fbpx

Treinkaartje populairder dan OV-chipkaart

Wekelijks reizen 300.000 reizigers op saldo met de OV-chipkaart bij NS. Het grootste deel van de reizigers kiest nog steeds voor het papieren treinkaartje. De Telegraaf trekt de conclusie dat slechts 5% van de reizigers de OV-chipkaart gebruikt en dat de invoering daarom mislukt is. De Nederlandse Spoorwegen is het niet eens met deze conclusie.

"Nog lang niet iedereen kan reizen op saldo bij NS. Bijvoorbeeld studenten en jaartrajectkaarthouders kunnen dat nog niet. In totaal hebben 750.000 reizigers hun OV-chipkaart voor de trein geactiveerd. Dat is boven onze verwachting", zegt NS woordvoerder Hertbert Brinkman. Hij benadrukt verder dat de OV-chipkaart bij NS stap voor stap wordt ingevoerd, en dat deze cijfers daarbij passen.

Bewust 
Overigens zal niet iedereen die de OV-chipkaart heeft geactiveerd, de kaart ook (direct) gebruiken. Er zijn ook reizigers die bewust voor het papierenkaartje kiezen. Bijvoorbeeld omdat ze dan niet kunnen vergeten uit te checken. In elk geval is duidelijk dat nog niet alle vaste klanten de OV-chipkaart hebben geactiveerd.

Eerdere stappen
De OV-chipkaart is 1 oktober 2009 bij NS te gebruiken. Aanvankelijk konden mensen alleen met een anonieme OV-chipkaart bij NS terecht. Sinds 1 december 2009 konden ook reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart, bijvoorbeeld met een voordeelurenkaart, bij NS chippen. 

Populairiteit
Duidelijk is dat het papieren treinkaartje nog altijd populairder is dan de OV-chipkaart. Hoe de precieze verhoudingen ligt tussen papierenkaartjes en het reizen op saldo, zoekt de woordvoerder nog uit. NS geeft aan dat de reizigers die de OV-chipkaart wel gebruiken, ook erg tevreden zijn. "76% van de reizigers die op saldo reist, vindt de OV-chipkaart meer gemak hebben dan het papieren treinkaartje", zegt Brinkman.

Samenreiskorting
Voordat de OV-chipkaart verplicht wordt bij NS, moeten er nog de nodige stappen gezet worden. Voor de Samenreiskorting is er nog steeds geen oplossing. "Wij zijn nog aan het kijken of het kan, en zo ja hoe we de Samenreiskorting op de OV-chipkaart kunnen aanbieden".

Kritiek
De Telegraaf wijst verder op de kritiek dat vervoerders zonder enige tegenprestatie miljoenen verdienen aan mensen die vergeten uit te checken. Tussen de 0,5 procent en 2 procent van de reizigers die de kaart gebruiken vergeet uit te checken. Ingewijden laten aan de Telegraaf weten dat dit foutje de vervoerbedrijven jaarlijks tussen de vier en zes miljoen euro extra oplevert. Demissionair minister Eurlings van Verkeer vindt dat dit geld terug moet naar de reizigers.