar regelmatig de commentaren op deze site te lezen om te beseffen dat de financiële realiteitszin bij veel mensen ver te zoeken is.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Besef wel dat OV een nutsvoorziening is. immers niet iedereen heeft de beschikking over een rijbewijs en auto en in drukke gebieden is OV zelfs hard nodig om een totaal verkeersinfarct te voorkomen.

Rij regelmatig met een lijn mee, die uitgesproken druk is (niet echt dus)… Zo druk dat is dat alleen de chauffeur en ik er in zit. Dit zijn lijnen die idd op de nominatie staan om in de komende jaren ingekrompen of afgeschaft te worden. hiermee word ik wel een klant van deeltaxi systemen, omdat dit de nieuwe terugval mogelijkheid wordt. Dat er lege bussen nodig zijn om een effectieve en aantrekkelijke dienstregeling voor de reizigers mogelijk te maken nodig is is een feit. Maar als het aantal lege bussen boven een bepaald niveau komt weet je dat de lijn wegbezuinigd gaat worden. Zeker nu omdat de financiele positie van OV bedrijven na de Corona beroerder is geworden en de klanten weg blijven. Als de subsidies verdwijnen zal er waarschijnlijk weinig bus OV meer overblijven.

Dat keuze reizigers weer voor het OV gaat kiezen ga ik ondanks milieu en klimaat gepraat niet meer verwachten. Voor mij is de conclusie duidelijk… De auto heeft gewonnen totdat ze met projecten als 15 minuten steden proberen de automobiliteit in te perken. Ook iets waarvan ik denk dat het succes beperkt is. Autorijden is net als roken. Je kan het zo duur en impopulir maken als je wilt (OV is inmiddels nog impopulairder), maar mensen blijven het doen of in het eerste geval verslaafd zijn en in het tweede geval men simpel gezegd naar het werk moet.

Valt me op als ik met mensen meerij dat de wegen na Corona zoveel drukker zijn geworden. Dit is duidelijk een teken aan de wand.

Anoniem
1 jaar geleden

Nederland hoort gewoon goed openbaar vervoer te hebben. De overheid moet daar veel meer geld insteken. Heel veel meer. Meer snelle bussen, meer spoor. Eigenlijk moet het hele systeem gigantisch op de schop. Veel meer stations in dorpen en voorsteden waar nu de trein niet stopt en iedereen in de auto stapt. Ov moet de toekomst hebben en niet afgebroken worden en gaandeweg als een nachtkaars uitgaan. Als je echt iets kwalitatief goed en vlot en comfortabel aanbiedt komen er ook veel meer klanten. En accepteer dat je het nooit terugverdiend krijgt. OV is een basisvoorziening en daar zal altijd geld bij moeten. Kan mij niks schelen dat ik daarvoor meer belasting moet betalen. Je krijgt er aan de andere kant weer veel voor terug en dan laat ik ook veel vaker de auto staan als er handig en betaalbaar ov is.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

En hoe zie je dat dan binnen een democratie waarin de meerderheid nooit van het OV gebruik wenst te maken? En hoe wil je al die ‘veel meer stations’ gaan realiseren tussen alle nimby’s?

Zolang het laffe en inefficiënte NS de partij is die het OV in Nederland grotendeels vormgeeft, zie ik de situatie absoluut niet verbeteren.

Oscar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

> Nederland hoort gewoon goed openbaar vervoer te hebben.

Definieer “openbaar vervoer”.

Treinen, metro’s, trams en bussen zijn voorbeelden van aanbodgestuurd OV. Ik vrees dat dat zijn tijd gehad heeft. Wat we nodig hebben, is vraaggestuurd OV. Net zoals gas/water/licht vraaggestuurd zijn. Water stroomt immers pas als ik de kraan opendraai.
Denk aan deeltaxi’s, sociale vervoersnetwerken, blablacar, charters en shuttleservices.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Oscar

Deeltaxi’s, buurt-en belbussen en dat soort dingen vermijd ik. Bij veel mensen heeft dat ook het imago van gehandicapten- en bejaardenvervoer. En op zondag- en in de avond rijdt het vaak niet. Eigenlijk alles wat op bestelling of boeking gaat vermijd ik. Te ongemakkelijk en bewerkelijk. Liever 1x per uur een vaste, grote bus waar je al dan niet gebruikt van maakt dan iets telefonisch of via apps minstens een uur te voren moeten bestellen. Ik heb het gevoel dat de meesten hier zo over denken want die buurtbussen bij ons zijn goeddeels leeg, terwijl de voormalige grote bus nog wel wat meer reizigers trok (maar er veel te lang over deed en op onhandige tijden reed en geen aansluiting gaf op de trein!)

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

En als je het zelf moest betalen, wat zou je dan inzetten als er ook andere posten zijn waar je dat geld graag aan zou besteden? Veel geld aan bussen die grotendeels leeg rondrijden of veel minder geld aan vervoer op maat op afroep?

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Buurtbussen rijden met een vaste dienstregeling.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Het OV in Nederland is gewoon het “stiefkindje” van ons vervoersbeleid en fungeert mijns inziens niet echt om de mobiliteit draaiende te houden, is meer bijzaak dan hoofdzaak. Zodra iemand de kans krijgt een autootje te rijden en dus ook voor vrijheid in reizen met enkele beperkingen zoals eventuele files, laat men het OV links liggen. De bonden dreigen zelfs met een vijfdaagse staking lees ik op een L1 nieuwsbericht voor een nog betere cao, dan krijgt men misschien zijn zin en natuurlijk meet poen en dergelijke, maar op langere termijn ook naar de knoppen. Het reizen met het OV, je moet er soms mee leren leven ook al zit het steeds vaker niet mee…

Oscar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Het OV is er in ons land nu toch vooral om het wegennet draaiende te houden. Zonder OV zou het op ons wegennet pas echt een puinhoop zijn. Helaas betekent dit ook dat er geen animo is om in het OV te investeren als er geen files op de wegen zijn. In dat opzicht is het coronavirus een effectievere filekiller geweest dan het OV.

> Zodra iemand de kans krijgt een autootje te rijden en dus ook voor vrijheid in reizen met enkele beperkingen zoals eventuele files, laat men het OV links liggen.

Wat veel mensen vergeten is dat al die autootjes ook ergens geparkeerd moeten worden. Hier in Eindhoven is een plan voor drie nieuwe woontorens in het centrum van de stad. 100 meter hoog per stuk. Onze gemeente heeft er echt het vertrouwen in (en dit ga je tien keer herlezen voordat je het zelf gelooft) dat de mensen hier allemaal met het OV gaan en het aantal parkeerplaatsen beperkt zal zijn.

Mijn vraag is dan ook: worden die torens dan ook 40 meter diep voor al die auto’s die de bewoners meenemen? Of komt er op zijn minst een vierde toren naast? Want er is altijd één kennis in het netwerk van die mensen die daar woont waar het OV niet komt. En dan heb je hoe dan ook een auto nodig, ook al rijden de bussen in Eindhoven elke minuut. Maar als je die auto eenmaal hebt, dan heb je voor 80-90% van je logistieke behoeften geen OV meer nodig.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Ik heb geen rijbewijs maar iedereen zeurt aan mijn hoofd om waarom ik dat in vredesnaam toch niet ga halen Waarom ik me vermoei met het ov waarmee altijd wel iets is. Ik weet niks van auto’s maar volgens hen is het met alle overige kosten – apk etc- ongeveer net zo duur als een jaar met ov. Soms misschien wat duurder maar daar staat ook heel veel tijdwinst en flexibiliteit tegenover dus dat is het heel erg waard. Ik ga ook met de trein op vakantie naar het buitenland maar zij altijd met de auto. Schijnt ook goedkoper te zijn en je kan ter plaatse met je eigen auto alle kanten op. Gemak!

Peter van Lieshout
1 jaar geleden

Het arbeidsconflict tussen de werknemers in het regionale trein – en busvervoer (de vakbonden) en de werkgevers (verenigd waarin??? In de FMN?) is een klassiek conflict tussen werknemers en werkgevers, dus er is niks nieuws onder de zon.

Maar op de achtergrond spelen de opdrachtgevers van diezelfde regionale vervoerders de rol van de INDIRECTE werkgevers en dat zijn voor het merendeel de provincies als A)lagere overheden, als B)de aanbesteders voor het provinciale vervoer, als C)lid van DOVA oftewel de Decentrale Openbaar Vervoer Autoriteiten. De DOVA beslist bijvoorbeeld over de prijs die de ov – reizigers moeten betalen in het regionale/provinciale bus – en treinvervoer, met andere woorden over de “centjes”.

De provincies zijn – en zo is dat ook wettelijk vastgelegd in de Wet Personenvervoer 2000 – verantwoordelijk voor het openbaar vervoer binnen hun eigen provinciegrenzen en dus ook voor de financiering daarvan.

Wat de uitkomst ook is van dit arbeidsconflict, de provincies zullen
de prijs daarvan moeten betalen, met andere woorden “de portemonnee moeten opentrekken
oftewel moeten DOKKEN!

Hier op “treinreiziger.nl” wordt door sommigen over het openbaar vervoer gesproken als over een bodemloze put.
Nou, dan ik zelf ook wel een lijstje verzinnen van – in mijn ogen – bodemloze putten in Nederland. En dat kan dan elke reageerder/lezer hier.
(Ik ga hier MIJN listje van bodemloze putten niet noemen, want dan krijgen we DAAR weer een discussie over.

De DOVA – leden leunen ondertussen comfortabel achterover en houden wijselijk hun mond met het argument, dat het hier gaat om een arbeidsconflict tussen werkgevers en werknemers, terwijl zij ondertussen wel een vervoersplicht hebben voor de inwoners binnen hun eigen provinciegrenzen.
Een duidelijk voorbeeld van verdeel – en heers – politiek.

Wat ik hier ook niet ga doen is iets zeggen over de “arbeidsethiek” binnen de openbaar vervoer – sector of welke sector dan ook, want daar weet ik te weinig van. En het is ook gewoon niet productief!
Maar dat kan ik met een gerust hart aan anderen overlaten…
Het lijkt mij verstandiger als zij zich op de eerste plaats met hun eigen arbeidsethiek gaan bezighouden.

Gelukkig zijn er hier ook andere geluiden – o.a. de noodzaak van een betrouwbaar openbaar vervoer, het openbaar vervoer als basisvoorziening, als nutsvoorziening en “het doel van het OV is reizigers te vervoeren”. Het ENIGE doel voeg ik daar maar even aan toe – en het is de overheid/politiek in Den Haag en in de provincies – Gedeputeerde en Provinciale Staten – die op alle fronten tekortschiet!

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Met het maar oeverloos verhogen van de lonen gaan er niet meer bussen en treinen rijden. Het OV-budget wordt leeggeroofd door de vakbonden.

Juriaan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

De provincies zijn verantwoordelijk voor het openbaar vervoer maar hebben geen vervoersplicht. Ze mogen naar eigen inzicht beslissen hoeveel OV ze bieden en onder welke voorwaarden.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

“Wat de uitkomst ook is van dit arbeidsconflict, de provincies zullen de prijs daarvan moeten betalen, met andere woorden “de portemonnee moeten opentrekken oftewel moeten DOKKEN!”

De provincies moeten helemaal niets. Ze kunnen ook besluiten het OV verder in te krimpen als de kosten teveel stijgen.

Rob
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Niet inkrimpen, anders organiseren. Proberen meer reizigers binnen te halen. Gewoon inkrimpen is zo makkelijk en ambitieloos. Heb eens visie en vraag de mensen zelf waarom ze het ov links laten liggen en doe daar dan wat aan. Schouders eronder en samen aan de bak om meer te voldoen aan de vraag van de klant.

Opa Ties
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Ik denk niet dat de politiek veel trek heeft om meer geld in het OV te steken nu daar meer gestaakt dan gewerkt wordt. De sector wordt geterroriseerd door vakbonden en militant personeel.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Dus je wenst niks te zeggen over de arbeidsethiek, omdat je daar te weinig vanaf weet, maar je veroordeelt ondertussen iedere andere partij die je benoemt en waar je ook helemaal niets van begrijpt. Je sluit je ogen voor het ene en veroordeelt het andere. Niet bepaald een evenwichtig verhaal.

Gewoon dokken zit er niet in als er geen geld is. Waar moeten ze dat dan vandaan halen? De enige optie bij flinke loonkosten is het schrappen in de dienstverlening.

De overheid heeft heel veel taken en niet voor alles is geld. Als er moet worden gekozen tussen miljoenen uitgeven om bussen op incourante tijden grotendeels leeg rond te laten rijden of de broodnodige handjes aan het bed in de zorg, dan is de keuze voor de laatste optie gewoon te billijken, zeker gezien de democratische verhoudingen in dit land.

De grootste partij die tekortschiet in het openbaar vervoer is NS. Dat is de partij die het imago van het OV in Nederland bepaalt. Het is duur, onbetrouwbaar, klantonvriendelijk, slecht georganiseerd etc. etc. NS is alles wat het niet moet zijn. Bovendien zorgen partijen als NS ervoor dat er nauwelijks correlatie is tussen de hoeveelheid geld (subsidie) die je erin stopt en de kwaliteit die er geleverd wordt. Geef je NS morgen een half miljard, dan gaat er geen extra trein het spoor op, maar heb je viermaal per jaar een soort Wintercity (de mislukte actie in december), omdat dat zo goed is voor het imago.

Annemiek
1 jaar geleden

Strategisch interessant vind ik hoe WVOV zich opstelt. Zij zeggen gewoon dat hun voorstel tot 31 januari op tafel ligt en er anders geen nieuwe CAO komt. Dit omdat het voorstel het maximale biedt wat mogelijk is voor de vervoerders die nagenoeg failliet zijn.

Interessant vind ik dit vooral omdat de stakingsbereidheid al niet erg hoog was. Voor werknemers betekent het nu concreet dat als de vakbonden vasthouden aan de harde lijn, ze er geen cent bij krijgen. De groep die al niet tot staking bereid was, wordt dan dus genaaid door de vakbonden. En die groep lijkt in veel regio’s veel groter te zijn dan de groep die wel staakt. De kans is enorm dat blijkt dat de vakbonden een te grote broek hebben aangetrokken ten opzichte van hun relevantie. En daarmee graven ze hun eigen graf.

Geert
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik vermoed ook dat we uitonderhandeld zijn. Er is domweg niet meer geld en dan kun je staken tot je een ons weegt maar meer zal er niet komen.

Het tragische van de vakbonden is dat ze vooral veel leden hebben in sectoren waar geen geld zit zoals OV, horeca, detailhandel, politie, etc. Daar schiet staken weinig op.

Peter van Lieshout
1 jaar geleden

Ondertussen melden tig media mogelijk acties – stakingen dus – “in de provincie” door de VVMC in het regionale/provinciale treinvervoer en door de FNV en het CNV in het provinciale busvervoer.

Het lijkt er op, dat de provinciebesturen de actiebereidheid onder de werknemers in het bus – en treinvervoer in hun eigen provincie schromelijk onderschatten. De vraag is of dat wel verstandig is.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Wat de bonden roepen over ‘mogelijke acties’ staat natuurlijk compleet los van de actiebereidheid.

‘Laat ze maar staken’ is een te billijken houding nu er gewoon niet nog meer geld is.

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Er kan wel actiebereidheid zijn maar dat helpt niet als er geen geld is. Vergeet maar dat de provincies de portemonnee gaan trekken.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Wat denk je nou? Dat de provincies geld gaan geven voor 15% loonsverhoging? Die zullen gek zijn want dan staan morgen alle ambtenaren plus de hele collectieve sector ook op de stoep om 15% te eisen.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Of dat wel of niet verstandig is is niet zo relevant. Er is gewoon niet meer geld.

Met corona waren bedrijven en scholen maanden lang dicht en moest iedereen thuiswerken. Dat kan nu eventueel ook wel weer en tijdje.

Anonieme teleurgestelde (mischien voormalig) treinreiziger
1 jaar geleden

Regionaal treinvervoer in de provincie Gelderland (met name de Achterhoek) is ronduit onaantrekkelijk voor verschillende redenen:

-Het ontbreken van toiletten in de treinen (Winterswijk-Arnhem is 1 uur en 5 minuten).Jammer genoeg zal hier in de nabije toekomst ook weinig aan veranderen.

-Het ontbreken van toiletten op nagenoeg alle kleine en middelgrote stations (indien wel aanwezig zijn ze of gesloten vanwege vandalisme of alleen bereikbaar via een restauratie met beperkte openingstijden).

-Weinig tot geen sociale controle door conducteurs. In de avonduren kun je dit al helemaal vergeten!

-Het ontbreken van een goeie, afgescheiden, rustige 1ste klas afdeling in de treinen.

-Enkelspoor (na Didam/Zevenaar respectievelijk dubbel).

-Ongeëlektrificeerd.

-Kaartautomaten op stations beschikken over weinig functies. Ik blijf me verassen over het feit dat ik voor de meest zaken omtrent een ov chipkaart naar een Bruna/Primera winkel moet met een ov-zuil. Daarnaast bieden de kaartautomaten ook niet echt veel betaalopties. Wat is er in godsnaam mis met contant geld (lees briefgeld en niet munten zoals bij de NS)? Oh ja, plofkraken dat is het en het legen van die automaten kost ook geld en dat kan natuurlijk niet.

-Communicatie met reizigers in de treinen. Vaak genoeg meegemaakt dat de stoptrein naar Arnhem/Winterswijk doorreed naar Tiel/Zupthen. Erg fijn als dit even omgeroepen wordt, wat niet het geval was.

Hoewel ik meende te lezen dat het treinvervoer iets minder hard wordt getroffen is zo een vijf daagse staking voor sommige reizigers toch wel een extra duw om naar de dealer te gaan voor een leuke occasion. Ik zit er namelijk wel aan te denken.

Ik vraag me altijd af of de ‘hoge heren’ bij vervoersbedrijven zelf ook met de trein gaan. Ik betwijfel het.

Ondertussen wel het Nederlandse landschap (wat er nog van over is) volproppen met windturbines en zonneparken, want dat is duurzaam. Als een vrachtschip door de havens van Rotterdam vaart doet die dat op eco-standje. Eenmaal op zee is het op volle kracht vooruit naar China. Dus wat maken die paar extra treinreizigers nou uit die het ov vaarwel zeggen in dit kikkerlandje?

Anoniem
1 jaar geleden

Wat u allemaal wil is voor regionale lijnen volslagen onbetaalbaar. U denkt kennelijk dat al dat extra personeel gratis werkt.

Brabo
1 jaar geleden

Zoete Lieve Gerritje en Sinterklaas bestaan nietm. Wat u wil gaat vele miljarden kosten.

Annemiek
1 jaar geleden

Je gezeur over de kaartautomaten slaat nergens op. Het gros van de reizigers doet letterlijk al jaren nooit een handeling bij de automaat. Als jij daarvoor nog naar de Primera moet, dan kies je daarvoor. Het is absoluut overbodig.