Nieuws

Terugblik: hierdoor strandden 52.000 treinreizigers rond Amsterdam

Vorige week reden er dinsdag urenlang nauwelijks tot geen treinen rond Amsterdam, Schiphol en Weesp. Aanvankelijk leek het erop dat het treinverkeer rond 20:00 uur weer hervat kon worden. Maar niet veel later viel het treinverkeer opnieuw vrijwel stil. Pas woensdag kon het treinverkeer weer hervat worden. Naar schatting 52.000 treinreizigers ondervonden hinder van de storing. Wat ging er mis? Een terugblik.

ARI

Vanuit de verkeersleidingspost Amsterdam leiden de treindienstleiders van ProRail het treinverkeer in goede banen. In een normale situatie neemt het systeem Automatische Rijweg Instelling (ARI) het meeste werk van de treindienstleider uit handen. De rijwegen worden dankzij ARI ingesteld volgens vooraf opgestelde voorwaarden. De treindienstleider controleert het treinverkeer en kan zo nodig afwijken van ARI.

Winkeldief

Dinsdag viel het treinverkeer rond Schiphol stil, omdat een winkeldief via de sporen probeerde te vluchten. Uit veiligheidsoverwegingen wordt het treinverkeer in zo’n situatie stilgelegd. Zo ook dinsdag. De situatie rond Schiphol wijkt af van de rest van het land. Rond Schiphol wordt er sinds 2006 gewerkt met een Dynamisch Verkeers Management-systeem. Dat betekent dat de vertreksporen niet vast staan (het perron wel). Pas op het laatste moment wordt besloten op welk perronspoor de trein komt.

ARI valt uit

Door de winkeldief konden diverse treinen hun rit niet afmaken. Eén trein viel precies stil waar het DVM-systeem het perronspoor kiest. Door een softwarefout probeerde het systeem de trein 32.768 keer toe te wijzen aan een perronspoor. Toen dat niet lukte, werkte ARI niet meer. Er rijden teveel treinen (en er zijn te weinig treindienstleiders) om het treinverkeer dan normaal doorgang te verlenen.

Uitwijken naar OCCR

Als een verkeersleidingspost uitvalt kan ProRail sinds 2011 uitwijken naar het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht. Tot nu toe is daar nog nooit gebruik van gemaakt (behalve bij oefeningen). Reden: het omschakelproces duurt lang, zo’n vier uur. Bovendien zijn er omstandigheden waarbij uitwijken naar het OCCR geen nut heeft. “We zouden vanuit het OCCR last hebben gehad van dezelfde softwarefout,” legt ProRail-woordvoerder Andy Wiemer uit. Eerder legde ProRail al eens uit dat ook bij brand het overschakelen naar het OCCR niet direct helpt. De stroom moet dan uitgeschakeld worden, waardoor seinen en wissels niet bediend kunnen worden.

Software aangepast

Even leek het erop dat het treinverkeer rond 20:00 uur weer hervat kon worden. Maar na ongeveer een half uur bleek de softwarefout nog aanwezig en viel het systeem opnieuw uit. Treindienstleiders stelden vanaf dat moment handmatig rijwegen in, maar daardoor konden er veel minder treinen rijden. Pas diep in de nacht van dinsdag op woensdag kon de softwarefout hersteld worden. ProRail voert nader onderzoek naar de storing. Het is al vaker voorgekomen dat treinen op dezelfde plek strandden als nu – maar toen ging het niet fout. De softwarefout is in elk geval verholpen, zodat dezelfde storing niet nog eens kan gebeuren.

Claims

NS maakte eerder bekend dat 52.000 treinreizigers hinder hebben gehad van de treinstoring. Een dag na het incident hebben 1500 reizigers geld teruggevraagd omdat zij meer dan een uur vertraging opliepen. Reizigers hebben tot drie maanden tijd om geld terug te vragen. De kans is dus groot dat dit aantal de komende periode nog fors oploopt. Op Twitter heeft NS laten weten de kosten van vervangend vervoer niet te willen vergoeden voor reizigers die geen abonnement hebben. Wie het daarmee niet eens is, kan (na een afwijzing) naar de geschillencommissie Openbaar Vervoer stappen.

Rover

Reizigersorganisatie Rover wil ondertussen dat er een noodplan komt voor grote storingen op het spoor. Dat plan moet gaan over de opvang van reizigers, de informatievoorziening en afspraken over alternatief vervoer. Volgens de NS-woordvoerder bestaat zoiets al. “Maar we willen altijd kijken hoe het beter kan.”

Staatssecretaris

Ook staatssecretaris Stientje van Vedlhoven zegt dat de treinstoring goed geëvalueerd moet worden. “Het was een hele grote storing,” aldus de bewindsvrouw. Voor haar was het belangrijkste dat alle gestrande reizigers weer thuis zouden komen. Er zal volgens haar worden gekeken naar wat goed en fout is gegaan. Het toont ook aan dat het belangrijk is dat er veel wordt geïnvesteerd in het spoor, zegt Van Veldhoven.

This post was last modified on 27 augustus 2018 21:46

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug