Treinreiziger.nl geeft sinds 2007 jaarlijks de spoorkaart van Movin Systems uit. Maar spoorkaarten bestaan uiteraard al veel langer. Hoe zag bijvoorbeeld het spoorwegnet er 80 jaar geleden er uit? Daarop geeft het spoorboekje met bijbehoorende spoorkaart van destijds antwoord op.
In 1931 was het spoorwegnet nog veel uitgebreider. Zo was ook Waalwijk, Stadskanaal, Dokkum, Hattem, Hellendoorn, IJmuiden, Zeist, Uithoorn, Boekelo en Aalsmeer aangesloten op het spoorwegnet. Weliswaar was het spoorwegnet veel uitgebreider, maar de frequenties ook veel lager. Daarnaast waren de (stoom)treinen van destijds veel langzamer dan nu.
Zo duurde een ritje van Utrecht Centraal naar Amsterdam Centraal per sneltrein nog 40 tot 50 minuten, per stoptrein zelfs 75 minuten. Tegenwordig duurt de rit 27 minuten (intercity) tot 45 minuten (stoptrein). De sneltrein reed anno 1931 gemiddeld minder dan 1x per uur, tegenwordig rijden er 4 intercity´s per uur tussen Utrecht C en Amsterdam C.
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…