fbpx

Trein Roosendaal – Antwerpen rijdt maandenlang niet rechtstreeks

23 apr 2018 11:34

De treinverbinding Roosendaal – Antwerpen gaat er de komende maanden fors op achteruit. Treinreizigers moeten de komende drie a vier maanden – tot eind augustus – rekening houden met een extra overstap in Essen. Daardoor gaat de treinreis Roosendaal – Antwerpen vanaf 26 mei minimaal 50 minuten duren. Tot 8 april duurde de reis nog minder dan dertig minuten.

Aanvankelijk stelde de NMBS dat iedereen vanaf 2 mei tussen Roosendaal en Antwerpen moet overstappen in Essen. Het Belgische Spoorwegen hebben inmiddels de hinder iets weten te beperken: tussen 3 en 25 mei blijven de meeste treinen (75%) gewoon rijden van en naar Roosendaal. Bij de overige kwart treinen rijdt er een pendeltrein Roosendaal – Essen, en moeten reizigers al wel extra overstappen. Vanaf 26 mei moeten alle reizigers in Essen overstappen.

Renovatie

NMBS zegt de maatregel te nemen omdat de motorstellen die op de as Puurs-Roosendaal rijden gemoderniseerd moeten worden. De treinstellen zijn ruim 40 jaar oud. De vernieuwde motorstellen moeten in Nederland eerst gecertificeerd worden, en dat proces loopt vertraging op. “Waardoor er tijdelijk onvoldoende goedgekeurd materieel beschikbaar is om naar Roosendaal te kunnen rijden”, zegt de NMBS.

Onaantrekkelijk

Vanuit Roosendaal zijn er goedkope treinkaartjes beschikbaar naar België. Die zijn vaak goedkoper – zeker bij lastminute reizen – dan via Breda. Doordat de Benelux sinds 9 april niet meer via Roosendaal rijdt, is het al moeilijker geworden om van dit voordeel te profiteren. Nu treinreizigers tussen Roosendaal ook nog eens moeten overstappen in Essen, wordt de verbinding helemaal onaantrekkelijk.

Niet ideaal

“Dit is niet ideaal”, erkent NMBS woordvoerder Bart Crols. Hij benadrukt dat de vertraging wordt veroorzaakt doordat de toelatingsprocedure in Nederland langer duurt. “We blijven liever tot aan Roosendaal rijden. Dit is niet onze keuze”, zegt hij.  Het renovatieproces is in 2015 gestart en loopt tot circa 2021. Als de in Nederland toegelaten treinstellen direct in het begin waren vernieuwd, was het tekort voor treinreizigers minder nadelig geweest. Immers tussen 2015 en april 2018 voldeed voor de meeste reizigers de snelle Benelux. Nu die trein niet meer via Roosendaal rijdt en nieuwe tarieven heeft, is de Benelux niet voor iedereen een alternatief.

Aangepaste dienstregeling

Kan de NMBS niet eerst de binnenlandse stellen renoveren, en pas als de toelating in Nederland rond is de overige treinstellen treinstellen renoveren? Crols: “We zetten de treinen ook in op andere trajecten. Bijvoorbeeld tussen Turnhout – Antwerpen en Turnhout – Brussel. Daar hebben we ook genoeg materieel voor nodig”. De aangepaste dienstregeling is al verwerkt in de Belgische reisplanner, maar nog niet in de Nederlandse en internationale reisplanner. Dat zal de komende periode vermoedelijk gebeuren. Overigens zijn er tussen 28 april en 2 mei en op 5 en 6 mei ook werkzaamheden tussen Roosendaal en Essen.

 

0 0 stemmen
Artikel waardering
32 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Wim Lubbers
6 jaren geleden

Dus ze gaan die oude lijken uit 1967 of zoiets ook nog opknappen.

Dennis
6 jaren geleden

Kent de NMBS geen crossplatform-overstappen of zo? In Roosendaal is de keertijd maar liefst 44 minuten, dan moet het toch niet zo’n probleem zijn om Essen-Roosendaal 5 minuten later en Roosendaal-Eseen 5 minuten eerder te rijden?

Rian van der Borgt
6 jaren geleden

De genoemde treinstellen zijn van 1975. In Essen moet de pendel uit Roosendaal op bezet spoor binnenkomen en men wil dat niet tegelijk laten gebeuren met de trein uit Antwerpen. De keertijd moet blijkbaar minimaal 8 minuten zijn. Daarom zijn de overstaptijden in beide richtingen ook niet hetzelfde.

Marco Daane
6 jaren geleden

Minimaal 50 minuten? Soms is het nog veel erger. Komend weekend wordt het een uur en drie kwartier. Hebben ze om een of andere reden drie kwartier (!) overstaptijd in Essen, van de bus uit Roosendaal op de trein naar Puurs/Antwerpen, ingebouwd. Logistiek van vooroorlogse allure, en uiteraard hebben de Ollanders het weer gedaan.

Rian van der Borgt
6 jaren geleden
Antwoord aan  Marco Daane

In de boekingsmodules op nsinternational.nl en http://www.b-europe.com zie ik op alle dagen (28 april t/m 2 mei ‘s morgens) aansluitingen van 7 minuten in beide richtingen. Bij DB zijn er soms inderdaad nog overstaps van 3 kwartier te zien (of ontbrekende bussen na het weekend). Misschien had iemand bij NS/NMBS het knoeiwerk al opgemerkt en laten verbeteren.

Marco Daane
6 jaren geleden
Antwoord aan  Rian van der Borgt

Dank voor het meekijken. Zowaar, er is aan gewerkt, en ook DB geeft nu die verbinding met 8 minuten Umsteigezeit. Alleen jammer dat de bus van Roosendaal naar Essen net vertrokken is (.05) als de bus vanuit Breda, die de trein Dordrecht-Roosendaal vervangt, in Roosendaal aankomt (.06). Echt een ongelooflijk goed geplande misser.

Polleke
6 jaren geleden

Oplichting van de NS. Een schande is het!

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  Polleke

Uh … is vooral een kwestie van de NMBS.

De Stobbeleere Bernard
6 jaren geleden

Neen, Men Wacht op goedkeuring van NS voor de nieuwe stellen. Of willen jullie in die oude Vervuilde stellen blijven rijden ??

hanzeboog2012
6 jaren geleden

Op NS en/of NMBS hoef je niet te rekenen tussen Roosendaal – Antwerpen. De HSL Antwerpen – Breda is de belangrijkste route voor NMBS & NS.

Roosendaal – Antwerpen is meer bijzaak geworden. Een spoortraject die wel bediend moet worden door NMBS. Maar waar NMBS niet teveel kosten wilt maken. En daarom (stok) oude treinmaterieel inzet die wel een revisie krijgt.

Zou mooi zijn als een openbare besteding zou kunnen komen tussen Antwerpen – Roosendaal. Maar vraag me af of dit in België gebeurt. En of dat kan in België. Ondanks liberalisering van Europees spoor.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden

Nee, men wacht op goedkeuring van de Nederlandse inspectie, die valt onder het ministerie van infrastructuur.

Rian van der Borgt
6 jaren geleden

Lijkt me een gedeelde verantwoordelijkheid. NS is immers de vervoerder op het Nederlandse deeltraject.

SRB
6 jaren geleden
Antwoord aan  Polleke

Oh weer zo’n figuur die de NS de schuld geeft van alles. Verdiep je eens in de organisatiestructuur binnen het spoor voor je gaat roeptoeteren.

ignace penders
6 jaren geleden

dit vind ik niet te doen
geen trein tussen essen en roosendaal
bedankt

Nico Kwant
6 jaren geleden

Dit betreft alleen de stoptrein. De intercity rijdt vanaf Rotterdam gewoon zonder overstap naar Antwerpen en Brussel. Alleen zatetdag 28 april stopt de IC niet in Breda. Vanaf Roosendaal kun je ook via Breda reizen

De Stobbeleere Bernard
6 jaren geleden

Keur dan die treinstellen goed a.u.b. Schuif de schuld niet naar een ander door. Mensen uit Essen hebben ook in de kou gestaan toen de Amsterdammer niet meer in Essen stopte.

Olav
6 jaren geleden

De woordvoerder van NMBS zal het wel in gunste van NMBS uitleggen. Hij geeft al aan dat ze eigenlijk de treinen veel eerder hadden moeten vervangen.

Zover ik weet heeft elk land jammer genoeg zijn eigen (beveiligings)systemen, gebruikte elektriciteit, etc. Zo’n goedkeuring zal waarschijnlijk ook bestaan uit testen in de praktijk.

De woordvoerder doet net alsof het een puur administratief iets is. Denk dat er wat meer aan de hand is. Nieuwe route voor de Beneluxtrein ging ook maanden aan testritten aan vooraf.

Anoniem
6 jaren geleden

Fietsen tussen Roosendaal en Essen is prachtig!

Bert Sitters
6 jaren geleden

Hoe zit het met de inzet van de nieuwe M7-treinen in Belgie? Deze treinen, die vanaf dit jaar op de rails zouden komen, kunnen ook naar Roosendaal en Maastricht. Zouden mooi ingezet kunnen worden als Intercity van Roosendaal naar Antwerpen en verder.

hanzeboog2012
6 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Zover waren ze in september 2017:

http://railcolornews.com/2017/09/05/be-first-m7-car-is-ready-for-painting/

Actuele stand van nu is niet bekend. Zien of NMBS bereid is de M 7 in te zetten tussen Roosendaal – Antwerpen – Charleroi. Of anders moeten treinreizigers met de L trein Roosendaal – Puurs eerst naar station Essen. Om vervolgens de IC Essen – Charleroi nemen.

Alex
6 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Nee, want de M7 is 10 cm te hoog voor de brug in Roosendaal. Op papier dan, in de praktijk niet.

hanzeboog2012
6 jaren geleden
Antwoord aan  Alex

Bedoel je niet de M 6? Want de M 7 is 4620 mm hoog. 5 cm lager dan de NS V-IRM-M.

Peter Roskott
6 jaren geleden

Wanneer een aantal gerenoveerde treinstellen (varkenskoppen) klaar zijn, kunnen medewerkers van ILT niet direct deze treinstellen in de werkplaats en tijdens testritten de toelating op het Nederlandse spoorwegnet goedkeuren?

Rian van der Borgt
6 jaren geleden

Inmiddels gaat het overstappen in Essen voorlopig niet door.

William_H
6 jaren geleden

We kunnen natuurlijk alleen maar speculeren, maar het komt NS (zeker die) en NMBS wel erg goed uit dat de situatie zo is. Dan wordt iedereen zowat gedwongen om via de IC Brussel te reizen. En als mensen dat een tijdje doe, zijn ze het gewend en gaan ze niet meer via Roosendaal. En dan horen we over twee jaar dat die lijn niet meer rendabel is.
Terwijl je de IC Brussel uit Den Haag ook over Roosendaal zou kunnen laten rijden. Maar ja, de nieuwe route moet geld opleveren.
In ieder geval hoor je de uitbater van Flixbus niet klagen.

Anoniem
6 jaren geleden

Wat is er mis met de IC van Roosendaal naar Antwerpen ?
Dit is zeker ook lonend voor de mensen uit Zeeland.
Deze IC verbinding via Breda moet de extra kosten gaan dekken die de HSL aanleg gekost heeft. Schande !

Nia
6 jaren geleden

Dan maar met de Flixbus naar Antwerpen is nog goedkoper ook

Jos
5 jaren geleden

Gisteren van Roosendaal naar Antwerpen.
Kaartje gekocht bij Belgische automaat in Roosendaal 19.20 euro retour voor 2 personen. ( + 13 euro NS Nederland heen en terug)
Bij NS zou dit 63 euro retour zijn.
Toch een behoorlijk verschil.

T.B.
5 jaren geleden

Is er inmiddels al bekend of de rechtstreekse verbinding Roosendaal-Antwerpen in de toekomst weer hersteld zal gaan worden? Vind hier nergens informatie over.

Arald
5 jaren geleden
Antwoord aan  T.B.

Ik ben ook benieuwd want er stata nergens nog iets over tot wanneer. De NS meldt het ook niet meer als storing

Eveline
4 jaren geleden

in sommier reisplanners lijkt er weer een intercity verbinding tussen Roosendaal en ANtwerpen te bestaan..!