fbpx

“Treinkaartje naar Barcelona soms te duur”

30 okt 2018 17:09

Internationale treinkaartjes van de NS zijn soms duurder dan nodig is. Dat stelt reizigersvereniging Rover op basis van een steekproef.  Daaruit blijkt dat kaartjes gekocht bij NS International soms duurder uitvallen dan wanneer je ze via buitenlandse websites koopt. Zo kost een directe reis van Barcelona naar Brussel op een willekeurige dag bij de NS 102 euro, terwijl reizigers via de Franse spoorwegen een kaartje voor 88 euro kunnen krijgen.

Tariefverschillen

Wie bij NS 88 euro wil betalen, moet het kaartje Brussel – Parijs en Parijs – Barcelona los kopen. Dan komt het tarief opeens wel op € 88, maar wie in één keer Brussel – Barcelona intikt, moet € 102 afrekenen. Andere verbindingen met Spanje laten dezelfde afwijking zien, waarbij soms tientallen euro’s te veel wordt gerekend. Volgens NS heeft dat te maken met de verbinding met buitenlandse ticketsystemen. De laagste tarieven kunnen hier niet automatisch worden opgehaald, terwijl websites uit andere landen dat wel kunnen. Op dit moment is daar weinig aan te doen, maar de NS zegt het probleem te onderzoeken. Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl is dat een breder probleem. “Er is niet een website die de beste tarieven heeft. De Tsjechische spoorwegen hebben bijvoorbeeld goedkopere treinkaartjes vanuit Duitsland en België naar Praag dan de DB en de NMBS”, legt Van Kuijeren uit. NS gaf eerder aan per jaar circa 100 treinkaartjes naar Barcelona te verkopen. De Treinreiswinkel zegt daar ver overheen te gaan.

Beste tarieven verplicht

Volgens Rover zijn vervoerders verplicht de beste tarieven aan te bieden. De belangenorganisatie zegt dat dit geregeld is in een Europese verordening. NS moet volgens Rover dus ook de scherpe tarieven aanbieden die de SNCF ook heeft. Overigens heeft ook de SNCF niet altijd de beste prijs: vorige maand had de Spaanse spoorwegen een actietarief voor de TGV Parijs – Barcelona, die actie werd uitsluitend aangeboden bij de Spaanse spoorwegen (RENFE).

Verschillende tarieven

Treinreiziger.nl is op dit moment bezig met een uitgebreid onderzoek waarbij ticketaanbieders uitgebreid worden vergeleken. “Er komen merkwaardige verschillen boven. Was het maar waar dat er een plek was waar je de beste prijs kon vinden. Er zijn de laatste jaren wel stappen gezet in die richting, maar er zijn nog veel meer stappen te zetten. Wat dat betreft mogen we blij zijn dat NS is aangesloten op het tariefsysteem van de Duitsers, en ook deels op het Franse tariefsysteem.”

© Treinreiziger.nl / ANP

0 0 stemmen
Artikel waardering
41 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Theo
5 jaren geleden

Reizen me de trein is relax, we willen nog naar Rome maar kunnen pas n 8 december kopen? Nu ook nog eens opletten waar je de goedkoopste vindt.
als je dan kunt boeken op 8 december zijn ze natuurlijk zo weg want vol = vol

Puck
5 jaren geleden

Ik zag eens iemand in Luxemburg in de trein met een kaartje dat hij bij NS had gekocht. Van Ëlwen (Troisvierges) naar Luxemburg-Stad, had hij bijna €20 voor betaald. Hetzelfde kaartje kost in Luxemburg €2, een tiende van de prijs dus…

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Puck

Wie doet dat dan ook, een kaartje tussen twee Luxemburgse station in Nederland kopen.
Of trouwens alles in Luxemburg zo prima geregeld is met buitenlandse aankopen.
De diesel is wel heerlijk goedkoop. Dat komt doordat ze zelf nauwelijks wegen hebben en alles opgestookt wordt in het buitenland.

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Dat doet iemand die bijvoorbeeld bang is ter plekke geen kaartje te kunnen kopen of te maken te krijgen met een onbegrijpelijke kaartautomaat, of een vervoerbewijs waarvan niet duidelijk is of en hoe die gevalideerd moet worden.

Dominic
5 jaren geleden

Met de trein naar Barcelona, ongeveer 11 uur in de trein zitten voor een bedrag waarmee je ook met het vliegtuig kan, wie doet dat nou? Enkele treinfanatiekelingen daargelaten. Afstanden van +\- 1500 kilometer zijn niet geschikt om met de trein te doen. Zelfs al zou je met alleen maar echte HSL treinen de reis kunnen maken met goede aansluitingen (waarbij het altijd maar de vraag is of je die haalt want punctueel is het allemaal niet echt) dan zou je er nog minimaal een uurtje of 6 á 7 over doen. Als dat dan tegen een heel aantrekkelijk tarief aangeboden zou worden dan zou het heel misschien nog een optie kunnen zijn. Tot die tijd lekker met het vliegtuig dus.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dominic

Ik denk dat het nog interessant zou kunnen zijn voor een HSL-nachttrein. Dan nog steeds zouden de meeste mensen willen vliegen, maar ik denk dat je dan nog wel rendabel een trein zou kunnen laten rijden.

hanzeboog2012
5 jaren geleden

Als meerdere spoorvervoerders willen samenwerken aan een HSL nachttrein zou het kunnen. Vooral op de HSL corridors zoals Barcelona – Lyon – Parijs – Lille – Londen/Amsterdam/Köln.

Kunnen ze een keer een proefbedrijf beginnen zoals Eurostar dat nu ook doet tussen Londen – Amsterdam. Klink als fictie. Maar zou me niet verbazen als een hogesnelheidsnachttrein een succes wordt. Zeker als het comfortabel, snel en niet te duur is.

Annemiek
5 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Ik vraag me af wat er dan van zo’n nachttrein verwacht mag worden. Zonder enige vorm van basale voorzieningen (rust, bed, douche, fatsoenlijk voedsel) zal zoiets uitsluitend voor spoorwegfanaten aantrekkelijk zijn. Bouw je dergelijke voorzieningen wel in, dan wordt de rit echter al snel weer schreeuwend duur. Zelf zou ik het bijzonder goor en onaantrekkelijk vinden om na een nacht in een treinstoel te hebben gelegen, me ongewassen door Barcelona te begeven.

hanzeboog2012
5 jaren geleden

Hogesnelheidsnachttrein Beijng – Shanghai:

https://www.youtube.com/watch?v=iZsTtlUnink

In China zijn ze veel innovatiever. En veel sneller met besluitvorming en aanleg van infrastructuur.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012
Van Stoffelen
5 jaren geleden

Gaat in Frankrijk niet gebeuren, daar gooien ze ‘s nachts de boel dicht voor onderhoud aan het spoor.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Van Stoffelen

Dat kan men ook veranderen. In Frankrijk heb je ook nachttreinen volgens mij.

dries molenaar
5 jaren geleden

Wat behelst een nachttrein? Rijden in het donker tussen 23h en 7h? Of ook nog geschikt interieur als slaapstoelen? Of zoals in de nieuwe lange afstand vliegtuigen? Wanneer het vliegen maar goed duur wordt zal het allemaal wel kunnen. Voorlopig vliegen ze met bloemen van Kenya naar New York (of Europa) en is het dus veel te goedkoop.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

NB wanneer het spoor ‘s nachts vrij is zou je ook lichte vracht als groente en bloemen uit Spanje naar naar het Noorden kunnen transporteren. ‘s avonds laden en de volgende morgen op de Kijfhoek in Nederland (of Rungis, Brussel en Düsseldorf). Men zou niet eens volle snelheid hoeven rijden. Trucks zijn dan nog niet eens halvewege. De vraag is wat je terug zou kunnen sturen?

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

In een stoel wordt ik niet vrolijk in een nachttrein. Meestal is er een rijtuig stoelen, een ligrijtuig (eenvoudige banken) en een slaaprijtuig (meer privacy en comfort).

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Ideeën genoeg. Er zijn niet genoeg treinstellen om alles te doen. Zo’n nachttrein met speciaal interieur kan maar één rit per dag maken.

Eigenlijk zou je ook Rotterdam-London ‘s nachts kunnen rijden. Men moet alleen de snelheid wat beperken zodat de reistijd op zo’n zes uur uit komt.

Maar goed, volgens de ervaringsdeskundigen gaan mensen liever 05:00 op dan dat ze ‘s avonds laat met de trein gaan en ‘s morgens mooi op tijd op bestemming zijn. Nachttreinen zouden dan vooral toeristen dingen zijn.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dominic

Ja, vliegtuigen vertrekken altijd op tijd en zijn altijd op tijd op hun bestemming.

Als ze zouden doorrijden kan het wel in minder tijd. Brussel-Parijs 1 uur. Parijs Montpelier 3,5 Monpelier-Barcelona 2
Rotterdam-MArseille is 6 uur met de Zon-Thalys

EGrafland
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dominic

Ik heb het in het verleden een paar keer gedaan. Ochtendtrein naar Parijs, daar lekker een middag rondkijken en goed eten, en op een beschaafd tijdstip de nachttrein in naar Cerbère, waar de trein wachtte naar Barcelona. Ik weet niet of het nog kan op die manier, maar ik zou het weer doen als het zo uitkwam.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  EGrafland

Dat kan inderdaad ook nog. Maar dan heb je wel een hele specifieke doelgroep. Ik doelde meer op een HST Amsterdam – Brussel Zuid – Marne la Vallee – Avignon – Barcelona. Eventueel te koppelen met een HST Londen – Marne la Vakllee – Barcelona. Sorry, ik droom hardop. Ik denk dat er markt voor zal zijn, maar heel realistisch is het niet, want de HSL sporen zijn momenteel in Frankrijk in de nacht gesloten.

hanzeboog2012
5 jaren geleden

Wie weet dat Treinreiswinkel in Leiden wel een voordelige ticket heeft naar Barcelona. Zeker als je het ruim van tevoren boekt. Maar normaal gesproken is een vliegtuig goedkoper vanwege ontbreken van heffingen op brandstof.

Annemiek
5 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Er zijn veel meer factoren die het vliegtuig goedkoper maken dan de trein dan het ontbreken van bepaalde accijnzen. De personeelskosten voor het vliegtuig zijn bijvoorbeeld veel lager, de infrastructuur tussen plaats van vertrek en aankomst is veel goedkoper en een vliegtuig is veel efficiënter inzetbaar; de meeste vliegtuigen op continentale routes maken 6 tot 8 vluchten per dag. Een trein over die afstand misschien anderhalve rit.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Op de afstand naar Barcelona zal de trein qua prijs nooit kunnen winnen inderdaad, tenzij je maar genoeg extra heffingen toevoegt, maar daar zal ik geen voorstander van zijn. Ook handig is dat een vliegtuig voor Europese bestemmingen circa 180 stoelen heeft, met 150-170 personen is een vlucht dus zeer rendabel, terwijl een trein vaak meer personen nodig heeft om rendabel te zijn (en voordelig). Mbt nachttreinen: ik wordt inderdaad niet vrolijk om heel de nacht in een stoel te zitten (misschien studenten wel). Ik heb verder geen kijk op hoe duur een nacht-hsl kost in vergelijking met een normale nachttrein of een normale HSL.

Simon
5 jaren geleden

Een nacht-hsl zal er niet zo snel komen. Deze sporen hebben intensief onderhoud en inspectie nodig en dan moeten ze, vanwege de veiligheid voor het onderhoudspersoneel, geheel buiten dienst.
Ook geeft een nachtelijke hogesnelheidstrein veel geluidsoverlast.
Er gaan veel bussen naar Spanje. Een deel van die reizigers zou denk ik best blij te maken zijn met een non-stop reis, een fatsoenlijke slaapplaats, een ontbijtje, en nette facilitaire voorzieningen.
Waar een wil is, is een weg zou ik zeggen.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden

@sph: klopt dat de HSL in Frankrijk gesloten is, ‘s nachts, of dat echt nodig is op de wijze dat dit nu gebeurd waag ik te betwijfelen. Overdag zijn ze ook een uurtje dicht. Doen we gelukkig niet in Nederland met de HSL-Zuid.

Wouter
5 jaren geleden

Volgens mij kun je voor dit soort reizen ook gewoon een Interrail Global Pass kopen. Zeker nu ze voorlopig alleen deze week 15% korting geven op de tickets.

Allan Kleiweg
5 jaren geleden

Mijn persoonlijke ervaring met de trein naar Barcelona van vorig jaar 7 november was vrij gunstig. De rit per Thalys van Rotterdam Centraal naar Parijs Gare du Nord koste mij € 35,= en de tweede rit, met de Spaanse HSL van Parijs Gare de Lyon naar Barcelona Sants slechts € 59,= . Let wel, de tweede rit was eerste klasse; reizen in de tweede klasse zou nog twee tientjes voordeliger geweest zijn.

Voor bovenstaande reis ben ik wel tijdig aan het grazen geslagen op het web. Daarbij heb ik de prijs van de reisbiljetten van diverse aanbieders voor beide ritten vergeleken; Belgische, Duitse, Franse, Nederlandse en Spaanse Spoorwegen (Renfe en Spainrail), Thalys en Treinreiswinkel, en de leverancier met de beste prijs (Franse Spoorwegen) gekozen.

Zelf ben ik een tevreden Barcelona-reiziger, maar natuurlijk zijn er ook mensen met andere ervaringen. Reizen met lowbudget vliegers probeer ik te vermijden. Reizen over land of zee is altijd een veel aangenamer ervaring dan vliegen. Na aankomst in Barcelona ben ik voor € 821,= (volpension) in 14 dagen naar Tampa, Florida gevaren, maar dat heeft verder niets met prijs van treinkaartjes te maken.

Mijn conclusie: Wie grondig en tijdig zoekt, kan heel aantrekkelijke reismogelijkheden vinden. Op het laatste moment zijn de prijzen fors ongunstiger. Hoe dan ook, vergelijk altijd de vraagprijzen van verschillende aanbieders.

Allan Kleiweg
5 jaren geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Aanvullende informatie:
Vertrek (trein 9322) Rotterdam Centraal: 08:58 uur // ritduur: 2 uur 37 minuten // aankomst Parijs Gare du Nord: 11:35 uur. Taxi naar Gare de Lyon en lunch. Vertrek (trein 9715) Parijs Gare de Lyon: 14:07 // ritduur: 6 uur 27 minuten // aankomst Barcelona Sants: 20:34 uur.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

En van Tampa met de trein naar Seattle en dan weer met de boot naar Wladiwostok? Dan weer met de trein naar Berlijn en Rotterdam.

Allan Kleiweg
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Doldrieste Drieske toch ! Je woeste fantasie is weer eens op hol geslagen. Nee, voor een echte wereldreis is mijn portefeuille niet toereikend meer. Maar voor wie het perse weten wil; vanuit Tampa ben ik naar good old NYC doorgereisd. Een paar dagen door New York dwalen is altijd weer leuk. En vandaar met TAP (inderdaad, overstappen in Lissabon) voor € 226,14 teruggevlogen naar Schiphol. (Kosten trein R’dam – Barcelona + boot Barcelona – Tampa + vlucht NYC – Schiphol samen: € 1.141,14 .)

De treinreis door Siberië kan ik overigens iedereen van harte aanbevelen. In 1975 maakte ik de reis Utrecht – Moskou – Irkoetsk – Chabarovsk (Marinehaven Vladivostok was toen voor buitenlanders niet toegankelijk) met de allereerste intercontinentale NVBS-excursie. Het is toch de ultieme treinreis. Als je een echte forse treinreis gemaakt hebt, lijkt het na thuiskomst alsof de NS hier een soort tramlijntjes exploiteert …

Johan
5 jaren geleden

Het is ook soms mogelijk goedkoper te reizen door voor het vervoerbewijs een verder gelegen vertrek- en/of aankomststation te kiezen dat aan de andere kant van een landsgrens ligt (waarbij je eigenlijke reis natuurlijk op de route ligt), omdat er dan ineens een compleet ander tariefstelsel kan gelden. Dat soort dingen maken het verrekt lastig om (al dan niet geautomatiseerd) de voordeligste prijs te vinden voor een bepaalde reis, nog los van het vergelijken van alle verkopers.

Gerben Vos
5 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Een kaartje via Groningen naar Bremen of soms zelfs Hamburg met Bahncard-25-korting kan goedkoper zijn dan een volleprijskaartje van de Randstad naar Groningen. ‘t is maar een paar euro, maar kan handig zijn als je in de spits wilt rijden. Je moet ‘t wel van tevoren boeken en het werkt niet altijd, maar soms kan het een dag van tevoren nog.

Dominic
5 jaren geleden

Niet alleen in Frankrijk is de HSL in de nacht dicht vanwege werkzaamheden; ook in Nederland gaan de sporen vrijwel iedere nacht buiten dienst.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dominic

Als er niets gepland is kan men net zo goed sluiten. Inderdaad komt de laatste Thalys naar Parijs al rond 20:50 lang. Terug wat later. Rond 07:00 hoor jet verkeer weer opgestart worden.

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Het is andersom: De dienstregeling wordt om de nachtgaten heen gepland. Dat leidt tot het omrijden en extra lang stilstaan voor sommige late treinen en nachttreinen. Bijvoorbeeld de nachttreinen tussen Rotterdam en Den Haag rijden vanwege zulke nachtgaten elke week in de nacht van woensdag op donderdag én donderdag op vrijdag niet via Delft, maar via Gouda: een half uur om. Meestal worden die nachtgaten niet daadwerkelijk gebruikt voor werkzaamheden en is zo’n omrit dus enkel en alleen voor de bureaucratie.

Ludwig
5 jaren geleden

Ik rij ‘s nachts met Flixbus.Flixbus vult de gaten van de nachttrein in.

Ludwig
5 jaren geleden
Antwoord aan  Ludwig

Voor frequente Flixreizigers is er op de Duitse website de interessante Interflixkaart te koop.Flixie de bus is gewoon super !!Anderzijds moet ik vaststellen dat het voor spoorwegpersoneel zelfs vaak goedkoper is (en sneller) om met Transavia of Ryanair te reizen.Niet zelden is Transavia zelfs goedkoper dan Ryanair (basisprijs + extra’s (rolkoffer, zetelreservering)

Gerben Vos
5 jaren geleden
Antwoord aan  Ludwig

Jij hebt geluk, dat je in staat bent om in een bus te slapen. Voor mij is een nachtbus een absolute no-go.

David Nijenhuis
5 jaren geleden

Wat ook leuk om te doen, is reizen met Thalys naar Parijs, even voor nog geen € 10 dineren bij de Flunch (pal naast metrostration Rambuteau) en dan naar Gare d’Austerlitz om daar de nachttrein naar Latour de Carol te nemen. Van daaruit kun je een Cercanias (stoptrein) naar Barcelona nemen. Een enkeltje (uiteraard opgeknipt in verschillende segmenten) kan met een beetje slim boeken tussen de 90 en 100 Euro verkregen worden. Voor de echte avonturiers: de grensovergang bij Aulnoye gaat weer open, waarmee je aldaar (of in Maubeuge) op de intercité naar Parijs kunt stappen. Dat laatste vormt (ism de Rail-Pass, Go-Pass of seniorentarief) een betaalbare optie, als het met de vroegboekertjes van Thalys even niet mee wilt zitten. Latour de Carol vormt ook een prima uitgangspunt om naar Andorra of de zog. gele trein (Train Jaune) naar Villefranche te nemen. Van daaruit kun je naar Perpignan (en zo verder naar Port-Bou en Barcelona (of met de TGV, al is het voor dat stukje wel weer prijzige hap).

Gerben Vos
5 jaren geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

Er rijden maar een paar treinen Bergen-Aulnoye en Namen-Charleroi-Maubeuge, en de meeste niet op echt handige tijdstippen voor een doorreis Nederland-Spanje. Op de heenreis kan het (ziet er eigenlijk wel uit als een aantrekkelijke, relaxte verbinding), op de terugreis heb je een extra overnachting nodig.