Tijdelijk meer en langere treinen tussen Zwolle en Amersfoort

Het was de afgelopen periode flink behelpen tussen Zwolle en Amersfoort. Door eerdere kortsluiting op de Hanzelijn moeten reizigers naar Amsterdam en Schiphol nu omreizen via Amersfoort. Daardoor waren de treinen extra druk. NS zegt dit nu te gaan oplossen door de inzet van meer en langere treinen.

Omreizen via Amersfoort

Sinds begin september kunnen er geen treinen rijden tussen Zwolle en Lelystad. De infrastructuur is na kortsluiting dusdanig beschadigd dat er zeker tot half december geen treinen kunnen rijden. Sindsdien kregen doorgaande reizigers naar Amsterdam, Schiphol en Den Haag het advies om via Amersfoort te reizen. De materieelinzet was daar echter niet op aangepast.

Rover ontving mede daardoor een fors aantal klachten over volle treinen van en naar Zwolle. Een woordvoerder van NS vertelde eerder tegenover lokale media dat treinen verlengen soms lastig was, doordat niet alle perrons lang genoeg zouden zijn. Er reden echter vrijwel geen treinen op maximale lengte op het traject.

Extra treinen vanaf 10 oktober

Vanaf 3 oktober gaat NS nu langere treinen inzetten tussen Zwolle en Amersfoort. Bovendien laat de spoorwegmaatschappij vanaf 10 oktober vier in plaats van twee intercity’s per uur rijden tussen de twee steden. De twee extra treinen zullen waarschijnlijk uit een enkel dubbeldek treinstel bestaan en te Amersfoort aansluiting geven op de intercity richting Amsterdam.

Vervangende bussen

Als alternatief voor de trein rijden er bussen tussen Lelystad Centrum en Dronten. Helaas zijn er enkele dagen geweest waarbij NS niet over voldoende bussen beschikte, waardoor reizigers uren moesten wachten op vervangend vervoer.

Rover heeft NS gevraagd het vervangende busvervoer tussen Dronten en Lelystad te verbeteren. Reizigers moeten erop kunnen rekenen dat de in de reisplanner opgenomen bussen ook echt rijden. Dat is nu niet altijd het geval, aldus de reizigersvereniging.

Dienstregeling

Rover zegt verder blij te zijn dat er extra en langere treinen gaan rijden tussen Zwolle en Amersfoort. De reizigersorganisatie hoopt dat de dienstregeling nog verder wordt verbeterd door bijvoorbeeld de extra treinen te koppelen aan bestaande intercity’s. Reizigers zouden dan geen extra overstap meer hoeven te maken.

Zeven kilometer schade

Het treinverkeer tussen Lelystad en Dronten ligt voorlopig stil als gevolg van de stroomstoring in Flevoland, begin september. ProRail meldde vorige week dat over een traject van zeven kilometer onder meer de bovenleiding, kabels, seinen en relaiskasten moeten worden vervangen. De kosten daarvan lopen in de miljoenen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 11 december 2022 13:53

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug