fbpx
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Thalys verdubbelt aanbod (en dat is 30% van geplande dienstregeling)

18 mei 2021 16:40

Sinds deze week gaat hogesnelheidstrein Thalys weer vaker rijden naar de Franse hoofdstad. Volgens het spoorbedrijf gaat de trein naar Parijs gemiddeld drie keer per dag rijden.

Tot vijf treinen per dag

Bij raadpleging van de dienstregeling lijken er echter meer treinen te rijden dan de vervoerder tegenover persbureau ANP meldt. Zo zijn er vrijwel altijd vier à vijf treinen per dag boekbaar. Volgens een woordvoerder is dat tijdelijk, omdat in deze periode rond Pinksteren meer vraag wordt verwacht.

In het algemeen zegt Thalys nu weer 30 procent van de geplande dienstregeling aan te bieden. Lange tijd reed de Thalys tussen Amsterdam en Parijs slechts één keer per dag.

Negatieve coronatest

Niet alleen tussen Amsterdam en Parijs wordt het aanbod nu weer uitgebreid, ook op andere delen van het netwerk. Zo gaat er dagelijks ook weer een trein vanuit Duitsland naar de Franse hoofdstad. Vanuit Brussel gaan er weer tot negen treinen per dag naar Parijs rijden en een aantal daarvan bestaat uit twee treinstellen.

Reizigers moeten voor vertrek een negatieve coronatest kunnen overleggen. Als er op dat vlak iets verandert, zal Thalys dat zo snel mogelijk aan de reizigers doorgeven. Vanwege de onzekerheid kunnen zij tot vlak voor vertrek hun reis nog omboeken.

Gerelateerde berichten

0 0 stemmen
Artikel waardering
6 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
hanzeboog2012
3 jaren geleden

SNCF en NMBS hebben een HST met 377 zitplaatsen. Net als in de luchtvaartwereld kijken ze hoe de bezettingsgraad is. Zijn 5 retourritten Amsterdam – Parijs (over)vol dan komt er meer bij.

Zo werkt Thalys altijd al. Het begon vanaf juni 1996 met 4 retourritten tussen Amsterdam – Parijs waar het 4 getrokken treinmaterieel verving. Alleen tussen Lille – Parijs werd toen met 300 km p/u gereden. De frequentie steeg naar 7 keer per dag toen de HSL Parijs – Brussel geheel in gebruik was. En daarna is het gestaag gestegen. Maar nog niet naar 16 keer per dag zodat op elk uur een Thalys rijdt.

dries molenaar
3 jaren geleden

Dan zien we ze weer wat vaker over de baan rijden. Toch wat mooier dan de kolentreinen van de ICdirect.

Eduard de Jong
3 jaren geleden

Hebben reizigers, die eenmaal of tweemaal tegen het corona-virus gevaccineerd zijn, en dat met een vaccinatie-bewijs kunnen aantonen, toegang tot de Thalys-treinen? Moeten deze reizigers een mondkapje dragen?

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Eduard de Jong

Een beetje vragen naar de bekende weg, denk ik? Iedereen heeft toegang tot de Thalys-treinen. Het nakomen van de coronaregels gebeurt momenteel op eigen verantwoordelijkheid en gaat in Frankrijk op erewoord (met een verklaring), inclusief verplichte quarantaine (met bewijs van adres waar men in quarantaine gaat). Er gelden (waarschijnlijk tot ver in juni) geen uitzonderingen voor mensen die gevaccineerd zijn. Een mondkapje in de trein is uiteraard gewoon voor iedereen verplicht. Het reizen naar België en Frankrijk is in principe alleen ‘toegestaan’ als hiervoor een noodzaak bestaat.

Tim H
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Het probleem is dat als de corona controle op erewoord gebeurd iedereen snapt dat het een wassen neus is. En dus blijven mensen het OV dus mijden als de pest.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tim H

Nou nee, niet bepaald. Je vult voor Frankrijk de verklaring in op erewoord. Als je dan bijvoorbeeld betrapt wordt op het feit dat je niet in verplichte quarantaine bent gegaan, kun je je niet verschuilen achter een smoesje als ‘ik wist het niet’. Dat betekent dus dat je niet alleen strafbaar bent voor het niet nakomen van de coronawetten, maar ook voor valsheid in geschrift. Zolang Frankrijk ‘ons’ daar niet wil hebben, is het volgens mij totaal geen probleem dat mensen de Thalys mijden als de pest.

Als je denkt dat je met je vaccinaties zomaar de Thalys in kunt stappen, dan heb je in zoverre gelijk dat niemand van het treinpersoneel in Amsterdam (of Schiphol/Rotterdam) je tegen zal houden. Het nakomen van de regels is je eigen zorg. Als je je niet aan de geldende regels denkt te hoeven houden, is de kans groot dat je na aankomst in Frankrijk in grote problemen raakt. Of wellicht al tijdens een controle in de trein.