fbpx

Thalys doet beroep op overmacht bij compensatie bij vertraging

Thalys adviseert reizigers niet te gaan reizen. Als reizigers wel op pad gaan, kunnen ze geen aanspraak doen op de regeling compensatie bij vertraging. Een Thalys woordvoerder meldt tegenover treinreiziger.nl een beroep te doen op overmacht. Gedupeerde reizigers kunnen wel kosteloos hun treinreis annuleren. 

Normaal kunnen Thalys reizigers vanaf 30 minuten vertraging een tegoed bon krijgen of de helft van de waardebon in geld uitgekeerd krijgen. Bij 120 minuten vertraging – waar Thalys nu te kampen hebben – wordt er normaal een waardebon gegeven gelijk aan de ticketwaarde.
Een woordvoerder van Thalys heeft echter laten weten dat reizigers nu niet in aanmerking komen voor deze regeling. "We vinden het heel vervelend voor onze reizigers, maar dit is overmacht. Hier kunnen we niets aan doen".
In januari moest Thalys door weersomstandigheden ook al treinen schrappen, en ook toen beriep het bedrijf zich op overmacht.

Normaal kunnen alleen reizigers met een duur ticket een Thalys kaartje omboeken of annuleren. Dat geldt nu vanwege het negatieve reisadvies voor alle reizigers. Daarmee wordt vooral de reizigers met een goedkoop kaartje tegemoet gekomen. Reizigers met een duurder ticket kunnen niet op tegemoetkoming rekenen. Een eerste klas reiziger Amsterdam – Parijs zou normaal bij een vertraging van twee uur een tegoedbon van 200 euro krijgen, of 100 euro op zijn bankrekening.