Tram naar TU Delft opnieuw uitgesteld: inmiddels 15 jaar vertraging

Opnieuw is er tegenslag voor de nieuwe tramlijn naar de TU Delft. In de oorspronkelijke plannen was er per dienstregeling 2008 een tram voorzien van de Delftse TU-Wijk met Leidschendam (lijn 19). Inmiddels is duidelijk dat de tram naar de universiteitswijk niet voor december 2022 gaat rijden.

Elektromagnetische straling

De nieuwe vertraging wordt volgens AD Delft veroorzaakt door hogere elektromagnetische straling dan voorzien. Daardoor kunnen tijdens het rijden nanotechnologische systemen van onderzoekscentra van de TU Delft verstoren. Om die reden zal de tram niet per december dit jaar gaan rijden, wat vorig jaar nog werd voorzien.

Eerder liep het project al jarenlang vertraging op door de status van de Sint Sebastiaansbrug. Die brug is inmiddels vernieuwd en werd vorige maand weer in gebruik genomen. Daarmee leek de tramlijn eindelijk naar de TU Delft te kunnen gaan beginnen. Kort na de opening van de brug zijn de nieuwe problemen boven tafel gekomen.

Oplossingen

Er wordt nu gezocht naar een oplossing. Zo zullen de nieuwe trams worden uitgerust met een systeem dat de vrijkomende elektromagnetische straling dempt. Daarnaast worden de bovenleidingmasten worden dichter op elkaar geplaatst, waardoor minder straling vrijkomt. Volgens het AD wordt het tracé ook ingekort tot de Kruithuisweg, waardoor het zuidelijk deel van de TU Campus verstoken blijft van een tramverbinding. Ten zuiden van de Kruithuisweg zijn onder meer het Reactorinstituut Delft en de faculteit voor Lucht- en Ruimtevaarttechniek gevestigd.

Blamage

Tramlijn 19 rijdt overigens al wel jaren (sinds 2010) tussen Delft station en Leidschendam Leidsenhage. Omdat de tram niet kon starten in de TU-wijk, reed de tram in de eerste periode van en naar Delft Tanthof. Tijdens werkzaamheden is de lijn ook een periode ingekort geweest tot de Nieuwe Plantage.

Een nauw bij het proces betrokken bestuurder spreekt tegenover het AD van een ‘blamage‘. “Het is al jaren bekend dat de Avenio-trams op dit traject gaan rijden en dat ze straling veroorzaken. Het is bijzonder dat de knappe koppen op de TU Delft dit probleem niet tijdig hebben onderkend en opgelost.”

Reizigersaantallen

De tramlijn wordt momenteel (2019) gebruikt door circa 6.500 reizigers per werkdag. Dat is veel minder dan eerder werd voorzien. In 2009 meldde de Gemeente Delft op haar website dat de verbinding circa 16.000 tot 18.000 reizigers per dag zou trekken. Woordvoerder Marijke Poppelier van de HTM benadrukte vorig jaar tegenover Treinreiziger.nl dat die prognoses nu niet meer representatief zijn. “Het is nu tien jaar later, het is anders gelopen. In die tijd was er bijvoorbeeld nog geen sprake van The Mall of the Netherlands” legt de woordvoerder uit.

Voor meer achtergrond: zie ons artikel van vorig jaar.

This post was last modified on 16 juli 2020 10:47

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug