Trein Lelystad – Brussel wordt EuroCity Direct

De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten. Dat bevestigt NS International aan Treinreiziger.nl. De komende weken wordt de nieuwe route intensief getest. Vanaf vandaag kunnen ook reizigers mee met testritten van de trein.

De snelle trein Lelystad/Amsterdam Zuid – Brussel gaat vanaf 15 december officieel van start. Lelystad zal niet bij elke rit start- en eindpunt zijn. ’’De trein zal op bepaalde momenten in de dienstregeling Lelystad als startpunt hebben in plaats van Amsterdam Zuid en rijdt dan via Amsterdam naar Brussel. Dat is goed nieuws voor de reizigers uit Lelystad. Op een later moment zullen we communiceren over de definitieve dienstregeling’’, zegt NS woordvoerster Anita Middelkoop.

De dienstregeling van de testritten is hier te vinden. De testritten zijn tussen Lelystad en Amsterdam Zuid niet toegankelijk voor reizigers. De ritten die wel toegankelijk zijn voor reizigers staan in de NS Reisplanner. In hoeverre de ritten alleen toegankelijk zijn voor reizigers met een uitnodiging, of voor iedereen met een open ticket heeft NS International niet duidelijk gemaakt.

Elk uur

De nieuwe trein gaat straks elk uur en 16 keer per dag in totaal. De trein stopt vanaf Lelystad ook op de stations Almere Buiten, Almere Centrum, Amsterdam Zuid, Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid. Verschillende intercity stations, waaronder Breda, Noorderkempen en Brussel Airport worden dus overgeslagen om tijdwinst te boeken. De totale reistijdwinst Schiphol – Brussel bedraagt een kleine 40 minuten.

De Intercity Brussel blijft ook rijden en gaat ook 16 keer per dag. Maar deze verbinding wordt ingekort en rijdt straks niet meer van en naar Amsterdam maar tussen Rotterdam Centraal en Brussel Zuid. De Intercity Brussel stopt op meer stations: Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussels Airport, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen en Breda.

Met Intercity Nieuwe Generatie

NS gaat de nieuwe verbinding samen met de Belgische NMBS uitvoeren met nieuwe Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) treinen die geschikt zijn gemaakt voor de Belgische spoorwegen. De trein rijdt in twee uur van Amsterdam naar Brussel. Dat is drie kwartier korter dan de reis nu. De trein is ingelegd op een snelheid van 160 kilometer per uur, zodat indien nodig ook de oude treinen ingezet kunnen worden. De ICNG heeft een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur, dus op termijn kan de reistijd verder verkort worden. De EuroCity Direct zal bovendien vermoedelijk tien minuten stilstaan, zodat de Eurostar de trein kan inhalen.

Tarieven

Onduidelijk is of NS International de tarieven zal wijzigen voor de versnelde trein. Toen in 2012 de Fyra werd geïntroduceerd, werd de verkorte reistijd aangegrepen om de tarieven fors te verhogen. Het spoorbedrijf wil op dit moment niets kwijt over een eventuele tariefswijziging.

Meerdere testritten per dag

In de treinen is plek voor 413 reizigers. De NS is de ICNG treinen, die naar België gaan rijden, al langere tijd aan het testen en heeft dat testen deze week opgevoerd. Meerdere keren per dag rijden er nieuwe treinen over de route en vanaf vandaag gebeurt dit ook met reizigers. Tot het einde van de maand staan er nog testritten gepland. Hoe je je hiervoor kunt aanmelden heeft de NS niet bekend gemaakt.

De EuroCity Direct is een internationale verbinding die in België niet gebruikt kan worden voor binnenlandse treinreizen. Hoe dit in Nederland zal zijn en wat het tarief voor de trein is, is niet bekend. De NS wacht nog op de definitieve dienstregeling van de trein en maakt meer bekend over de trein zodra de dienstregeling bekend is. Ook over de nieuwe naam en welke andere verbindingen hieronder gaan vallen, maakt de NS nog niets bekend.

EuroCity sinds 2004 uit Nederland

De naam EuroCity wordt sinds 1987 gebruikt in Europa voor internationale treinen die over lange afstanden rijden. Er golden lange tijd verschillende voorwaarden om de naam EuroCity te mogen gebruiken voor een trein. Eén van de voorwaarden is dat er eten en drinken aan boord van de trein verkrijgbaar moet zijn. Maar of dit het geval is bij de nieuwe trein Lelystad – Brussel is niet bekend. Er rijdt op dit moment geen enkele EuroCity trein in Nederland. De EuroCity Berner Oberland tussen Basel en Amsterdam was in 2004 de laatste EuroCity in Nederland. De naam EuroCity Direct is nieuw.

Het lijkt erop dat de voorwaarde dat er eten en drinken in een EuroCity beschikbaar moet zijn inmiddels is komen te vervallen. De NMBS liet afgelopen zomer een trein Brussel – Parijs als EuroCity rijden, zonder catering. En ook de trein Hamburg – Kopenhagen rijdt sinds de dienstregeling van 2024 als EuroCity, maar heeft geen restauratie of bar.

© Treinreiziger.nl

Afbeelding NS International van vorig jaar.

This post was last modified on 9 oktober 2024 20:38

Bekijk reacties

  • De vlag kan uit, men heeft dan voldoende materieel? Bijna komisch is: 'intercity stations worden overgeslagen' terwijl de trein dan wel in Almere Buiten zal stoppen. Om één of andere reden is de viersporigheid in Almere grotendeels verlaten, de gemeente heeft de gereserveerde gronden opgemaakt maar de Intercities moeten wel wel in Buiten stoppen. Voor wie? De meesten daar hebben helemaal geen treinreis-ambitie.
    Het opstelterrein in Lelystad is wat uitgebreid maar mag wel wat hogere hekken krijgen en natuurlijk een afsluiting bij de inrit. Zo moeilijk kan dat niet zijn.
    En ging men niet op Zwolle rijden? Is daar opstelruimte?
    NB het enige stuk dat nog makkelijk viersporig zou kunnen worden is Muziekwijk-Stad of Poort-Stad. Voorbij Centrum is het wel lastig. Ook door de keersporen daar. Wellicht lukt het nog tot Parkwijk. Dat is misschien ook genoeg. Snel beginnen met het talud opbouwen. Dan is de grond tenminste in gebruik.

    • Soms is het voor de exploitatie praktischer om een (internationale) treindienst door te koppelen aan een binnenlandse treindienst. Zo ook hier. Aangezien keren op Amsterdam Zuid niet zo makkelijk gaat, rijden de treinen door als reguliere IC naar Lelystad, die hierdoor dus kan vervallen. En ja daar hoort een stop in Almere Buiten bij. Maar zo worden de sporen in Amsterdam niet lang bezet gehouden en kunnen de treinen in Lelystad rustig keren. De IC Direct Rotterdam - Amsterdam gaat op termijn inderdaad naar Zwolle, Groningen en Leeuwarden.

  • vanaf vandaag gebeurt dit ook met reizigers.

    Kun je ergens zien wanneer die Brusseltreinen dan uit de polder vertrekken?

    • Mensen in de polder hebben toch geen treinreis-ambitie? Maar goed, de enige stoppende trein naar Brussel vertrekt om 12:06u uit Almere Buiten. De eerste vertrekt vanaf Amsterdam Centraal en de laatste vanaf Rotterdam Centraal.

    • Om 10:52, 11:53, 15:23 en 23:23 uit Lelystad, waarvan alleen de rit van 11:53 in de dienstregeling staat, de overige drie ritten zijn als leegmaterieel (en gaan ook niet allemaal naar Brussel). In de praktijk zijn ze alle vier niet toegankelijk, de proefritten zijn niet opengesteld voor binnenlands gebruik en men verkoopt geen kaartjes voor internationale ritten vanaf Lelystad.

  • Groot nadeel van Fyra was reserveren verplicht. Je zat vast aan een bepaalde trein en was niet meer flexibel.
    Stuk sneller naar Brussel.

  • Ik snap alleen niet helemaal waarom de trein 10 minuten stil moet staan zodat de eurostar hem kan inhalen. Het tijdsverschil tussen beide is ongeveer een kwartier, hoezo is deze inhaalactie nodig? Helemaal omdat de eurostar alleen tussen rotterdam en antwerpen sneller zal zijn.

      • De Eurostar rijdt tussen Antwerpen en Brussel net zo hard. Er zal simpelweg geen treinpad beschikbaar geweest zijn om voor de Eurostar uit te kunnen rijden vanwege een binnenlandse trein die ergens hetzelfde spoor gebruikt.

        • Ik ben (al 20 jaar ofzo) verbaasd dat ondanks mooie tunnel in Antwerpen je verder het gevoel hebt over een dorpsspoortje te rijden tussen Antwerpen en Brussel. Net weer terug uit Parijs, ontluisterend hoe wij over het spoor van onze zuiderburen worden geleid

        • Dat ja, als ze net zo hard rijden, is het dan niet handiger om of de eurostar vanaf brussel al voor te laten, of om de eurostar na antwerpen achter de icmg te laten? Zulke inhaalacties maken de boel onnodig gevoelig voor vertraging.

  • Hardstikke leuk deze naam, behalve dat de dienst niet voldoet aan de eisen voor benoeming tot EuroCity. Natuurlijk zijn de eisen enigzins verouderd en niet écht vereist, maar ze gaan nog steeds aan de haal met een soort handelsmerk terwijl ze hier niet de volledige bijbehorende service bij bieden

    • Dat kun je ook zeggen over de EurCity Brussel - Parijs. Je kunt gewoon stellen dat de gemiddelde reiziger de term EuroCity niets zegt, en dat de term gedegradeerd is en niet meer de waarde heeft van 30 of 40 jaar terug.

  • Ik ben benieuwd hoeveel internationale reizigers er straks met IC Brussel reizen tussen Rtd en Breda. Ik vermoed weinig. Tussen Rtd en Breda grootste deel binnenlandse reizigers

    • Ik vermoed prijstechnisch. Als je wat langzamer bent, maar wel veel goedkoper, kan dat een rol gaan spelen.

Share

Recent Posts

Afscheidsinterview: “Ik dacht dat je Railforum kon opheffen”

Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…

1 dag terug

September 2025 start dagelijkse budgettrein Berlijn

GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…

1 dag terug

Minder door rood na plaatsing flitscamera’s

De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…

2 dagen terug

Treinkaartjes: hoe duur is duur?

De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…

4 dagen terug

Onderzoek naar voordelig ov-kaartje

Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…

5 dagen terug

Zeeuws spoor straks testtraject: ‘bittere pil’

In 2029 rijden er zeker vier maanden lang geen treinen tussen Vlissingen en Goes. De…

6 dagen terug