fbpx

Testritten drielandentrein zorgen voor hinder tussen Maastricht en Heerlen

Vanaf maandag 11 december rijden er tot uiterlijk eind januari 2024 geen sneltreinen tussen Maastricht en Heerlen. In plaats daarvan rijden er twee keer per uur snelbussen. Dat heeft te maken met testritten die Arriva uitvoert voor de nieuwe drielandenlijn Luik – Maastricht – Heerlen – Aken. De stoptreinen op dat traject blijven wel rijden, twee keer per uur volgens de normale dienstregeling, maakte Arriva dinsdag bekend.

Treindienst Luik – Maastricht – Aken

Door de nieuwe regeling blijft vier keer per uur een reismogelijkheid bestaan, aldus Arriva. Omdat zowel de stoptreinen als de snelbussen in Valkenburg stoppen, blijven de komende kerstevenementen in het Limburgse heuvellandstadje goed bereikbaar, aldus de vervoerder.

Ergens in 2024 wordt begonnen met de nieuwe drielandenlijn (RE18) tussen Luik en Aken. Voor die lijn zet Arriva speciaal materieel in, dat is voorzien van het nieuwe Europese treinbeveiligingssysteem ETCS. Arriva is daarmee de eerste vervoerder in Nederland die met dit Europese systeem start.

Vertraging

Voor treinen daadwerkelijk via Zuid-Limburg van Aken naar Luik en vice versa kunnen rijden, moet er eerst een aantal testritten worden uitgevoerd. Die duren uiterlijk tot eind januari, aldus Arriva. Tot die tijd worden dus snelbussen ingezet.

Eerder was aangekondigd dat de drielandentrein al vanaf december gaat rijden, maar demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen schreef in oktober aan de Tweede Kamer dat de planning opnieuw niet gehaald zou worden. Die vertraging kwam door “onvoorziene, technische uitdagingen” bij het geschikt maken van de treinen van vervoerder Arriva voor de verschillende beveiligingssystemen die in de drie landen gebruikt worden. Daardoor kon later dan voorzien de aanvraag voor toelating worden ingediend bij het Europese spoorwegagentschap ERA. De staatssecretaris sprak de verwachting uit dat de treinen pas in de eerste helft van 2024 gaan rijden.

December 2018

Rond de zomer meldde Arriva nog dat alle seinen op groen stonden om de treindienst Luik – Maastricht – Aken tijdig te kunnen opstarten. Zodra de nieuwe treindienst start, moet het ook mogelijk worden om met de ov-chipkaart naar België te reizen. Al met al is er sprake van circa vijf jaar vertraging, want oorspronkelijk zou de trein in december 2018 gaan rijden.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
44 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Rudy
7 maanden geleden

Belachelijk!!!

De eerste keer dat ik hoor dat de reguliere dienstregeling aangepast moet worden voor testritten. Als het niet tussen de reguliere treinen door kan, dan moeten de testritten maar ‘s nachts plaats vinden.

Waarschijnlijk heeft dit te maken met dezelfde reden waarom de frequentie in Zeeland is verlaagd: PERSONEELS TEKORT! Zo kan je de machinisten voor de testritten uit de reguliere dienstregeling onttrekken.

Rea
7 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

Voor die testritten heb je wel personeel en materieel nodig. En dat wordt dus weggehaald bij de gewone dienst.

Overigens wat een flop is dat ERTMS. Het hangt van problemen aan er klaar.

G. van der Zwaag
7 maanden geleden
Antwoord aan  Rea

aan elkaar……………..

Brabo
7 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

Dat heeft niets met personeelstekort te maken. Arriva gaat natuurlijk niet machinisten aannemen en opleiden voor testritten en ze daarna weer ontslaan omdat er dan geen werk meer voor ze is .

Rudy
7 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Ooit van reserve personeel gehoord? Een bedrijf neemt iets meer personeel in dienst dan nodig om bijvoorbeeld calamiteiten op te vangen. Testritten doe je normaal met je reserven personeel, of je reserve personeel doet tijdelijk de normale dienst zodat personeel uit de normale dienst wordt vrijgespeeld.

Paul Lamote
7 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

En na dat testen gaan ze jarenlang gezellig de hele dag in de kantine zitten? Want dan is er verder gewoon minder werk.

Barend Köbben
7 maanden geleden

“Arriva is daarmee de eerste vervoerder in Nederland die met dit Europese systeem start.” – hier bedoel je waarschijnlijk iets andres? Veel vervoerders in Nederland rijden al met ETCS (oa HSL, Betuweroute)…

Martijn
7 maanden geleden

Aangezien het overschot aan rijdend materieel dat in Maastricht en Heerlen wortel staat te schieten, lijkt dit gewoon weer op de zoveelste smoes van Arriva. Alsof ze met alle acht de multicourante stellen tegelijk gaan testen en de rest van het materieelpark kapot is. Normaal zijn 1 á 2 stellen meer dan voldoende en zoveel hebben ze echt wel over. Kijk maar wat ze rond Pinkpop uit de hoed weten te toveren.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Martijn

Die testtreinen rijden niet uit zichzelf. Daar heb je ook een machinist voor nodig.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Martijn

Het prombleem is niet het materieel, maar het personeel. Arriva Limburg heeft een enorm personeelstekort en en ziekteverzuim van circa 20%.

Martijn
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Maar de Drielandentrein wordt tzt tussen Maastricht en Luik gereden door NMBS-personeel, dus waarom wordt hier Arriva-personeel voor ingevlogen?

Paul Lamote
7 maanden geleden

Kan iemand uitleggen waarom dat ERTMS jarenlang getest moet worden voor het gebruikt kan worden? Want tussen Heerlen en Aachen is er in het verleden ook al eindeloos getest.

Martijn
7 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

En vanaf het voorjaar van 2022 is met deze treinstellen ook uitgebreid in België getest… Dus ben ook wel benieuwd waarom nu ineens weer twee volle maanden getest moet worden.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Belgie is een achterhoede gevecht aan het boeren om arriva weg te houden/hun monopolie op alle belgische regionale lijnen te houden.

Ad Vijge
7 maanden geleden

Tjonge jonge, normaal gesproken zijn op de 2 weken kerstvakantie na er weinig medewerkers op vakantie. Dat je dan toch nog personeel uit de reguliere dienst nodig hebt voor testritten geeft wel te denken. En daarnaast is het gebruik van ETCS beperkt tot het gebied in Belgie waar zover ik tot nu toe begrepen heb, personeel van de Belgische NMBS de treinen gaat/ blijft rijden! Ook is Arriva zeker niet de eerste vervoerder die met ETCS appararuur in z’n treinen rijdt, NS internationaal rijdt er al mee met Eurostar rood en blauw + ICE en NS op de HSL , verder de stoptrein van Arnhem de grens over en (zowat) alle goederen vervoerders, van een primeur kan je dan echt niet meer spreken.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Ad Vijge

Het is nog erger, erts ligt niet eens op het belgische stuk, alleen belgie eiste een maand voordat de dienst van start zou gaan dat het ingebouwd wordt om arriva te pesten.
De belgische treinen hebben geen emtrs en er zijn ook nog geen convrete plannen om het op die lijn te installeren.
En om het nog erger te maken,de belgische treinen hebben geneens het nederlandse systeem en rijden het laatste stukje op zicht.

David
7 maanden geleden

Apart dat Arriva ten kosten van de reizigers deze testen uitvoert. Ik kan goed begrijpen dat je de testen moet doen, maar ik kan het gevoel niet onttrekken dat dit komt omdat het reeds bestaande ernstige personeelstekort bij Arriva hier de grootste drijfveer is van deze buitendienststelling. Er moeten uiteindelijk machinisten zijn die dit testtraject kunnen uitvoeren, en daar hebben zij bij Arriva nog steeds veel te weinig van.

Daarnaast staat er een fout in dit artikel. Arriva is helemaal niet de eerste vervoerder in Nederland die ERTMS gebruikt. De NS rijdt met ERTMS over de HSL, en de goederenvervoerders van de Betuwelijn maken er al gebruik van.

Jeroen
7 maanden geleden
Antwoord aan  David

Ten koste van de reizigers misschien, maar niet gratis. Wat denk je dat die extra snelbussen kosten?

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Jeroen

Is reeds ingecalculeerd en komt uit de pot waar iedereen aan bijdraagt.
Maak je geen zorgen.
Zorg/ pleit dat de rijken eens belasting gaan betalen en niet parasiteren op de hardwerkende Nederlander en arbeidsmigranten.
Dit jaar meer dan 51 miljardairs in Nederland geloof niet dat die hard werken, weet het wel zeker.
Ze betalen procentueel minder belasting dan jan met de pet, het klootjesvolk volgens rechts.

G. van der Zwaag
7 maanden geleden
Antwoord aan  David

ten koste…..

Emiel Verboom
7 maanden geleden

Deze Drielandentrein zal er echt niet komen alleen al qua personeel is het al dramatisch in Limburg met de trein het zal alleen maar slechter gaan worden in Limburg let maar op mijn woorden

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Emiel Verboom

Rijd bijna dagelijks met arriva naar Maastricht of Aken.
De laatste tijd zie ik veel nieuwe gezichten, zijnde machinist/(e).
Verheug me op de verbinding naar Luik.
Goed dat er 4 x per uur een verbinding is met Maastricht.
Had liever een rechtstreekse bus naar Maastricht gezien zonder tussenstop Valkenburg want dan kan je evengoed de stoptrein nemen.
Ik zal dan nu maar de stoptrein .18 u. en .48 u nemen.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Blijkt dat je met snelbus maastricht – Valkenburg – heerlen 32 min erover doet ipv 31 min met stoptrein, betaal je voor snelbus 9 E en voor stoptrein over het zelfde traject 6,80 E. Resp. 5,40 E en 4,08 E indien je kortingskaart 40% hebt.
Kan dat zomaar?

bert sitters
7 maanden geleden

Wat is de reactie van Annemiek?

Dirk Baeke
7 maanden geleden

De NS had een rechtstreekse lijn naar AAachen HBF. Dat zou veel sneller gaan via het miljoenenlijntje. Waarom is dat afgeschaft?

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Dirk Baeke

Omdat die niet via Heerlen ging en juist vanuit de regio Heerlen is er veel vervoer naar Aachen. Kortom die verbinding trok veel minder reizigers.

Erik Creugers
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Plus dat de Deutsche Bahn de aansluiting naar Simpelveld bij Vetschau heeft weggehaald, waardoor er geen treinverkeer meer mogelijk is tussen Simpelveld en Aachen.

Baardstaart
7 maanden geleden

Hoeveel van dit soort OV faal berichten haalt dit en andere fora? Waar staat de reiziger en ik bedoel de OV afhankelijke reiziger tegenwoordig nu? Vroeger schreef ik terecht dat dit een aansluitende vorm van BOVAG reclame is en veel mensen met vervoerskeus, kiezen inmiddels voor de eigen auto. Wanneer nemen de bonden, vervoerders en overheden hun verantwoordelijkheid voor de klanten van het OV? En op de vraag “Waar zullen we zijn zonder de trein?” is thuis. Want zonder deugdelijk OV en eigen auto kom je niet verder dan wat je (e-)fiets kan brengen.

Frans E.R. Eekhout
7 maanden geleden

1) Vertraging op en bij het spoor in Nederland, niets nieuws onder de zon, men heeft er een abonnement op blijkbaar.
2) Testen, natuurlijk dat moet niet alleen met de beveiligings apparatuur, maar ook nog in DRIE talen bij calamiteiten en verstoring kunnen omroepen. Zelfs de Duitse collega bestuurders die Heerlen naar Aken v.v. doen er is hier altijd een bestuurderswisseling – moeten ook een mondje over de grens kunnen spreken, namelijk in het Nederlands als er iets aan de hand is aan hun Nederlandse gasten valt mij regelmatig op en nu moeten die Belgen naast het Frans ook in het Nederlands of wat daar voor door gaat kunnen uitleggen als men lang voor een rood sein stil staat of waarom men niet kan rijden. Via de automatische omroep wordt nu al jaren in 3 talen vertelt wat het volgende station is en aan welke kant men moet uitstappen.
4) Als ze testen, dan ook of het toilet het eindelijk eens doet, want die is nu al regelmatig “buiten gebruik” dus kapot en daar kun je letterlijk “gezeik” mee krijgen. Het is nu al een wonder zeg maar mirakel als het ding het doet, ik vertrouw het niet en in Aken HBF naar de WC gaan kost je een Eurootje.
5) Dat men gaat testen, doe het dan goed en wat niet vermeld staat in dit artikel OF men OOK met een OV Chipkaart naar Luik kan reizen, moet je daar straks voor het stukje Maastricht – Liege een apart kaartje voor kopen, terwijl ik al vanaf Eygelshoven Markt, Landgraaf en Heerlen met een OV chipkaart ook MET korting kan reizen. Naar Duitsland, “kein problem aber nach Belgien”, sorry Belgie nietes / welles, daar verneem ik (nog) niets over.
6) Uitval van Arriva treinen, is bijna de normaalste zaak van de wereld geworden en als ze niet uitvallen een Wereld wonder !
7) Kaart controle, dat komt op het traject Heerlen – Aken wel vaak voor meer nog dan bij NS met vooral een Duitse medewerker en een heel enkele keer samen met een Hollandse collega. Ik reis uit gemak regelmatig naar de Domstad om te shoppen en wat lekkers te halen met mijn Arriva dal korting, vandaar en met 120 km/h is men in een wip in deze gezellige stad vooral nu met z’n Kerstmarkt. Terug soms ook met 20 % bus korting.
8) Wie relatief goedkoop door Zuid Limburg wilt toeren koopt een dal dagkaart bus voor Euro 8,10 en dat de snelbussen ook toeristenstad Valkenburg aandoen is begrijpelijk en zo’n busrit hoeft geen straf te zijn om even te genieten van het glooiende heuvellandschap en eigenlijk ook wel leuk en met de boemel weer terug. Er is ook een dagkaart voor bus en trein.
9) Doel van de Drielandentrein is om de FLIRT met 3 bakken die voorzien zijn van alle stroomsoorten, niet de twee baksversie want die rijdt alleen in Nederland, om de landen beter met elkaar te verbinden, maar dat men nu al jaaaaren overdoet om dit te realiseren kan zelfs de uit Spaubeek afkomstig Vivianne niets aan doen, want infrastructuur tot een goed einde brengen is bijna een utopie in Nederland en zeker met z’n buurlanden. Misschien is Vivianne Heijnen wel de eerste passagier die straks even op en neer kan naar Luik of zich laten omscholen tot treinbestuurder als zij staatssecretaris af is.
10) Kortom, wie straks menige trein voorbij ziet flitsen tussen Heerlen en Maastricht en Luik heeft dus te maken niet met een Flirt maar Flitstrein en mag als alles oke is bevonden in drie landen letterlijk kunnen gaan “flirten”, wel zo gezellig ja toch, wie weet wat daar over tien jaar uit kan voortvloeien met al dat Nederlands, Duits en Belgische geflirt, met dank aan Arriva…

Anoniem
7 maanden geleden

Heb de hinder er graag voor over.
Goed voor mens, natuur en klimaat in de Euregio Luik – Maastricht- Heerlen -Aken.
Goed nieuws voor de dagjesmensen die eens de flair in de Euregio willen proeven.
Francais, bourgondisch,Oechser.
Drie landen in een!
Met niet meer a.s hoogtepunt: Vaals met haar Drielandenpunt als hoogtepunt, de 2e hoogste Heuvel van Nederland.
Maar Eifel, Ardennen.
Koop Euregio-ticket en in het weekend voor 2 volwassenen en 3 kinderen tot 13 jaar voor 19,50E, trein en bus.
Gebied: roermond – heerlen – aken – dueren (toegang Eifel tot Heimbach) – verviers – Spa (Ardennen) – Luik – Hasselt of met bus naar maastricht of over luik Guillemins naar maastricht – roermond.
Of vertrekkend uit maastricht, lijn 57 naar Gulpen ( sightseeende lijnbus Limburgs heuvelgebied) naar gulpen, buslijn 350 naar Aken of tot vaals, bus naar Welkenraedt dan naar Verviers, Spa, Luik in dal Vesdre enz.

Frans E.R. Eekhout
7 maanden geleden

Volkomen mee eens Anoniem 7 december. Hoge nood met bus lijn 350 van Maastricht naar Aken,maak dan een stop in Gulpen en loop naar de Plus supermarkt en vraag voor de sleutel met stok voor gratis toilet bezoek en neem de volgende bus elk kwartier naar Vaals. Ook erg mooi bus lijn 55 van Gulpen naar Heerlen of bus 47. Vooral als er een laag sneeuw ligt, net Zwitserland, alternatieven genoeg.

Anoniem
7 maanden geleden

Hoi en hoe losses het op voor die moeten werken die niet te laat mag komen of die zo gewent is erg triest zo worden zij ook ontslagen omdat ze te laat komen of geen trein of bus Rijd ga zo door prima nog meer werkenloze en ontslagen vallen huizen kwijt raken niks kunnen eten drinken grrr😡😡😡

bert sitters
7 maanden geleden

Drielandentrein, welke marketinggoeroe heeft deze naam bedacht? Er zullen weinig reizigers met deze trein van Luik naar Aken reizen.
Met de ICE of de Thalys/Eurostar gaat het immers stukken sneller.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  bert sitters

@bert die naam heb ik een jaar of 30 geleden geopperd/geïntroduceerd. De Euregio Maas-Rhein, MHAL-gemeenten gelijken de Randstad. Populatie, 4 universiteiten etc.
De bewoners dienen toch goed OV te hebben.
Er reizen velen vanuit de regio verviers naar Aken, luik – maastricht; heerlen- aachen en ga maar door.
Vervolgens er reizen velen van buiten de regio’s naar de ICE/Eurostar opstapplaatsen Aken en Luik.
Je zult eerst naar Aken of Luik moeten reizen opdat Keulen, Brussel, Frankfurt, de Alpen, Wenen, Rome,
Berlijn, Praag, Parijs, Barcelona etc. te bereizen valt.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  bert sitters

Och, er staat geen NS op de trein, dus bert sitters is tegen en verzint allerlei beren op de weg. De grootste uitdaging voor deze trein is toch wel gebleken dat de trein in drie landen actief moet zijn. Dan lijkt me de werknaam prima gekozen. Maar bert heeft waarschijnlijk een veel betere naam bedacht???

Bert die denkt dat mensen liever met de ICE of Eurostar reizen, omdat dat sneller is. Dat is dezelfde bert die denkt dat verstandige mensen (waar hij zichzelf toe zal beschouwen) liever eerst de omweg naar Maastricht maken en dan met bus 350 gaan, om maar niet de snellere route van Heerlen naar Aken te hoeven maken, omdat er Arriva op de trein staat.

De route tussen Aken en Luik kan straks met de RE29 of via Nederland rechtstreeks voordelig worden gemaakt. De rit per hogesnelheidstrein is snel tweemaal zo duur. Ik denk dat veel mensen voor de portemonnee blijven kiezen.

Net als met iedere trein hoef je helemaal niet van het begin tot einde te blijven zitten. Je hoeft niet door de drie landen heen. En het lijkt me een zegen als de oude Belgische rotzooi hier van het spoor verdwijnt.

bert sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

De trein hoeft helemaal niet in drie landen te rijden. Hij staat geruime tijd in Maastricht stil. Is eigenlijk erg, want maar weinig reizigers zullen doorrijden.
Die oude Belgische meuk had ook vervangen kunnen worden door modern en aantrekkelijk materieel tussen Luik en Maastricht.
De koopjesjagers kunnen ook met de boemels via Verviers van Luik naar Aken.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  bert sitters

Het oude materieel wordt toch ook vervangen door modern materieel? Er mag in jouw denkwereld echter geen Arriva op staan.

Voor het huidige materieel, op het Nederlandse deel van het traject naar Luik, is NS verantwoordelijk. Ik heb NS in elk geval nooit kunnen betrappen op enige inzet richting iets beters.

bert sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  bert sitters

Je bent wel heel erg aan het invullen voor anderen Annemiek.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

@ ZZP-ster.
oei oei wat een negativiteit uitgepuughd.
Is dit het laatste voor dit jaar?
En hopelijk ga je in het komend jaar je alleen nog maar positief uiten.
We begrijpen dat je anti-NS, vakbonden, jan met de pet bent.
Dat je Arriva-fan (lobbyist) bent.
Maar er zijn gewoon, de meesten hier, gewoon treinreizigers, OV-gebruikers.

Frans E.R. Eekhout
7 maanden geleden

1) Bert, die “oude Belgische meuk”, leuke uitdrukking, noemen ze “nostalgie”. wij moeten in Nederland voor naar een Spoorwegmuseum om onze Hollandse meuk te zien en een maal per jaar van binnen te mogen bekijken, in Belgie rijden ze nog gewoon rond en kun je er zelfs mee rijden.

2) Niet blij met de naam Drielandentrein Bert, dan zou je ook de naam kunnen geven van “Tripartite-trein = driedelig. In 1974 werden mijnenjagers gebouwd voor Nederland, Belgie en Frankrijk en deze klasse noemt men, velen zijn nog in gebruik, Tripartite klasse, dus dat woord zou men ook voor een treinsoort kunnen gebruiken die in 3 (drie) landen kan en mag rijden. Dit woord soms beter Bert ?

3) Wie in Bourgondisch Zuid Limburg woont moet wel een hele grote omweg maken als je eerst met een HSL trein naar Belgie moet rijden. Als je in Heerlen en omstreken woont is de Arriva wel een stuk sneller om in Luik op een trein naar Brussel en zelfs Parijs over te stappen in plaats van eerst naar de Randstad te tuffen en met een Thalys verder te reizen, tenzij je van een echte sightseeing houdt wat ook zo z’n charmes heeft, maar of dat logisch is ? Nederland heeft trouwens ook van die IC treinen die via een omweg naar een andere station rijden.

4) Eigenlijk is deze trein wel leuk. Eerst in Aken printen halen, soort koeken, dan in Valkenburg een Limburgse vlaai en in Luik Belgische bonbons, een culinair uitstapje dus !

bert sitters.
7 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Luikse balletjes!
Naar de kermis in Oechen (Aken)

Henk
7 maanden geleden
Anoniem
7 maanden geleden

En dan in Aken en Luik met de tram door het centrum van die steden.