Home

Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Vanaf december heeft Amsterdam – Eindhoven de primeur met de dagelijkse tienminutentrein. Andere trajecten moeten nog zeker 5 jaar geduld hebben. Schiphol – Nijmegen is waarschijnlijk het eerstvolgende traject dat aan de beurt komt.

“Op dit moment worden nut en noodzaak, timing en maatregelen voor een verbeteraanpak onderzocht voor eventuele volgende corridors,” zegt ProRail-woordvoerder Anna Kodde. “Het gaat dan als eerst om de corridor Schiphol- Nijmegen.” Toch is frequentieverhoging ook daar nog ver weg. Zo is de infrastructuur op dat traject nog niet geschikt om meer treinen te verwerken. Zo is Driebergen-Zeist een knelpunt en moet ook de opstelcapaciteit worden uitgebreid, zegt ProRail.

Dienstregeling 2022
Ans Rietstra, directeur Projecten bij ProRail, zou het liefst voor 2020 zien dat de tienminutentrein op een volgend traject wordt uitgerold. Maar dat is niet mogelijk, zegt topman Pier Eringa. “We moeten eerst de besluitvorming doen, dan het spoor aanpassen en andere maatregelen doorvoeren. Dat gaat echt niet lukken voor 2020,” legt hij uit. Woordvoerder Anna Kodde beaamt dat. “Frequentieverhoging op het traject Schiphol – Nijmegen zal op zijn vroegst starten vanaf dienstregeling 2022. Dat zal afhankelijk zijn of de infra op dat moment gereed is.”

Amsterdam – Eindhoven
Voorlopig blijft Amsterdam – Eindhoven dus het enige traject waar elke tien minuten een trein gaat rijden. Die frequentieverhoging wordt in december doorgevoerd, na jaren van uitstel. Daar geldt overigens: 4x per uur rechtstreeks, en 2x per uur met overstap. De gedachte is dat reizigers, als iedere tien minuten een trein komt, de dienstregeling vergeten en zonder op de klok te kijken naar het station komen. Op de A2 corridor Amsterdam – Eindhoven moet de nieuwe aanpak 15% meer zitplaatscapaciteit opleveren.

Programma Hoogfrequent Spoor
De tienminutentrein maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), een programma dat aanvankelijk op vier belangrijke corridors voor 2020 zou worden uitgerold. Maar door politieke bezuinigingen is het inmiddels meerdere keren uitgesteld. Het is nu de bedoeling dat spoorboekloos rijden op de belangrijkste trajecten voor 2030 een feit is.

This post was last modified on 8 november 2018 10:46

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug