Telegraaf: NS wil Qbuzz ruilen voor aandelen Thalys

De Nederlandse Spoorwegen onderhandelen met het Franse Keolis over de verkoop van busbedrijf Qbuzz. Dat zeggen bronnen tegenover De Telegraaf. Keolis is grotendeels in handen van de Franse spoorwegen (SNCF). In ruil voor de verkoop zou NS van de SNCF aandelen in Thalys krijgen.

Qbuzz, onderdeel van Abellio, kwam dit jaar in opspraak vanwege haar rol bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. De NS-dochter kreeg aanvankelijk het Limburgse ov gegund, maar toen bleek dat het bedrijf had valsgespeeld werd dat besluit teruggedraaid. NS zegt zich te heroriënteren op zijn rol in de regionale ov-markt. "Maar speculatie over mogelijke gevolgen voor onderdelen, waaronder Qbuzz, is voorbarig”, zegt een woordvoerder van NS in De Telegraaf.

De bronnen van De Telegraaf snappen niet waarom NS de miljoenen van Qbuzz niet in het verbeteren van het Nederlandse spoor stopt. "Ten eerste verkoopt NS een Nederlands bedrijf aan de Fransen, waardoor het de SNCF in Nederland in het zadel helpt. En ten tweede krijgt NS nooit iets te vertellen over Thalys. NS kan maar een klein aandeel verwerven. De SNCF heeft alle macht met een belang van 60 procent”, aldus een anonieme bron in de krant.

Keolis is in Nederland eigenaar van Syntus. NS was in het verleden voor vijftig procent aandeelhouder in Syntus, maar naar verluidt heeft het spoorbedrijf haar aandelen voor een euro aan Keolis verkocht. Daardoor leed NS een verlies van 11 miljoen euro. Dat gebeurde in een tijd dat Syntus in zwaar weer zat. Syntus-directeur Cees Anker wilde nu overigens niet tegenover De Telegraaf reageren op de geruchten.

Thalys profiteert momenteel het meeste van de hogesnelheidslijn. Sinds het Fyra-debacle rijdt NS niet meer met hogesnelheidstreinen, maar laat dat over aan Thalys. Tickets voor die trein zijn vele malen duurder dan de Fyra-tickets. Nu profiteren vooral de Franse, Belgische en Duitse spoorwegen daarvan, die aandeelhouder zijn in Thalys (62% SNCF, 28% NMBS, 10% DB). Eerder gaf NS al aan belangstelling te hebben om de aandelen van DB over te nemen, maar dat heeft tot nu toe niet tot resultaat geleid.

This post was last modified on 28 februari 2017 18:29

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

2 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug