Trein Groningen – Stadskanaal start in 2025

Na jarenlang onderzoek en overleg is het duidelijk: de trein Groningen – Veendam gaat doorrijden naar Stadskanaal. De planning is dat dit per 2025 zal gebeuren. Dat melden diverse media.

Akkoord

De provincie Groningen heeft een akkoord gesloten met spoorbeheerder ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), museumspoorlijn STAR en treinvervoerder Arriva.
Tussen Veendam en Stadskanaal wordt gebruikgemaakt van de bestaande spoorlijn die nu nog eigendom is van de STAR. De museumspoorlijn krijgt straks 1,5 miljoen euro voor de spoorlijn en de grond.

Investering

Het spoor Veendam – Stadskanaal zal worden opgeknapt. Daarvoor heeft de provincie 62,8 miljoen euro vrijgemaakt. Het ministerie legt nog eens 5 miljoen euro bij. De werkzaamheden zullen naar verwachting rond 2022 beginnen. De komende drie jaar zullen de plannen nader worden uitgewerkt, en kunnen de vergunningen worden aangevraagd.

Sneltrein

De verwachting is dat de treinrit Groningen – Stadskanaal in 2025 circa 41 minuten gaat duren. Er zijn ook plannen voor een sneltrein, in dat geval zal de reistijd verder dalen naar 34 minuten. Van een sneltrein kan ook Veendam profiteren. De reistijd Groningen – Veendam kan met een sneltrein namelijk verkort worden tot een kwartier, aldus RTV Noord.

STAR

Op de spoorlijn Veendam – Stadskanaal zullen overigens ook straks stoomtreinen blijven rijden. De dienstregeling op zondag maakt het mogelijk om zowel reizigerstreinen te laten rijden, als historische treinen.

Nedersaksenlijn

Arriva mikt op 1900 in- en uitstappers in Stadskanaal. Gedeputeerde Fleur Gräper (D66) hoopt dat de spoorlijn later zal worden doorgetrokken naar Emmen, waardoor een treinverbinding Groningen – Almelo (- Enschede) mogelijk wordt. Die verbinding wordt ook wel de Nedersaksenlijn genoemd. Die mogelijkheid wordt nog onderzocht. Voor de lijn moet een compleet nieuw stuk spoor worden aangelegd. De provincie Groningen weet nog niet wanneer die trein zou kunnen rijden. “Ik vind 2030 al optimistisch. We hebben er vier jaar over gedaan om een besluit te nemen over een lijn naar Stadskanaal, daar lag al spoor en daar reed al een trein”, zegt gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk.

This post was last modified on 8 december 2020 21:35

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug