Home

Trein Groningen – Stadskanaal nog ver weg

De provincie Groningen maakt te weinig haast om de trein Groningen – Stadskanaal te realiseren. Dat zegt voorzitter Pieter Hofstra van museumspoorlijn STAR tegen RTV Noord. Eerder sprak de provincie Groningen de ambitie uit om in 2019/2020 de nieuwe treindienst te verwezenlijken. Een ambitie die inmiddels onhaalbaar is geworden. 

Er zit weinig schot in de plannen om een trein Groningen – Stadskanaal te realiseren. “In 2016 heb ik twee keer met de gedeputeerde (Fleur Gräper, red) om tafel gezeten,” zegt Hofstra tegenover RTV Noord. “We zijn nu meer dan een half jaar verder sinds het laatste gesprek en er gebeurt te weinig.” Vooruitzicht op versnelling is er voorlopig niet. Het is zelfs onduidelijk of er voor 2019 een realisatiebesluit genomen gaat worden, al is dat wel de intentie.

Want alhoewel provincie Groningen en de gemeenten Stadskanaal en Veendam het er over eens zijn dat de spoorlijn naar Stadskanaal belangrijk is voor de Veenkoloniën, komt de nieuwe trein er alleen als het huidige budget toereikend is. De bedoeling was dat er na aanvullend onderzoek in 2015 duidelijkheid zou zijn, maar die is er nog niet. Het is nog onzeker of die duidelijkheid de komende twee jaar er wel komt.

Het grote discussiepunt is de status van het spoor. Het huidige spoor tussen Veendam en Stadskanaal is eigendom van museumspoorlijn STAR. De provincie Groningen wil dat de spoorlijn de status hoofdspoor krijgt. Dan moet de spoorlijn in handen zijn van ProRail. Voor de STAR is de status hoofdspoor nadelig, omdat de museumtreinen de spoorlijn dan alleen onder strenge voorwaarden kunnen gebruiken. Dat is voor de STAR niet haalbaar, zegt Hofstra. “Wij zijn niet in staat om onze treinen te laten rijden op een hoofdspoor. Al onze vrijwilligers moeten daarvoor worden omgeschoold en we moeten aanpassingen doen aan onze treinen. Dat kost heel veel geld en we zijn niet zo’n rijke club. We kunnen dat niet zomaar ophoesten,” aldus de voorzitter tegen RTV Noord.

Een oplossing zou zijn als het spoor de status lokaal spoor of bijzonder spoor krijgt, maar daar is de provincie niet enthousiast over. Lokaal spoor is eigendom van de provincie en de status bijzonder spoor wijkt daar weer vanaf. De STAR heeft nog een andere oplossing bedacht: een nieuw aan te leggen museumspoor richting Gasselte en Gieten. “Je krijgt dan de verbinding Musselkanaal – Stadskanaal – Gasselte – Gieten. Daarvoor moet weliswaar geld op tafel komen, maar voor dit project is bijna 70 miljoen euro beschikbaar. Die paar centen moeten uit dat budget komen,” aldus Hofstra.

Maar voorlopig lijkt dat een droom en is er nog geen zicht op een uitkomst. Dat de ambitie om in 2019/2020 een trein te laten rijden inmiddels onhaalbaar is geworden, werd eerder dit jaar al erkend door projectleider Herman Sinnema. “We zijn afhankelijk van twee factoren: de spoorwegwetgeving en de vraag wie het beheer en onderhoud voor zijn rekening neemt. Ik heb dan ook geen idee hoe lang dit nog gaat duren,” citeerde RTV Noord in maart van dit jaar de projectleider.

 

This post was last modified on 30 mei 2017 15:40

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

1 dag terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug