fbpx

Thalys en Fyra zorgen voor meer geluidsoverlast dan verwacht

09 mrt 2010 12:16

Zowel Thalys als Fyra zorgen bij 160 kilometer per uur voor meer geluidsoverlast dan verwacht. Dat meldt minister Eurlings op basis van een rapportage van TNO. De HST Prio rijtuigen 0 die worden ingezet als Fyra stammen – worden nu aangepast en stiller gemaakt.

Bij lage snelheid is de geluidsoverlast groter dan voorzien. Dat geldt niet alleen voor de HST prio rijtuigen, maar ook voor de Thalys. Zo maakt de Thalys 4 Db meer lawaai dan de rekenmodellen bij 160 kilometer per uur hadden voorzien. Wel is de Thalys 7 Db stiller dan de HST prio rijtuigen van de Fyra. Als de Thalys op hoge snelheid rijdt (285 kilometer per uur) wijken de rekenmodellen één decibel af van het daadwerkelijke lawaai.

Maatregelen
Om de geluidsoverlast te beperken worden de HST prio rijtuigen stillen gemaakt. Het gaat om het afschakelen van de blokkenrem. In december 2009 is een veiligheidsbeschouwing opgesteld voor het afschakelen van de blokkenrem bij de HST-Prio rijtuigen. IVW kan zich vinden in de redenering die wordt gehanteerd en ziet hierin een basis voor toelating uitsluitend op het HSL-tracé. Toelating door IVW is voorzien begin april. De ombouw van het tijdelijke materieel kan dan in twee à drie weken plaatsvinden. Door deze snelle wijziging is het mogelijk dat eind mei 4 stammen met 7 rijtuigen die nu op de HSL-Zuid rijden, stiller zijn.