Foto: Stefan Verkerk
Een ziekmelding op de verkeersleidingspost Utrecht van spoorbeheerder ProRail heeft ertoe geleid dat tussen Utrecht en Arnhem sinds donderdagavond 23.00 uur geen treinen rijden.
Ook tussen Ede-Wageningen en Barneveld Zuid en tussen Utrecht Centraal en Rhenen is het treinverkeer door de ziekmelding stil komen te liggen. Het ziektegeval zorgt er op die trajecten “in combinatie met structurele personele problemen voor dat we helaas hebben moeten besluiten tot vrijdagmorgen 07.00 uur het treinverkeer stil te leggen” , aldus ProRail in een verklaring.
NS heeft naar eigen zeggen stopbussen ingezet tussen Utrecht en Arnhem. Ook naar Rhenen is er treinvervangend vervoer. Connexxion zette bussen in tussen Barneveld Centrum en Ede-Wageningen. Rond 7:00 uur vrijdagmorgen is het treinverkeer inderdaad weer opgestart.
Op een deel van het getroffen traject zouden vannacht ook werkzaamheden plaatsvinden. Die konden ook niet doorgaan. Die herstelwerkzaamheden worden nu vrijdag uitgevoerd van 9:30 uur tot 13:45 uur. Daardoor rijden tussen die tijden vrijdag geen treinen tussen Driebergen-Zeist en Veenendaal Centrum.
Het is voor de tweede keer in één week dat het treinverkeer rond Utrecht hinder ondervindt van het personeelstekort bij ProRail. Sinds vorig jaar september gebeurt het vaker dat het treinverkeer stil komt te liggen door personele problemen bij de spoorbeheerder.
De organisatie kampt naar eigen zeggen al geruime tijd met een personeelstekort op de verkeersleidingsposten, waardoor het lastiger is om roosters rond te krijgen. “We vinden het ontzettend vervelend voor reizigers en vervoerders.”
ProRail probeert de problemen onder meer aan te pakken door recent gepensioneerden en treinverkeersleiders die inmiddels elders in de organisatie werken, tijdelijk weer in te zetten op locaties waar ze hard nodig zijn. Ook is het wervings- en selectiebudget dit jaar ten opzichte van 2018 bijna acht keer zo hoog.
Eerder dit jaar was er een campagne gericht op branches waar juist banen verdwijnen door de coronacrisis. Zo werd geprobeerd personeel te werven in de luchtvaartbranche. “Wie de druk van de luchtvaartbranche aankan, zal misschien ook over de kwaliteiten beschikken om de drukste spoorwegen van Europa in goede banen te leiden” aldus de spoorbeheerder destijds.
Deze week meldde Spoorpro dat directeur verkeersleiding Roel Salden vertrekt bij ProRail. Volgens vakbond CNV was de reden van het vertrek een groeiende onvrede over hoge werkdruk en de manier waarop de organisatie wordt geleid. “Ze vinden dat er niet naar ze wordt geluisterd”, citeert SpoorPro-vakbondsbestuurder Jerry Piqué van CNV.
This post was last modified on 30 juli 2021 10:29
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…