Vanaf 29 maart 2020 zal één dagelijkse retourvlucht tussen Amsterdam Airport Schiphol en Brussels National Airport (Zaventem) vervangen worden door Thalys-treinen tussen Amsterdam Schiphol en het station Brussel-Zuid. Zo zullen 13.000 reizigers per jaar de trein in plaats van het vliegtuig nemen.
Volgens Thalys wordt door de vervanging de CO2-uitstoot voor deze reizigers met 96% verminderd. KLM en Thalys werken al sinds 2011 samen. KLM-reizigers kunnen al jaren de Thalys vanuit Brussel en Antwerpen naar Schiphol boeken, maar het is voor het eerst dat er een vlucht wordt geschrapt.
Tussen Amsterdam en Brussel heeft KLM nu nog dagelijks vijf vluchten, dat wordt dus verminderd naar vier. Het gaat volgens de vliegmaatschappij om een eerste stap in de afbouw van korteafstandsvluchten van Schiphol naar de Belgische hoofdstad. Korteafstandsvluchten oogsten veel kritiek.
De Tweede Kamer nam eerder dit jaar al een motie van GroenLinks aan, waarbij het kabinet wordt opgeroepen een einde te maken aan de vluchten Amsterdam – Brussel. De reis per trein tussen de twee hoofdsteden is vrijwel altijd sneller en altijd beter voor het milieu, zo is de gedachte.
De Thalys rijdt circa 13 à 14 keer per dag tussen Amsterdam en Brussel. De trein heeft vanuit Schiphol een reistijd van ruim anderhalf uur naar Brussel Zuid. Vanuit Amsterdam Centraal duurt de reis minder dan twee uur (1 uur en 53 minuten). Naast de Thalys rijdt ook de Eurostar twee keer per dag snel naar Brussel.
Naast de Thalys en de Eurostar rijdt ook ieder uur (16x per dag) de Benelux-trein naar Brussel. Die doet er echter aanzienlijk langer over, 2 uur en 53 minuten tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid. De Benelux stopt ook op Schiphol en de Brusselse luchthaven Zaventem. Een treinreis tussen beide luchthavens duurt met de Benelux 2 uur en 9 minuten.
“Ik zit niet te wachten op vluchten van rond de vijfhonderd kilometer,” zei KLM-directeur Pieter Elbers eerder tegenover Luchtvaartnieuws Magazine. Maar tot nu toe zette de maatschappij geen concrete stappen om het aantal vluchten naar bestemmingen als Parijs, Brussel en Frankfurt terug te dringen. Daar wordt nu voor het eerst een eerste stap in gezet. Tot nu toe vond KLM de trein nog te onbetrouwbaar en te traag, en daardoor geen alternatief voor korte vluchten.
De Thalys rijdt ook naar de Franse luchthaven Charles de Gaulle, maar daar worden de vluchten nog niet vervangen door treinen.
This post was last modified on 13 september 2019 15:19
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…