Tramplannen Zwolle – Kampen vervangen door elektrische trein

Er is opnieuw onderzoek gedaan naar het Kamperlijntje (Zwolle – Kampen), dit keer door Goudappel Coffeng, zo meldt OV-Magazine in een nieuwsbrief. Volgens het onderzoek is een elektische trein de enige optie voor de lijn. Vertramming heeft geen zin, want er is geen zicht op een doortrekking in Zwolle.

Volgens OV-Magazine zijn de provincie Overijssel en ProRail het erover eens dat de spoorlijn geëlektrificeerd moet worden en er een nieuwe stop bij Stadshagen in Zwolle kan komen. In deze eerste fase blijft de frequentie twee keer per uur en is er één trein nodig. Een besluit of een voornemen tot elektrificatie is er formeel echter nog niet. Dit najaar moet daar meer duidelijkheid over komen.

Verdere toekomst
In de verdere toekomst zouden er meer nieuwe haltes kunnen komen met ook passeersporen bij Stadshagen en Kampen Oost. Door die passeersporen en een hogere baanvaksnelheid (130 in plaats van 100)  zou de frequentie omhoog kunnen naar vier treinen per uur. Daarvoor zouden drie treinen nodig zijn. 

Regiotram
Eigenlijk was de bedoeling dat de Kamperlijntje per 2012 als regiotram dienst zou gaan doen. De provincie had daarvoor zelfs al aanbestedingstrajecten in werking gezet. Toen de offertes niet bleken te voldoen aan de eisen van de provincie, heeft de provincie besloten de plan van de regiotram opnieuw tegen het licht te houden. Daardoor lijkt het doek gevallen te zijn voor de tramplannen. Een definitief besluit is echter nog niet genomen.

Kamperlijntje blijft populair
Kampen heeft sinds 9 december 2012 een tweede station: Kampen Zuid, gelegen aan de Hanzelijn. Voorzien was dat 30% van de reizigers het oude station Kampen zouden inruilen voor het nieuwe station. In de praktijk blijkt dat het aantal reizigers met slechts 15 procent is afgenomen. Veel reizigers blijken toch voor het Kamerspoorlijntje te kiezen. Op lange termijn zou het aantal reizigers nog wel kunnen dalen.

Kampen Zuid minder populair
Station Kampen mag dan meer reizigers blijven trekken dan gedacht, het nieuwe station Kampen Zuid doet het juist minder goed. Er waren 2.000 reizigers per dag voorzien, en op termijn zelfs 3.000 per dag. Voorlopig trekt het station echter zo´n 1.250 reizigers per dag. 

Foto: Een lightrail-treinstel in Gouda / Wikipedia.

This post was last modified on 29 augustus 2017 08:47

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

1 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug