fbpx
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Transdev en Keolis verzorgen vanaf eind 2025 ov in Utrecht

11 jun 2024 18:38

Vanaf eind 2025 verzorgen Transdev en Keolis het openbaar vervoer in de provincie Utrecht. Gedeputeerde André van Schie maakte dinsdag bekend dat Gedeputeerde Staten (GS) hebben besloten concessies aan de twee bedrijven te verlenen voor de periode tot en met 2035. Merknaam U-OV blijft behouden, zoals voorgeschreven door de provincie.

Op de aanbesteding van de twee concessies voor het Utrechtse openbaar vervoer hadden alle vijf vervoerders die op de Nederlandse markt actief zijn ingeschreven. “Dat zegt wel iets over de aantrekkelijkheid van onze regio. We hebben niet alleen veel leuke reizigers, er gebeurt ook veel”, zei Van Schie. De gedeputeerde wees onder meer op het streven in de periode tot 2040 165.000 nieuwe woningen te bouwen.

Alleenrecht

Transdev krijgt de concessie voor Utrecht Binnen (bus en tram in de stad Utrecht en omgeving). De concessie voor Utrecht Buiten (bus in het westelijk en oostelijk deel van de provincie, inclusief de stad Amersfoort) gaat naar Keolis. Met een concessie heeft een vervoerder het alleenrecht om openbaar vervoer te verzorgen in een bepaald gebied gedurende een vastgestelde periode.

Keolis verzorgt het openbaar vervoer al in Utrecht Buiten en doet dat nu nog onder de naam Syntus. In de concessie Utrecht Binnen gaat met Transdev een andere vervoerder rijden, want daar verzorgt Qbuzz nu het openbaar vervoer. Algemeen directeur Chris Hogeveen van Keolis en topman Manu Lageirse van Transdev zijn vol vertrouwen dat er voldoende personeel zal zijn om de reizigers in de provincie Utrecht op een goede manier te kunnen vervoeren. “We hebben veel ervaring met recrutering”, zei Lageirse. Ook wees hij erop dat het personeel van Qbuzz conform de Wet Personenvervoer overgaat naar Transdev.

Elektrische bussen

Verder hebben Keolis en Transdev toegezegd grote stappen te zetten bij de overgang naar elektrische bussen. Het doel is om vanaf 2028 geen schadelijke stoffen meer uit te stoten. “We zijn op de goede weg. Sinds 2020 hebben we geen dieselbus meer gekocht” aldus Lageirse.

De vervoerders die geen concessie hebben gewonnen, hebben zes weken de tijd om bezwaar aan te tekenen tegen het gunningsbesluit.