Treinreizigers die in de nacht van woensdag op donderdag met de trein uit Amsterdam probeerden weg te komen, klagen op Twitter volop over de dienstverlening van de Nederlandse Spoorwegen.
De treinen waren overvol omdat veel Ajax-fans tegelijkertijd uit de stad vertrokken. Op Twitter klagen reizigers over matige communicatie, te weinig treinmaterieel, perronwissels op het laatste moment, treinen die steeds weer leeggeruimd werden en een gigantische vertraging. De politie werd ingezet om te zorgen dat sommige overvolle treinen toch konden vertrekken, terwijl andere passagiers moesten wachten op de perrons.
De problemen werden volgens NS veroorzaakt door supporters die na afloop voor overlast op het Centraal Station van Amsterdam zorgden. “Het was extreem druk. Bovendien liepen mensen over het spoor en werd er hier en daar aan de noodrem getrokken. Dat helpt natuurlijk niet,” aldus een NS-woordvoerder.
De NS adviseerde sommige mensen een taxi te nemen. De klantenservicemedewerkers kunnen echter niet garanderen dat die kosten vergoed worden. Anderen krijgen te horen dat ze zonder taxi niet meer thuis kunnen komen en dat ze de eerste vroege trein kunnen nemen. “Daarmee heeft NS gehandeld in strijd met de algemene voorwaarden,” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl. Hij adviseert gedupeerde treinreizigers de kosten van vervangend vervoer bij NS te declareren. “Voorwaarde is wel dat je op tijd voor de laatste trein aanwezig was op het station. Anders is het eigen schuld, dikke bult.”
In de algemene voorwaarden van NS staat dat het bedrijf vervangend vervoer moet regelen als de laatste trein niet rijdt of de laatste aansluiting verloren gaat. Als NS daarin niet slaagt, dan belooft NS zich maximaal in te spannen om reizigers kosteloos een slaapplaats aan te bieden. Het lijkt erop dat dit laatste niet overal gebeurd is. Volgens NS hebben er echter wel extra treinen en extra lange treinen gereden. Al was dat niet op te maken uit de reisinformatie. Daaruit blijkt dat veel treinen bestonden uit één treinstel. Uiteindelijk was volgens NS iedereen rond 02.30 uur uit Amsterdam vertrokken. De woordvoerder vergeleek de drukte in de hoofdstad met die op Koningsdag. “Alleen wilde woensdagavond na het eindsignaal iedereen tegelijk naar huis.”
Sommige treinreizigers belden met de NS klantenservice en moesten meer dan een uur wachten voordat er opgenomen werd. NS had vooraf aangegeven voorbereid te zijn op de massale uitstroom, wel adviseerde het spoorbedrijf om niet met de laatste trein te reizen.
Mocht NS vervangend vervoer niet willen vergoeden, dan kunnen reizigers naar de Geschillencommissie Openbaar Vervoer stappen. “Mocht dat voorkomen, waar ik niet van uit ga, dan kunnen gedupeerden zich ook bij ons melden voor advies,” zegt Van Kuijeren.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 29 mei 2017 09:25
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…