fbpx

Telegraaf: Giftreinen Betuweroute straks over reizigersnet

14 jan 2014 11:52

Een groot deel van de goederentreinen die nu nog over de Betuweroute gaan, rijden de komende zeven jaar weer over het passagiersnet door Nederlandse steden. Duitsland werkt van volgend jaar tot 2022 aan een nieuw spoor. Door die werkzaamheden is er minder capaciteit op de Betuweroute.

Daarom kunnen veel minder goederentreinen over de Betuweroute rijden, schrijft De Telegraaf dinsdag. Van de honderd vrachttreinen die nu dagelijks over de Betuweroute gaan, zijn er in sommige jaren nog maar dertig mogelijk, zegt het ministerie van Infrastructuur in de krant. Dat die werkzaamheden zo lang gaan duren was overigens al bekend. Sommige Kamerleden maakten zich daarover al zorgen.

De rest moet dan onder meer door de Brabantse steden Breda, Tilburg en Eindhoven rijden. Daar zitten ook giftreinen bij, zegt een woordvoerder van de grootste spoorvervoerder DB Schenker in de krant. Ook steden als Deventer en Hengelo maken zich zorgen dat er meer goederentreinen komen.

De Betuweroute was juist aangelegd om het passagiersnet te ontlasten en goederentreinen met gevaarlijke stoffen uit grote steden weg te houden. Doordat Duitsland langdurig werkt aan het spoor, moeten de komende zeven jaar toch meer goederentreinen over het normale spoor. Als de werkzaamheden voorbij zijn, kunnen er straks juist meer goederentreinen via de Betuweroute gaan rijden. Er wordt namelijk een extra spoor aangelegd, om zo in de toekomst ook op het Duitse deel meer goederentreinen te kunnen verwerken.

Vorig jaar ontspoorde een giftrein in het Belgische Wetteren. Daarbij viel een dode. De krant verwacht mede hierdoor veel protest van de bevolking tegen giftreinen door hun woongebied. Een woordvoerster van het ministerie benadrukt dat de treinen met gevaarlijke stoffen zo veel mogelijk over de Betuweroute zullen rijden.

(c) Novum / Treinreiziger.nl