Trein Amsterdam – Brussel

De trein Amsterdam – Brussel (ook wel Beneluxtrein, Brusselaar en Amsterdammer genoemd) rijdt momenteel niet, maar keert per december 2014 terug. Reizigers die nu naar Brussel willen zijn aangewezen op de trein Den Haag – Brussel of de Thalys Amsterdam – Brussel – Parijs. Voor actuele treintijden: zie de internationale treinplanner of de boekingsmodule van NS International.

Vanaf december 2014 (dienstregeling 2015) wordt de trein Amsterdam – Brussel opnieuw geïntroduceerd. De trein gaat dan net als vroeger ieder uur rijden. Wel krijgt de trein een langere reistijd. Per december 2017 (dienstregeling 2017) krijgt de trein bovendien een andere route en verdwijnt de stop in Dordrecht en Roosendaal. In plaats daarvan gaat de trein stoppen te Breda, Noorderkempen en Brussels Airport. De reistijd wordt daardoor wel 20 minuten langer

Ontstaan
De Benelux-trein werd voor het eerst geïntroduceerd in 1957. In de beginjaren reed de trein elk uur naar Antwerpen en eens per twee uur door naar Brussel. In Nederland werd er toen gecombineerd gereden met de trein Amsterdam – Vlissingen. Het deel naar Vlissingen werd in Roosendaal gesplitst.

Route
Van de plannen om de trein door te trekken naar Luxemburg, is nooit iets terecht gekomen. Alleen de bijnaam Beneluxtrein verwijst er nog naar. In het begin reed de trein Amsterdam – Brussel via Haarlem, maar sinds 1986 werd er via de nieuwe Schiphollijn gereden, en werd er ook te Schiphol gestopt. Per 2017 krijgt de trein dus weer een nieuwe route.

Einde voor trein Amsterdam – Brussel
In december 2012 werd de Beneluxtrein geschrapt, omdat de Fyra Amsterdam – Brussel de treindienst zou overnemen. Dit tot groot protest van consumentenorganisaties. 20.000 mensen tekende online het protest van reizigersvereniging Rover en de Belgische TreinTramBus. Maar dat mocht niet baten. NS en NMBS bleven vast houden aan de Fyra. 

Introductie Fyra
Maar de Fyra bleek geen succes. De trein werd op 9 december 2012 tussen Amsterdam en Brussel geïntroduceerd. Maar al direct ging er van alles mis. Na 39 dagen werd de trein zelfs volledig uit de dienstregeling gehaald, en moest een tijdelijke trein Den Haag – Brussel de Fyra vervangen. Ook in 2014 blijft het behelpen met de trein Den Haag – Brussel, al gaat de frequentie al wel iets omhoog naar 12x per uur. In 2015 keert de trein Amsterdam – Brussel dan definitief uurlijks terug.

This post was last modified on 1 februari 2017 22:52

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

1 dag terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug