fbpx

Treinmachinisten krijgen bijscholing energiezuinig rijden

07 jan 2013 12:20

NS hoopt dit jaar enkele miljoenen te besparen door treinmachinisten zuiniger te laten rijden. Sinds vorig jaar worden de 2850 machinisten hierin bijgeschoold, zegt een woordvoerder maandag. Het spoorbedrijf besteedt al enkele jaren aandacht aan enrgiezuinig rijden

De machinisten krijgen onder meer uitleg op welke punten ze de trein kunnen laten uitrollen. In plaats van vlak voor het station op de rem te trappen komt de trein dan langzaam het station binnenglijden. "Voor de passagiers is dat ook aangenamer", zegt de woordvoerder. De veiligheid en de punctualiteit van de dienstregeling blijven voorop staan.

Ook worden treinen met een dynamo afgeremd. Het effect is vergelijkbaar met een ouderwetse dynamo op een fietswiel. De energie die dit bij treinen oplevert wordt geleverd aan treinen in de buurt. NS onderzoekt hoe die energie effectiever kan worden opgevangen en aan het elektriciteitsnet kan worden geleverd.

Dat moet jaarlijks vele tonnen kilowatt aan gratis energie opleveren. Dit betekent echter niet dat de prijzen voor treinkaartjes omlaag gaan. "Maar het treinkaartje wordt hierdoor wel groener", zegt de woordvoerder.

 

Overigens zijn vertraagde treinen in de praktijk het minst zuinig: die treinen krijgen door de vertraging sneller een rood sein, waardoor er geremd en weer opgetrokken moet worden. Dat kost veel energie.

Spoorwegbond FNV zegt in de krant enthousiast te zijn over het plan. "Het ziet er goed uit", zegt bestuurder Roel Berghuis. Wel tekent hij aan dat zuiniger rijden geen invloed mag hebben op de concentratie van de machinisten. "Denk daarbij aan het missen van seinen."
 
Novum / Treinreiziger.nl. 
Foto: Directielid Merel van Vroonhoven tijdens haar opleiding voor hoofdconducteur in de cabine van de machinist.